Architektura MuratorRealizacjeCharakterystyczna matryca miejsca – o koncepcji nowej wrocławskiej szkoły Zbigniew Maćków

Charakterystyczna matryca miejsca – o koncepcji nowej wrocławskiej szkoły Zbigniew Maćków

Działka, położona na skraju parku, a jednocześnie przy bardzo ruchliwej drodze wylotowej z Wrocławia, gdzie nie ma już miasta z gęstą siecią kwartałów i wzajemnych powiązań, zbudowała nam matrycę uwarunkowań. A ta z kolei ustawiła cały ciąg procesów decyzyjnych. Próbując wpasować kubaturę między rozrzucone w parkowym nieładzie drzewa, radykalnie zmniejszyliśmy liczbę niezbędnych wycinek i uzyskaliśmy prosty, niemal banalny typologicznie obiekt. Jego schemat funkcjonalny opiera się na holu komunikacyjnym – strefie rekreacji, który stanowi jednocześnie bufor oddzielający pomieszczenia dydaktyczne od ulicy – pisze Zbigniew Maćków.

Szkoła we Wrocławiu
Widok szkoły z lotu ptaka w kierunku południowo-wschodnim. Dwa ramiona budynku w formie litery L odgradzają budynek od ruchliwej trasy ul. Ślężnej i sąsiedztwa zajezdni tramwajowej. Dach, zdominowany przez płytę boiska, wyposażono w szklane przekrycia atriów i liczne świetliki laboratoriów; Fot. Maciej Lulko
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5: V LO im. gen. Jakuba Jasińskiego, gimnazjum dwujęzyczne nr 26 oraz International Baccalaureate Word School No.0971Wrocław ul. Kuronia 14
AutorzyMaćków Pracownia Projektowa, architekci Zbigniew Maćków (główny projektant), Kinga Bender, Juliusz Erdman, Jerzy Kopka, Maciej Kowaluk, Michał Mrzewa, Anna Patyk, Ewa Pobudejska, Łukasz Reszka, Piotr Sulisz, Agnieszka Trebenda-Toczydłowska, Piotr Wilk, Maciej Witaszek, Bartosz Zięba, Piotr Zybura
KonstrukcjaA.K.I.-Projekt
Generalny wykonawcaGmina Wrocław – Zarząd Inwestycji Miejskich
Powierzchnia terenu17012.0 m²
Powierzchnia zabudowy4420.0 m²
Powierzchnia użytkowa11138.0 m²
Powierzchnia całkowita13376.0 m²
Kubatura57801.0 m³
Projekt2009
Projekt konkurosy:2007
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji36 756 500 PLN
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 we Wrocławiu Transparentność budynku zdaje się podkreślać, iż uczniowie są równoważnymi uczestnikami miejskiej zbiorowości. Przestrzeń szkoły staje się tu użytecznym tłem dla codziennych zdarzeń – o lapidarności architektonicznej formy, będącej konsekwencją przyjętych rozwiązań funkcjonalnych, otwartości budynku i wkomponowaniu go w otaczającą zieleń piszą Tomasz Głowacki i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Zbigniewa Maćkowa, współautora realizacji, oraz Juliusza Erdmana, głównego konstruktora obiektu. Ponadto przypominamy założenia konkursu na projekt szkoły i historię samej placówki, która mieściła się dotąd w budynku na Gajowicach zaprojektowanym przez Jadwigę Grabowską-Hawrylak.
Szkoła z przedszkolem przy ul. Zaruby w Warszawie Pracownia Macieja Siudy zwyciężyła w konkursie na projekt nowego kompleksu oświatowego na warszawskim Ursynowie.
Lapidarność i szlachetna prostota – o nowej wrocławskiej szkole Tomasz Głowacki Sukces inwestycji wynika przede wszystkim z lapidarności rozwiązań architektonicznych i przyjętej neomodernistycznej struktury, którą w pełni wyartykułowano. „Rasową” architekturę szkoły determinuje powściągliwa kompozycja prostopadłościanów oraz płaszczyzn ze szkła i betonu na, jakże istotnym, tle zieleni! Jak widać, w tym przypadku, to w zupełności wystarcza – działa, służy i urzeka – pisze Tomasz Głowacki.
Forma podąża za funkcją – o nowej wrocławskiej szkole Krzysztof Mycielski Dobrze zaprojektowana przestrzeń szkoły może poprawić komfort nauki, ale i ułatwić uczniom ich społeczny rozwój. Wrocławska realizacja jest pod tym względem rozwiązaniem wzorcowym. Jej dostępność i otwartość na publiczną przestrzeń, taką jak ulica i park, w połączeniu z integracyjnym charakterem wewnętrznych i zewnętrznych przestrzeni pomaga licealistom nawiązywać relacje zarówno z rówieśnikami, jak i z sąsiadującym miastem – pisze Krzysztof Mycielski.
O konstrukcji nowej wrocławskiej szkoły Juliusz Erdman Konstrukcję budynku zaprojektowano w technologii żelbetowej monolitycznej z wyjątkiem stropu sali gimnastycznej, rozwiązanego w konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej. Stateczność zapewniają żelbetowe trzony komunikacyjne, połączone w sposób monolityczny z tarczą stropową. Dodatkowym usztywnieniem są poprzeczne oraz podłużne ściany żelbetowe – pisze architekt prowadzący Juliusz Erdman.
O konkursie na projekt szkoły Tomasz Żylski Uczestnicy konkursu musieli zaprojektować siedzibę dla renomowanego liceum nr 5, które dotąd mieściło się w nowoczesnym budynku projektu Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak. Nowy obiekt przewidziano na dość niewielkiej, zadrzewionej działce w sąsiedztwie ruchliwej arterii – pisze Tomasz Żylski.