Architektura MuratorRealizacjeNowe Centrum Łodzi – Tomasz Żylski

Nowe Centrum Łodzi – Tomasz Żylski

Oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku multimodalny dworzec Łódź Fabryczna ma zachęcić inwestorów do budowy w okolicy Nowego Centrum Łodzi i pomóc w staraniach o zorganizowanie w mieście poświęconej rewitalizacji światowej wystawy EXPO 2022 – pisze Tomasz Żylski.

Dworzec Łódź Fabryczna przed przebudową
Dworzec Łódź Fabryczna przed przebudową, stan z 2011 roku. Fot. Zorro2212 Creative Commons Licencja CC B-SA 3.0
Konstrukcja dworca – o projekcie konstrukcji Łodzi Fabrycznej Mariusz Szefer Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych. W początkowej fazie strop -8 stanowił płytę fundamentową, a prace wykonywano nad tym poziomem, jednocześnie metodą „górniczą” drążąc część podziemną do poziomu -20. Wyzwaniem samym w sobie był projekt właściwej płyty fundamentowej -18,22, a przede wszystkim połączenia jej z wykonanymi wcześniej podporami pionowymi – słupami/baretami – pisze Mariusz Szefer.
Forma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości. Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta. Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum czy cztery wysokościowce ponad bryłą dworca – piszą Anna Tomaszewska, Magdalena Boule i Tomasz Tomaszewski.
Dworzec o dwóch twarzach – o Łodzi Fabrycznej Filip Springer Wielką zaletą obiektu jest to, czym nie jest. A nie jest galerią handlową. Trend, by dworce podpinać pod komercyjne inwestycje o tym charakterze spowodował wystarczające spustoszenie w krajobrazie polskich miast. Jego smutnym pomnikiem jest całkowicie dysfunkcjonalny dworzec, a właściwie aneks dworcowy, w Poznaniu. Ofiarą tego myślenia stał się też Sopot z handlowym molochem wciśniętym w kameralne dotychczas centrum i Katowice z galerią, która stanęła na gruzach brutalistycznej ikony – pisze Filip Springer.
Dworzec przyszłości – o Łodzi Fabrycznej Daniel Załuski Władze Łodzi zakładają, iż uda się powtórzyć sukces dworca Lille Europe, zrealizowanego na rozwidleniu linii kolei dużych prędkości w kierunku Paryża, Londynu, Brukseli i Amsterdamu, co pozwoliło temu poprzemysłowemu miastu stać się nowym międzynarodowym centrum biznesowym. W Łodzi szanse na podobny efekt pojawią się jednak dopiero wtedy, gdy oprócz podziemnej stacji powstanie tunel kolejowy pod śródmieściem, a przede wszystkim uda się zrealizować planowaną od dawna linię kolei dużych prędkości Warszawa – Poznań – Wrocław – pisze Daniel Załuski.
Brama Miasta w Łodzi projektu Daniela Libeskinda Władze Łodzi zapowiadają nowe inwestycje, które mają zmienić wizerunek miasta. W centrum Łodzi, w pobliżu dworca kolejowego Łódź Fabryczna, powstać ma Brama Miasta, zaprojektowana przez Daniela Libeskinda