Łódź Fabryczna - up and down

i

Autor: Archiwum Architektury Budynek wykonywano metodą up and down (jednoczesne prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych). Fot. Dzięki uprzejmości generalnego wykonawcy NLF Torpol Astaldi S.C.

Konstrukcja dworca – o projekcie konstrukcji Łodzi Fabrycznej Mariusz Szefer

2017-01-27 10:54

Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych. W początkowej fazie strop -8 stanowił płytę fundamentową, a prace wykonywano nad tym poziomem, jednocześnie metodą „górniczą” drążąc część podziemną do poziomu -20. Wyzwaniem samym w sobie był projekt właściwej płyty fundamentowej -18,22, a przede wszystkim połączenia jej z wykonanymi wcześniej podporami pionowymi – słupami/baretami – pisze Mariusz Szefer.

GSBK Biuro Konstrukcyjne pełniło funkcję głównego projektanta konstrukcji dworca oraz koordynatora wszystkich związanych z nią prac projektowych. Wyzwanie stanowiła nie tylko sama skala przedsięwzięcia i usytuowanie znacznej części kubatury pod ziemią, ale też uwzględnienie czterech 12-kondygnacyjnych budynków, które w przyszłości miałyby powstać ponad bryłą dworca.

Obiekt o długości ok. 800 m i szerokości ok. 130 m podzielony został dylatacjami na pięć części. Jego zasadniczą konstrukcję tworzą: płyta fundamentowa (poziom -18,22), strop żelbetowy (-8) oraz płyta żelbetowa (0). Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych.

Łódź Fabryczna. Prefabrykowane przekrycie na poziomie 0

i

Autor: Archiwum Architektury Prefabrykowane przekrycie na poziomie 0; na nim w przyszłości zostaną osadzone wieżowce. Fot. Marcin Czechowicz

W początkowej fazie strop -8 stanowił płytę fundamentową, a prace wykonywano nad tym poziomem, jednocześnie metodą „górniczą” drążąc część podziemną do poziomu -20. Wyzwaniem samym w sobie był projekt właściwej płyty fundamentowej -18,22, a przede wszystkim połączenia jej z wykonanymi wcześniej podporami pionowymi – słupami/baretami.

Należało zmierzyć się z bardzo dużym wyporem wody, zapewnić szczelność płycie oraz uwzględnić przeniesienia znaczących obciążeń planowanej w przyszłości zabudowy. Zaproponowaliśmy technologię układania mieszanki betonowej, sposób wykonywania poszczególnych partii płyty oraz metodę połączenia fundamentu ze słupami poprzez specjalne podkucie ich fragmentów.

Konstrukcję planowanych budynków przyjęto jako żelbetową, ze sprężonymi stropami w układzie płytowo-słupowym. Obiekty te za pomocą ram portalowych ze ściągiem stalowym będą oparte na słupach i ścianach szczelinowych dworca. Ramy o rozpiętości ok. 21 m, rozmieszczone co 12 m zgodnie z układem istniejących słupów, stanowią układ przejściowy, za pomocą którego opiera się budynki na konstrukcji dworca.