Architektura MuratorKrytykaIdee, inspiracje, plagiaty. Grzegorz Stiasny o architektonicznym naśladownictwie

Idee, inspiracje, plagiaty. Grzegorz Stiasny o architektonicznym naśladownictwie

9 marca 2015 ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na projekt koncepcję architektoniczną panteonu-mauzoleum ofiar zbrodni komunistycznych, zlokalizowanego na kwaterze 'Ł' Cmentarza Wojskowego na Powązkach. Zwyciężył projekt zespołu Leszek Maksym Czaja, Izabela Tomczak i Piotr Kuflewski. Autorom szybko zarzucono plagiat niezrealizowanej koncepcji Krematorium dla Sztokholmu z 2009 roku, autorstwa duńskiej pracowni BIG (Bjarke Ingels Group). Ze względu na zarzut plagiatu, autorzy zwycięskiej pracy wycofali swoją pracę z konkursu. Wkrótce podjęta zostanie decyzja czy realizowana będzie koncepcja, która zdobyła II nagrodę. Gdzie kończy się architektoniczna inspiracja, a gdzie zaczyna plagiat? Jako komentarz do zaistniałej sytuacji przypominamy tekst Grzegorza Stiasnego "Idee, inspiracje, plagiaty" z "Architektury-murator" nr 10/2008.

Idee, inspiracje, plagiaty
Tagi:
BIG
Muzeum Tirpitz w Danii Podczas II wojny światowej w Blåvand na zachodnim brzegu Półwyspu Jutlandzkiego inżynierowie III Rzeszy realizowali stanowisko dla jednej z największych baterii artyleryjskich Wału Atlantyckiego. W nigdy nieukończonym ogromnym bunkrze działa obecnie muzeum, które w 2017 roku rozbudowano o cztery niezależnie funkcjonujące części ekspozycyjne według projektu Bjarke Ingels Group. Forma nowego obiektu przypomina układ precyzyjnych nacięć w krajobrazie, nie zakłócając widoku dominującej nad okolicą monolitycznej konstrukcji historycznego bunkra – pisze Maciej Lewandowski.
Niewidzialne muzeum przy byłym nazistowskim bunkrze Zlokalizowane w bunkrze z czasów II wojny światowej Muzeum TIRPITZ w Blåvand zyskało nowy budynek, zaprojektowany przez pracownię Bjarke Ingels Group. Zagłębiony w piaszczyste wydmy obiekt mieści wystawę poświęconą historii Wału Atlantyckiego.
Klimatyczna odyseja biura BIG. Wystawa Wystawa HOT TO COLD – An odyssey of architectural adaptation to architektoniczna podróż dookoła świata, w którą zabiera widzów jedno z bardziej dziś znanych i nagradzanych biur – pracownia BIG założona w 2005 roku przez Duńczyka Bjarke Ingelsa.
Wieżowiec VIA 57 w Nowym Jorku Najnowsza realizacja Bjarke Ingels Group stanowi połączenie tradycyjnego, europejskiego kwartału z modelem wysokościowej zabudowy typowej dla centrum Nowego Jorku. Wieżowiec zajmuje niemal cały śródmiejski kwartał na rogu West 57th Street i West Side Highway, zapewniając niczym niezakłócone widoki w kierunku Hudson River Park i nabrzeża rzeki. Konstrukcja zadaszenia nad niższą częścią płynnie przechodzi w elewację części wieżowej.
Pawilon letni Serpentine Gallery projektu Bjarke Ingels Group Pracownia Bjarke Ingelsa zaprojektowała pawilon letni w ogrodach Serpentine Gallery. Forma obiektu wynikła z przetworzenia płaskiego muru w trójwymiarową strukturę.
Bjarke Ingels w gronie 100 najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu TIME Bjarke Ingels znalazł się w setce najbardziej wpływowych ludzi świata opublikowanej przez magazyn TIME. Duński projektant, założyciel pracowni Bjarke Ingels Group (BIG) znany jest z innowacyjnego podejścia i podważania schematów w dziedzinie architektury.