Nazwa obiektu | Rozbudowa kamienicy Raczyńskich |
Adres obiektu | Warszawa, pl. Stanisława Małachowskiego 2 |
Autorzy | KANA, architekci Andrzej i Barbara Kaliszewscy, Bohdan Napieralski |
Inwestor | Kulczyk Silverstein Properties |
Powierzchnia całkowita | 22500.0 m² |
Projekt | 2010-2013 |
Data realizacji (koniec) | 2014 |
W modernistycznym gmachu, usytuowanym vis-á-vis warszawskiej Zachęty, pierwotnie miały być przechowywane zbiory książek i dzieł sztuki rodziny Krasińskich, jednak jeszcze w trakcie realizacji budynek odkupił hrabia Edward Raczyński, od którego rodowego nazwiska otrzymał w konsekwencji swoją zwyczajową nazwę. Kamienica powstawała jako ówczesny „apartamentowiec", z piękną przejezdną bramą, klatkami schodowymi i ekskluzywnymi handlowymi lokalami w dolnych kondygnacjach, z wielkimi witrynami wystawowymi na parterze i piętrze. W czasie wojny zarówno kamienica, jak i przyległy do niej pałac Kronenberga uległy spaleniu – przypomina Andrzej Kaliszewski. Pałacu po wojnie nie odtworzono, zrekonstruowano za to kamienicę. Za jej odbudowę odpowiedzialny był Bohdan Pniewski, który dodał do obiektu nowe skrzydło od strony ul. Traugutta, w miejscu witryn sklepowych na parterze i pierwszym piętrze zaproponował zwykłe okna, a przejazd bramny zamienił na hol głównego wejścia. W budynku początkowo mieściło się Ministerstwo Poczt i Telegrafów, później główna siedziba Poczty Polskiej.
W 2008 roku dawną kamienicę Raczyńskich sprzedano. Projekt modernizacji i rozbudowy obiektu powierzono pracowni KANA, której współwłaścielami są Andrzej i Barbara Kaliszewscy oraz Bohdan Napieralski. Przewidywał on m.in. odtworzenie historycznej fasady kamienicy od strony placu Małachowskiego i ulicy Traugutta, adaptację wnętrz do współczesnych standardów biurowych oraz wzniesienie od strony wschodniej nowego, sześciokondygnacyjnego skrzydła. Inwestycję ukończono w 2014 roku. Łączna powierzchnia do wynajęcia w dwóch połączonych ze sobą budynkach wynosi obecnie blisko 14 000 m2. W całym zespole wykorzystano wiele rozwiązań mających umożliwić mu uzyskanie certyfikatu BREEAM na poziomie Very Good. To m.in. system zarządzania budynkiem BMS czy akustyczne sufity podwieszane. Projekt zakładał eleganckie, wpisujące się w charakter budynku sufity monolityczne. W trakcie poszukiwań trafiliśmy na śnieżnobiały system ROCKFON Mono Acoustic, który spełniał w stu procentach oczekiwania inwestora i nasz zamysł – tłumaczy Andrzej Kaliszewski.