Studenci Politechniki Śląskiej z wyróżnieniem w międzynarodowym konkursie

i

Autor: Archiwum Architektury Kościół Natury, projekt kościoła na klifie Preikestolen autorstwa Martyny Słowińskiej, Katarzyny Golec i Pawła Pacaka.

Studenci Politechniki Śląskiej z wyróżnieniem w międzynarodowym konkursie

2017-08-04 15:42

Prezentujemy kolejną koncepcję kościoła na klifie Preikestolen w Norwegii. Świątynię w formie transparentnej szklanej bryły zaprojektowali Martyna Słowińska, Katarzyna Golec i Paweł Pacak z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

O międzynarodowym konkursie na projekt świątyni na klifie Preikestolen w południowo-zachodniej Norwegii pisaliśmy już na naszej stronie (więcej informacji tu). Wznosząca się na 604 metry ponad malowniczym fiordem płaska platforma skalna o wymiarach 25 na 25 metrów stanowiła punkt wyjścia dla projektu kościoła, który miał być obiektem tymczasowym, uzupełnionym dodatkowo o dzwonnicę, zakrystię oraz zespół toalet. Organizatorem konkursu był portal AWR, specjalizujący się w prowadzeniu międzynarodowych konkursów ideowych dla młodych architektów, projektantów wnętrz i urbanistów. Jury, w skład którego weszli architekci Per Ekenberg i Kyrre Sundal, przyznało dwie nagrody główne oraz pięć wyróżnień. Jedno z nich zdobyli Martyna Słowińska, Katarzyna Golec i Paweł Pacak, studenci czwartego roku Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Autorzy, trawestując tradycyjną formę popularnych w średniowiecznej Norwegii kościołów klepkowych, zaproponowali lekko wysuniętą ponad urwiskiem szklaną, transparentną bryłę, z której wnętrza roztaczałby się widok na panoramę Lysefjorden, płaskowyż Kjerag i okoliczne góry. Założenia konkursu zakładały określony program funkcjonalny, zawierający kaplicę, zakrystię, dzwonnicę oraz toalety. Wraz z zespołem postanowiliśmy jednak odrzucić sztywne wymagania, które naszym zdaniem nie wpisywały się w kontekst. Krajobraz norweskich fiordów i nieskażona ludzkim działaniem natura stały się dla nas punktem wyjściowym. „Kościół Natury”, bo tak postanowiliśmy nazwać projekt, zamknęliśmy w szklanej bryle, której forma została zainspirowana typowym kościołem norweskim. Szkło w tym przypadku daje iluzję bezkresu, ściany nie stanowią żadnej wizualnej granicy, a natura niemal wnika do wnętrza kościoła. We wnętrzu nie ma żadnych symboli religijnych, gdyż to Natura pełni tutaj kluczową rolę, to dla Niej tysiące ludzi odwiedza to miejsce i to na Niej należy się skupić – piszą studenci w założeniach autorskich. Projekt powstał w ramach jednego z przedmiotów na ósmym semestrze, którego prowadzącym był dr hab. inż. arch. Jerzy Cibis.