Architektura MuratorRealizacjeCharakterystyczna matryca miejsca – o koncepcji nowej wrocławskiej szkoły Zbigniew Maćków

Charakterystyczna matryca miejsca – o koncepcji nowej wrocławskiej szkoły Zbigniew Maćków

Działka, położona na skraju parku, a jednocześnie przy bardzo ruchliwej drodze wylotowej z Wrocławia, gdzie nie ma już miasta z gęstą siecią kwartałów i wzajemnych powiązań, zbudowała nam matrycę uwarunkowań. A ta z kolei ustawiła cały ciąg procesów decyzyjnych. Próbując wpasować kubaturę między rozrzucone w parkowym nieładzie drzewa, radykalnie zmniejszyliśmy liczbę niezbędnych wycinek i uzyskaliśmy prosty, niemal banalny typologicznie obiekt. Jego schemat funkcjonalny opiera się na holu komunikacyjnym – strefie rekreacji, który stanowi jednocześnie bufor oddzielający pomieszczenia dydaktyczne od ulicy – pisze Zbigniew Maćków.

Szkoła we Wrocławiu
Widok szkoły z lotu ptaka w kierunku południowo-wschodnim. Dwa ramiona budynku w formie litery L odgradzają budynek od ruchliwej trasy ul. Ślężnej i sąsiedztwa zajezdni tramwajowej. Dach, zdominowany przez płytę boiska, wyposażono w szklane przekrycia atriów i liczne świetliki laboratoriów; Fot. Maciej Lulko
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5: V LO im. gen. Jakuba Jasińskiego, gimnazjum dwujęzyczne nr 26 oraz International Baccalaureate Word School No.0971Wrocław ul. Kuronia 14
AutorzyMaćków Pracownia Projektowa, architekci Zbigniew Maćków (główny projektant), Kinga Bender, Juliusz Erdman, Jerzy Kopka, Maciej Kowaluk, Michał Mrzewa, Anna Patyk, Ewa Pobudejska, Łukasz Reszka, Piotr Sulisz, Agnieszka Trebenda-Toczydłowska, Piotr Wilk, Maciej Witaszek, Bartosz Zięba, Piotr Zybura
KonstrukcjaA.K.I.-Projekt
Generalny wykonawcaGmina Wrocław – Zarząd Inwestycji Miejskich
Powierzchnia terenu17012.0 m²
Powierzchnia zabudowy4420.0 m²
Powierzchnia użytkowa11138.0 m²
Powierzchnia całkowita13376.0 m²
Kubatura57801.0 m³
Projekt (data)2009
Projekt konkurosy:2007
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji36 756 500 PLN
Akcja reanimacja – modelowa łazienka szkolna na warszawskiej Woli Dwunastu wolontariuszy ze Szwajcarii, Niemiec i Austrii wraz z architektem i kierownikiem technicznym wzięło udział w pracach remontowych w jednej z warszawskich szkół. Przeprowadzono gruntowny remont wszystkich pomieszczeń sanitarnych, przebudowano szkolne szatnie oraz doposażono modelarnię.
Nowa szkoła w Stargardzie W sierpniu tego roku oddano do użytku nowy zespół szkolno-przedszkolny w Stargardzie. Budynek autorstwa lokalnej pracowni Art-Projekt zrealizowano zaledwie w ciągu 10 miesięcy.
Liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie Architektura tego budynku koncentruje się na uczniach, prowokując do rozwoju ich pasji i umiejętności współpracy opartej na zainteresowaniu drugą osobą. To przestrzeń, która wspomaga edukację w wielu jej wymiarach – o nowej niepublicznej szkole na terenie Miasteczka Wilanów piszą Grzegorz Stiasny i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Przemo Łukasika i Łukasza Zagały, głównych autorów obiektu, oraz okoliczności powstania placówki, na której siedzibę inwestor zorganizował zamknięty konkurs.
Zespół szkolno-przedszkolny na Stabłowicach we Wrocławiu Trudno nie ulec wrażeniu, że ten utrzymany w przemysłowej estetyce zespół o powierzchni ponad 13 tysięcy m2 jest rodzajem edukacyjnej fabryki, jednocześnie zapewnia jednak kameralność, wyciszenie i skupienie, niezbędne przecież przy nauczaniu – pisze Tomasz Głowacki.
Architektura wspomagająca edukację – o Szkole bez ławek Krzysztof Mycielski Kreacji projektowej nie da się tu opisać wyłącznie jako dzieła znanych projektantów. Raczej jako bezpośrednie przełożenie na język architektury oryginalnych w naszym kraju edukacyjnych założeń stworzonych przez świetnie wykształconą grupę nauczycieli pasjonatów. W szkole znajduje się cała masa wnętrz prowokujących do społecznej aktywności i nieskrępowanej wymiany zdań. Wyraźny nacisk na łatwe nawiązywanie kontaktu położono też w aranżacji sal lekcyjnych. Nie ma w nich rzędów ławek i pedagoga przemawiającego ex cathedra. Nauczyciel ma tu być partnerem, który stymuluje rozwój przez rozmowę i dyskusję – pisze Krzysztof Mycielski.
Nowa szkoła w nowej dzielnicy – o Szkole bez ławek Grzegorz Stiasny Miasteczko Wilanów zaczyna się efektownym budynkiem ratusza dzielnicy, a kończy półtora kilometra dalej równie ciekawym budynkiem ekskluzywnego prywatnego liceum. Na zewnątrz obiekt przypomina kształtne pudełko z ażurową fasadą z pionowych, drewnianych kantówek o różnych przekrojach. Inaczej zaprojektowano go od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Tu na bocznych skrzydłach wykonano fasadę z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo – pisze Grzegorz Stiasny.