Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Obite naturalnymi tkaninami kanapy stały się znakiem rozpoznawczym wnętrz w całym obiekcie. Przestrzeń klubokawiarni Gorączka została wyposażona w przesuwne szklane panele, które spełniają dodatkową funkcję ekranów do wyświetlania filmów; fot. Marcin Czechowicz

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

2016-10-28 11:51

Misją instytutu jest utrwalanie, archiwizacja i upowszechnianie wartościowych dzieł kultury filmowej, muzycznej oraz teatralnej. Ten edukacyjny charakter placówki podkreśla egalitarny projekt wnętrz. O realizacji pracowni Locum M. Paszyn pisze Adam Orlewicz.

Nazwa obiektuNarodowy Instytut Audiowizualny
Adres obiektuWarszawa, ul. Wałbrzyska 3/5
Generalny wykonawcaREMEX Przedsiębiorstwo Budowlano- Handlowe, K. Wrzosek, A. Cudny Sp.J.
InwestorNarodowy Instytut Audiowizualny
Powierzchnia użytkowa2989.0 m²
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji55 000 000 PLN

Ogłoszony w 2011 roku konkurs dotyczący modernizacji i adaptacji budynku magazynowo-technologicznego na potrzeby nowoczesnego i dostępnego Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) wygrała pracownia Locum M. Paszyn. Architekci zaproponowali czytelny podział wnętrz i sekwencję prostych przestrzeni w kolorach (biały, czarny, czerwony) wynikających z logotypu instytutu. W porozumieniu z inwestorem opracowano koncepcję obiektu o prostym i oszczędnym charakterze. Podział przestrzeni pozwala łatwo zorientować się w funkcjach następujących po sobie pomieszczeń – pierwsze dostępne od strony wejścia to kawiarnia i sala wielofunkcyjna, kolejne na tym samym piętrze to ogólnodostępne archiwum NInA z kolekcją polskiego filmu liczącą ponad 14 tysięcy pojedynczych materiałów.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Charakterystyczne wejście jest autorskim projektem pracowni Locum. Czerwona „kostka” powstała z przekształcenia istniejącego pawilonu wejściowego; fot. Marcin Czechowicz

Dopiero następne kondygnacje mieszczą działy nieudostępniane na co dzień, jak sala audiowizualna, pomieszczenia digitalizacji na pierwszym piętrze czy dział edukacji i biura dyrekcji na poddaszu.

Klimat poszczególnych wnętrz zdefiniowała ich funkcja – większość ogólnodostępnych pomieszczeń wykończona jest przy użyciu oszczędnych materiałów w biało-szarej kolorystyce. Z kolei sale wymagające skupienia na obrazie z ekranu i odpowiedniej akustyki są utrzymane w czerni, uzupełnionej gdzieniegdzie ciemnym drewnem w posadzce. Największą, dwukondygnacyjną salę audiowizualną, którą opatrzono tytułem Ziemia Obiecana, wyposażono jako jedyną taką niekomercyjną przestrzeń w Polsce w system dźwięku Dolby Atmos oraz możliwość projekcji 4K. Sala o wysokich parametrach akustycznych i składanej widowni jest miejscem nie tylko pokazów filmowych, ale też spotkań, koncertów czy spektakli teatralnych.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Nowoczesna sala dostosowana do projekcji 4K, wyposażona w sprzęt do rekonstrukcji dźwięku i obrazu; fot. Marcin Czechowicz

Podstawowe założenie dla działalności instytutu stanowi jego otwarcie dla jak najszerszej publiczności. Dlatego inwestor wprowadził wyposażenie, które dodaje wnętrzom charakteru całkowitej egalitarności. Meble zostały zaprojektowane przez poznańskie Atelier Starzak Strebicki. Projektanci, którzy za jedno z głównych założeń swojej działalności uznają prowokowanie do nieformalnego użytkowania przestrzeni, w celowo prostych i pozbawionych dodatkowych kolorów wnętrzach, wprowadzili charakterystyczne akcenty. Rozlokowane w całym budynku 80 kanap o różnorodnej, żywej kolorystyce zachęca do swobodnego siedzenia czy półleżenia.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Większość mebli biurowych została wykonana ze sklejki szalunkowej wykończonej – zależnie od pomieszczenia – białą lub czarną melaminą Większość mebli biurowychzostała wykonana ze sklejkiszalunkowej wykończonej – zależnieod pomieszczenia – białą lub czarnąmelaminą; fot. Marcin Czechowicz

Z kolei stworzona przez studio UVMW identyfikacja wizualna w postaci okrągłych tabliczek kierunkowych umożliwia łatwą orientację i poruszanie się po kolejnych piętrach instytutu. Całość, będąca efektem misji instytucji oraz pracy poszczególnych zespołów projektowych sprawia wrażenie prostoty i bezpretensjonalności, która pomaga we wprowadzaniu w ogrom i technologiczną złożoność cyfrowego archiwum. Nie oszałamia nadmierną efektownością czy kunsztem rozwiązań, zachowując nie tylko oszczędność konieczną w zamówieniach publicznych, ale też odejmując oficjalność z nazwy popularyzatorskiego instytutu.