Centrum Muzyki w Żelazowej Woli – nowe wizualizacje

i

Autor: Archiwum Architektury Międzynarodowego Centrum Muzyki w Żelazowej Woli, proj. Stelmach i Partnerzy

Centrum Muzyki w Żelazowej Woli – nowe wizualizacje

2018-09-12 14:36

Trwają przygotowania do realizacji Międzynarodowego Centrum Muzyki w Żelazowej Woli według zwycięskiego projektu biura Stelmach i Partnerzy. Mamy nowe wizualizacje budynku.

Dwuetapowy konkurs na projekt obiektu Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zorganizował we współpracy z SARP. Uczestnicy mieli zaprojektować budynek mieszczący m.in. salę koncertową na 650 miejsc, salę kameralną i konferencyjną, a także sale do ćwiczeń i studio nagrań. Należało przy tym uwzględnić przestrzenne powiązania z domem urodzenia Fryderyka Chopina i organicznie wpisać bryłę w krajobraz historycznego parku-pomnika stworzonego w latach 20. i 30. XX wieku według koncepcji Franciszka Krzywdy-Polkowskiego. Spośród 94 prac do drugiego etapu zakwalifikowano sześć.

Ostatecznie za najlepszy uznano projekt biura Stelmach i Partnerzy, które ma też na koncie Centrum Chopinowskie w Warszawie, a także rewaloryzację samego parku w Żelazowej Woli wraz z obiektami obsługi turystów i administracji („A-m” 08/2010). Tym razem pracownia zaproponowała realizację Domu-Ogrodu, ukształtowanego w formie dwóch tarasów połączonych z otaczającym parkiem i pokrytych zielenią. Dom powtarza horyzontalne poziomicowe rytmy narzucone przez wzgórze, u podnóża którego został zlokalizowany. Ma pozwalać na podziwianie parku z jak największej liczby otwarć, samemu pozostając jak najmniej widocznym – tłumaczą autorzy. Dodatkowo zaprojektowany przez nich zielony dach ma być częściowo dostępny dla użytkowników i gości. Dzięki dużej ilości szkła obiekt przypomina lekki pawilon ogrodowy, choć skrywać będzie salę koncertową o najwyższych parametrach – za wyborem projektu przemawiała bowiem głównie znakomita akustyka.

Morfologicznie dom kształtuje płaski cienki dach z ogrodem zawieszonym nad otaczającym terenem. Płaskie plateau dachu-ogrodu, zawieszone na bardzo cienkich, pogrupowanych słupach, przebija kubatura dużej sali koncertowej – wyjaśniają architekci. W budynku przewidzieli też cztery patia doświetlające skupione wokół pomieszczenia, a jednocześnie zapewniające intymność przebywającym tu muzykom i seminarzystom. Wśród materiałów wykończeniowych dominować ma szkło, naturalne drewno oraz charakterystyczny dla architektów biały beton. Obiekt, częściowo zagłębiony w ziemi, będzie dysponował powierzchnią blisko 11 tys. m2. Zakończenie realizacji planowane jest na 2020 rok.