Architektura MuratorKrytykaForma podąża za funkcją – o nowej wrocławskiej szkole Krzysztof Mycielski

Forma podąża za funkcją – o nowej wrocławskiej szkole Krzysztof Mycielski

Dobrze zaprojektowana przestrzeń szkoły może poprawić komfort nauki, ale i ułatwić uczniom ich społeczny rozwój. Wrocławska realizacja jest pod tym względem rozwiązaniem wzorcowym. Jej dostępność i otwartość na publiczną przestrzeń, taką jak ulica i park, w połączeniu z integracyjnym charakterem wewnętrznych i zewnętrznych przestrzeni pomaga licealistom nawiązywać relacje zarówno z rówieśnikami, jak i z sąsiadującym miastem – pisze Krzysztof Mycielski.

Szkoła we Wrocławiu
Środkowy fragment elewacji frontowej. Nowe nasadzenia młodych platanów uzupełniają szpaler drzew wzdłuż chodnika i ulicy Ślężnej; Fot. Maciej Lulko
Akcja reanimacja – modelowa łazienka szkolna na warszawskiej Woli Dwunastu wolontariuszy ze Szwajcarii, Niemiec i Austrii wraz z architektem i kierownikiem technicznym wzięło udział w pracach remontowych w jednej z warszawskich szkół. Przeprowadzono gruntowny remont wszystkich pomieszczeń sanitarnych, przebudowano szkolne szatnie oraz doposażono modelarnię.
Nowa szkoła w Stargardzie W sierpniu tego roku oddano do użytku nowy zespół szkolno-przedszkolny w Stargardzie. Budynek autorstwa lokalnej pracowni Art-Projekt zrealizowano zaledwie w ciągu 10 miesięcy.
Liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie Architektura tego budynku koncentruje się na uczniach, prowokując do rozwoju ich pasji i umiejętności współpracy opartej na zainteresowaniu drugą osobą. To przestrzeń, która wspomaga edukację w wielu jej wymiarach – o nowej niepublicznej szkole na terenie Miasteczka Wilanów piszą Grzegorz Stiasny i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Przemo Łukasika i Łukasza Zagały, głównych autorów obiektu, oraz okoliczności powstania placówki, na której siedzibę inwestor zorganizował zamknięty konkurs.
Zespół szkolno-przedszkolny na Stabłowicach we Wrocławiu Trudno nie ulec wrażeniu, że ten utrzymany w przemysłowej estetyce zespół o powierzchni ponad 13 tysięcy m2 jest rodzajem edukacyjnej fabryki, jednocześnie zapewnia jednak kameralność, wyciszenie i skupienie, niezbędne przecież przy nauczaniu – pisze Tomasz Głowacki.
Architektura wspomagająca edukację – o Szkole bez ławek Krzysztof Mycielski Kreacji projektowej nie da się tu opisać wyłącznie jako dzieła znanych projektantów. Raczej jako bezpośrednie przełożenie na język architektury oryginalnych w naszym kraju edukacyjnych założeń stworzonych przez świetnie wykształconą grupę nauczycieli pasjonatów. W szkole znajduje się cała masa wnętrz prowokujących do społecznej aktywności i nieskrępowanej wymiany zdań. Wyraźny nacisk na łatwe nawiązywanie kontaktu położono też w aranżacji sal lekcyjnych. Nie ma w nich rzędów ławek i pedagoga przemawiającego ex cathedra. Nauczyciel ma tu być partnerem, który stymuluje rozwój przez rozmowę i dyskusję – pisze Krzysztof Mycielski.
Nowa szkoła w nowej dzielnicy – o Szkole bez ławek Grzegorz Stiasny Miasteczko Wilanów zaczyna się efektownym budynkiem ratusza dzielnicy, a kończy półtora kilometra dalej równie ciekawym budynkiem ekskluzywnego prywatnego liceum. Na zewnątrz obiekt przypomina kształtne pudełko z ażurową fasadą z pionowych, drewnianych kantówek o różnych przekrojach. Inaczej zaprojektowano go od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Tu na bocznych skrzydłach wykonano fasadę z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo – pisze Grzegorz Stiasny.