Łódź Fabryczna od zachodu

i

Autor: Archiwum Architektury Główne wejście do dworca od strony zachodniej, w głębi widoczna Specjalna Strefa Kultury EC1. Fot. Marcin Czechowicz

Forma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej

2017-01-27 10:53

Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości. Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta. Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum czy cztery wysokościowce ponad bryłą dworca – piszą Anna Tomaszewska, Magdalena Boule i Tomasz Tomaszewski.

Nazwa obiektuMultimodalny dworzec Łódź Fabryczna
Adres obiektuŁódź, rejon ulic Tramwajowej, Kilińskiego, Składowej, Targowej, projektowanej Nowowęglowej i Nowotargowej
Współpraca autorskaarchitekci Przemysław Lewicki, Agnieszka Piasecka, Krystyna Brzezińska, Anna Woźniak, Małgorzata Welfel, Andrzej Pruski, Daria Cichoń, Bartosz Ornaf, Dariusz Kruk, Marcin Baranowski, Weronika Michalska
Architektura krajobrazuFaAbryczna sp. z o.o., Krystyna Misiak
KonstrukcjaGSBK Biuro Konstrukcyjne
Generalny wykonawcaKonsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
InwestorPKP PLK (73%), PKP S.A. (3%), Miasto Łódź (24%)
Powierzchnia terenu114504.0 m²
Powierzchnia zabudowy56698.0 m²
Powierzchnia użytkowa102224.0 m²
Powierzchnia całkowita175180.0 m²
Kubatura1218513.0 m³
Projekt2014-2016
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji1 759 000 000

Multimodalny węzeł transportowy Łódź Fabryczna zastąpił zasłużony dla miasta, ale mocno zdegradowany, 150-letni dworzec kolejowy. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja ta, zlokalizowana dodatkowo w rejonie Nowego Centrum Łodzi, odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta. To przesądziło o przyszłościowo przyjętej przepustowości samej stacji i otaczającego układu komunikacji kołowej, jednocześnie wpływając bezpośrednio na gabaryty projektowanych obiektów.

Czytaj też: Architektoniczny przewodnik po Łodzi: co warto zobaczyć w Łodzi |

Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości i w podobny sposób oddalonych od stolic swojego kraju (Turyn, Lyon, Hamburg, Lipsk, Rotterdam). Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta.

Łódź Fabryczna. Budowa

i

Autor: Archiwum Architektury Łódź Fabryczna. Budowa. Fot. dzięki uprzejmości generalnego wykonawcy NLF Torpol Astaldi S.C

Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum, nowy układ komunikacyjny oraz planowane powyżej, de facto na naszym obiekcie, cztery 12-piętrowe wysokościowce. Ostatecznie zaproponowano przejrzystą, otwartą formę, mogącą rozwijać się w miarę potrzeb i koncentrować wokół siebie narastającą zabudowę.

Zewnętrzna wizytówka dworca to przede wszystkim wielkowymiarowe świetliki dachowe z tysięcy paneli szklanych, przeziernych i nieprzeziernych, na eksponowanej konstrukcji stalowej, z czego dwa skrajne w formie powłok parabolicznych. Przestrzenie wewnętrzne ukształtowano w taki sposób, by pełniły funkcję placów i pasaży miejskich, otwartych na otoczenie poprzez wielkie szklane fasady. Surowe, monochromatyczne materiały, takie jak naturalny beton, granitowe posadzki czy metalowe okładziny perforowano gradientowo, zestawiono tu z replikami historycznej fasady, wzorami na oszkleniach i innymi ozdobnymi elementami, jak choćby barwne murale z łódzkimi motywami.