warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
20 lat "Architektury-murator" 25 lat wolności 25 makiet
Dom handlowy VitkAc w Warszawie
To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Dom handlowy VitkAc w Warszawie
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie
Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie
Dom Aatrialny
Projektując obiekt, architekt zaproponował odwrotność znanego już od starożytności domu atrialnego, w którym życie toczyło się wokół centralnie zlokalizowanego dziedzińca. Dom Aatrialny jest zamknięty od środka, a otwarty na zewnątrz. Tym samym powstał zupełnie nowy typ budynku jednorodzinnego.
Dom Aatrialny
Bolko Loft w Bytomiu
Najbardziej znany dom jednorodzinny w Polsce, a tym samym żelazny punkt na mapie atrakcji turystycznych Bytomia. Choć od jego realizacji minęło ponad 10 lat, wciąż pozostaje w awangardzie współczesnej architektury mieszkaniowej w Polsce.
Bolko Loft w Bytomiu
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
Otoczona zielenią, przypominająca masyw skalny rozrzeźbiona, betonowa bryła Centrum Kulturalno-Kongresowego doskonale wpisze się w panoramę gotyckiej starówki. Choć realizacja jeszcze się nie zakończyła, budynek ma szansę stać się nową ikoną Torunia.
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
Nowa Filharmonia Szczecińska
Budynek niczym duch – fantom nieistniejącego Szczecina – wyłania się w miejscu, gdzie przed II wojną światową istniała zwarta śródmiejska zabudowa.
Nowa Filharmonia Szczecińska
Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
Wraz z budynkiem Muzeum Historii Żydów Polskich zyskaliśmy poetycki i pełen dramaturgii symbol, ikonę architektury już nie o lokalnym, ale międzynarodowym zasięgu.
Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
Nowa siedziba Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie
Zabytkowa elektrownia, nad którą wznosi się stalowo-betonowa rama, to architektoniczne przetworzenie Kantorowskiej idei ambalażu – opakowywania przedmiotów, by w ten sposób zwrócić uwagę na ich istotę i prowokować do odkrywania ukrytej tajemnicy.
Nowa siedziba Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie
Osiedle Górczewska Park w Warszawie
Jedna z najciekawszych niskobudżetowych inwestycji mieszkaniowych ostatnich lat. Dzięki inteligentnie zastosowanej typizacji i nawiązaniu do stylu międzynarodowego osiedle charakteryzuje się wyjątkowymi efektami przestrzennymi i plastycznymi.
Osiedle Górczewska Park w Warszawie
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Nad parterowym założeniem dominuje abstrakcyjna bryła świątyni sztuki czystej. Powstał budynek współczesny, ale też bardzo tradycyjny, osadzony w małopolskim krajobrazie.
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Budynek, nazywany architektonicznym haiku, przenosi japońską wrażliwość w nadwiślański pejzaż najstarszej części Krakowa. Z zewnątrz głęboko humanistyczny i dyskretny, wewnątrz intymny i niemal domowy.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu
Formalnie część infrastruktury kolejowo-drogowej, w istocie miejska rzeźba informującą przyjezdnych, że znaleźli się na terenie nowo powstającej dzielnicy nowoczesnej europejskiej metropolii.
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu
Stadion PGE Arena w Gdańsku
Gdański stadion otoczony zabudową przemysłową w założeniu architektów miał być niczym wielka bryła połyskliwego bursztynu leżąca wśród szarych bałtyckich kamieni.
Stadion PGE Arena w Gdańsku
Siedziba AGORY w Warszawie
Realizacja budynku stała się wydarzeniem architektonicznym. Wydawca „Gazety Wyborczej”, pierwszego niezależnego dziennika w Polsce powołanego w 1989 roku na podstawie ustaleń Okrągłego Stołu, postawił obiekt, który w niezwykle czytelny sposób wyrażał ideały młodej demokracji.
Siedziba AGORY w Warszawie
Budynek biurowy Nautilus w Warszawie
Budynek niczym delikatny, błyszczący gad uwięziony w klatce miejskiego kwartału wznosi do góry swój gruby ogon, a głowę z wysuniętym językiem wystawia groźnie nad ulicę. Nautilus stanowi punkt zwrotny nie tylko w krajobrazie Warszawy, ale też w karierze jego autora.
Budynek biurowy Nautilus w Warszawie
Budynek BRE Banku w Bydgoszczy
To pierwszy polski budynek zrealizowany po 1989 roku, który stał się architektoniczną ikoną rozpoznawalną w całym kraju.
Budynek BRE Banku w Bydgoszczy
Dom towarowy Solpol we Wrocławiu
To najlepszy polski przykład krzykliwego, hedonistycznego nurtu postmodernizmu zapoczątkowanego w latach 80. przez amerykańskiego architekta Michaela Gravesa. Ten pełen ironii i zabawy formą budynek nawiązuje zarówno do gotyckiego kościoła św. Doroty, jak i neobarokowego hotelu Monopol.
Dom towarowy Solpol we Wrocławiu
Ścieżka nad Wisłą w Warszawie
Ta niewielka interwencja diametralnie zmieniła charakter nadrzecznych terenów na prawym brzegu Wisły w Warszawie, przywracając je mieszkańcom, a jednocześnie nie szkodząc środowisku.
Ścieżka nad Wisłą w Warszawie
Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców
Krakowski zespół księży zmartwychwstańców, pełen odniesień do historycznych wątków i stylów, to kwintesencja postmodernizmu. We współczesnej polskiej architekturze nie ma drugiego obiektu o tak wyrazistej symbolice.
Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców
Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie
Dzięki inwestycji udało się odzyskać ogromny zdegradowany teren w bezpośrednim sąsiedztwie ścisłego centrum. Powstało osiedle dla amatorów prawdziwie miejskiego życia.
Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie
Służewski Dom Kultury w Warszawie
Architektura zespołu wyraża środkowoeuropejskie doświadczenie przestrzeni: mieszankę miejskości i wiejskości, postępu i tradycjonalizmu. Powstało prawdziwie społeczne miejsce, które po prostu musi przyciągać ludzi.
Służewski Dom Kultury w Warszawie
Dom Bezpieczny
Ruchome ściany wpływają na funkcjonowanie całej działki i zamieniają budynek w twierdzę. Pierwszy projekt Roberta Koniecznego, który łamie dotychczasowe wyobrażenie o domu, a zarazem tak dosłownie odpowiada na potrzeby i światopogląd inwestora.
Dom Bezpieczny
Ratusz dzielnicy Białołęka w Warszawie
Ratusz w Białołęce do dziś pozostaje najlepszym budynkiem władz samorządowych zrealizowanym w Polsce po przełomie 1989 roku. Architektura gmachu zawiera cały prestiż należny jego funkcji.
Ratusz dzielnicy Białołęka w Warszawie
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.