Nazwa obiektu | Butik Dior |
Adres obiektu | Miami, Floryda, USA |
Autorzy | BarbaritoBancel architects |
Generalny wykonawca | Twenty – two group |
Inwestor | Christian Dior Couture |
Data realizacji (początek) | 2014 |
Data realizacji (koniec) | 2016 |
Butiki Diora na całym świecie projektowane są przez znane pracownie – flagowy sklep w Tokio został zaprojektowany przez japońską pracownię SANAA, a koncepcję siedziby w Seulu opracował Christian de Portzamparc. Elewacje obu realizacji inspirowane były tekstyliami, podobnie jest w przypadku nowego butiku w Miami na Florydzie, którego koncepcję opracował francusko-włoski duet BarbaritoBancel.
Budynek powstał na terenie dzielnicy dizajnu (Miami Design District) na północy miasta, gdzie w bliskim sąsiedztwie funkcjonują luksusowe butiki, galerie sztuki i dizajnu. Architektom zależało na przywołaniu atmosfery historycznego paryskiego butiku znajdującego się przy 30 av Montaigne oraz wykreowaniu bryły „uszytej na miarę”, którą cechowałyby wartości charakterystyczne dla „wysokiego krawiectwa”, takie jak indywidualizm, wysoka jakość wykończenia, luksus i wyrafinowanie. Celem było również stworzenie projektu dostosowanego do klimatu Miami oraz charakteru okolicy.
Powstał usytuowany narożnie budynek z białą, rzeźbiarsko potraktowaną elewacją, pokrytą płytami wykonanymi z betonu z dodatkiem sproszkowanego marmuru. W założeniu architektów takie rozwiązanie ma przypominać długą, rozkloszowaną suknię o wydatnych plisach, która pojawiła się w inspirowanej Japonią kolekcji wiosna-lato 2007. Zakrzywione płaszczyzny o zachodzących na siebie granicach sprzyjają powstawaniu gry światła i cienia w słoneczne dni. Nocą miejsca na styku płyt rozświetlają się dzięki umieszczonym w zagłębieniach świetlnym listwom. Główne wejście oraz witryny zaprojektowano w cofniętym w stosunku do ulicy parterze.
Obiekt otrzymał srebrną nagrodę American Architecture Prize 2016 w kategorii architektura komercyjna.