Architektura muzyką przestrzeni. Pięć niezwykłych sal koncertowych Europy

i

Autor: Archiwum Architektury

Architektura muzyką przestrzeni. Pięć niezwykłych sal koncertowych Europy

2016-06-06 14:45

22 czerwca 2016 roku w Filharmonii w Szczecinie odbędzie się wernisaż wystawy ARCHITEKTURA MUZYKĄ PRZESTRZENI. W jego ramach zaprezentowana zostanie architektoniczna analiza pięciu wybitnych, zrealizowanych w ostatnich latach sal koncertowych Europy (w Szczecinie, Oslo, Blaibach, Reykjaviku i Porto) oraz niezwykłe dzieło sztuki powstałe w hołdzie dla Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza.

W 2015 roku budynek Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie autorstwa Estudio Barozzi Veiga uhonorowany został europejską nagrodą im. Miesa van der Rohe. Stało się to impulsem do stworzenia właśnie w tym miejscu dedykowanej architekturze i muzyce wystawy, bowiem zdaniem dyrektor Filharmonii Doroty Serwy „Odwaga i konsekwencja w kształtowaniu formy tego budynku, w połączeniu z wyjątkową starannością w zakresie detalu jest dla nas niezmiennie inspiracją do kreowania nowatorskich projektów i podejmowania kolejnych wyzwań artystycznych”.

Projekt ARCHITEKTURA MUZYKĄ PRZESTRZENI, którego kuratorem jest Ewa P. Porębska, redaktor naczelna miesięcznika „Architektura-murator”, krytyk architektury, a jednocześnie juror i ekspert nagrody im. Miesa van der Rohe przebiega dwutorowo – z jednej strony w formie fotograficznej dokumentacji i rzeczowej analizy, z drugiej jako działania artystyczne zmierzające do ujawnienia transcendentnego fenomenu architektury („thought forms”) bowiem ­- jak twierdzi kuratorka -„wybitne dzieło architektury emanuje swego rodzaju aurą, wymykającą się zwykłemu ludzkiemu doświadczeniu”.

Architektoniczną analizę pięciu wybitnych, zrealizowanych w ostatnich latach sal koncertowych Europy (w Szczecinie, Oslo, Blaibach ,Reykjaviku i Porto ) przedstawi jeden z najbardziej znanych polskich architektów - Robert Konieczny, twórca przyległego do Filharmonii w Szczecinie, zaliczanego do najlepszych przestrzeni publicznych w Europie Centrum Dialogu Przełomy; współpraca uznanego grafika Edgara Bąka zapewnia wysoką jakość wizualną wystawy, a unikalne brzmienia Filharmonii i jej transcendentny obraz przedstawi artystka Katarzyna Krakowiak, wielokrotnie nagradzana za prace z dziedziny rzeźby, architektury i dźwięku.

Powstałe/odkryte brzmienia pozostaną wyłączną własnością Filharmonii i traktowane być mogą jako dźwięki zapraszające publiczność na salę koncertową czy poprzedzające szczególne wydarzenie.

ARCHITEKTURA MUZYKĄ PRZESTRZENIPięć niezwykłych sal koncertowych Europy Kurator: Ewa P. Porębska Projekt wystawy architektonicznej, grafika: Robert Konieczny - KWK Promes, Robert Konieczny, Roman Kaczmarczyk, Michał Lisiński Konsultacja graficzna, plansza identyfikacyjna: Edgar Bąk Projekt artystyczny: Jakby nic nie mogło spaść poza słońcem Katarzyna Krakowiak współpraca: stereoko.tv, Michał Piskunowicz akustyka: Ralf MeinzKoordynator: Kamila Sędzicka Współpraca kuratorska: Katarzyna Szadkowska, Tomasz Żylski Opisy obiektów: Agnieszka Skolimowska, Tomasz Żylski Organizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie Współorganizator: miesięcznik „Architektura-murator” Miejsce wystawy: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza Szczecin ul. Małopolska 48 Wernisaż: 22 czerwca 2016 godzina 20:00 Wystawa czynna: 23 czerwca – 10 września 2016Finisaż: 10 września 2016