Makieta domu handlowego VitkAc w Warszawie

i

Autor: Marcin Czechowicz Makieta domu handlowego VitkAc w Warszawie

Dom handlowy VitkAc w Warszawie

2014-09-09 12:46

To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.

Nazwa obiektuBudynek handlowo-usługowy Wolf Bracka z domem mody vitkAc
Adres obiektuWarszawa, ul. Bracka róg Al. Jerozolimskich
AutorzyKuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz, Jacek Świderski, Marta Chrzanowska, Adam Sarnacki, Marcin Ferenc, Piotr Kuczyński
Współpraca autorskaarchitekci Anna Łaszkiewicz, Tomasz Kopeć (projekt wykonawczy)
Architektura wnętrzKuryłowicz & Associates
KonstrukcjaBiuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP
Generalny wykonawcaBilfinger Infrastructure S.A.
InwestorWolf Immobilien Polen, oddział Wolf Bracka
Projekt2003-2011
Data realizacji (początek)2008
Data realizacji (koniec)2011

VitkAc to budynek w dialogu z historią tego fragmentu miasta i z jego architekturą, wyrażający pragnienie znalezienia warszawskiej formuły dla XXI-wiecznej elegancji – tak z racji na funkcję, jak i centralną lokalizację. Swoją zasadą przestrzenną pieczętuje ortogonalną artykulację pierzei Alei Jerozolimskich, jak też nawiązuje do historycznego przebiegu ulicy Brackiej. W opracowaniu formalnym odnosi się też do stojącego vis-à-vis DT Smyk.

W imieniu generalnego projektanta Stefana Kuryłowicza – Ewa Kuryłowicz

Pierwszy od lat nowy dom towarowy w Warszawie, a jednocześnie jedno z ostatnich dzieł pracowni zrealizowanych pod osobistym kierunkiem nieżyjącego już Stefana Kuryłowicza, reprezentujące pełnię dojrzałości twórczej architekta. Budynek stanął w samym centrum miasta, na rogu Alej Jerozolimskich i ulicy Brackiej, wzbudzając kontrowersje zarówno ekstrawagancką czernią elewacji, jak i epatującymi luksusem wnętrzami, gdzie swoje sklepy mają najdroższe i najbardziej ekskluzywne marki, ale też tym, że pod jego realizację rozebrano późnomodernistyczny pawilon handlowy z lat 60., ceniony za wyjątkowe walory artystyczne i funkcjonalne. Do sąsiedniej zabudowy obiekt nawiązuje w sposób przewrotny. W zaokrąglonych narożnikach można dopatrzyć się analogii do pobliskiego domu towarowego Smyk z lat 40. XX wieku, a w pionowych podziałach elewacji – do monumentalizmu znajdującego się obok gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego z lat 30. Wpisując się w wielkomiejski charakter Alej Jerozolimskich, budynek radykalnie zmienia oblicze ścisłego centrum.

Wykonawca makiety: zespół PPU STANGEL 2014 – makiety, modele, miniatury

Nagrody:

2011 Finalista konkursu o Nagrodę Architektoniczną POLITYKI

2013 Nominacja do nagrody Unii Europejskiej dla architektury współczesnej im. Miesa van der Rohe