Polscy konstruktywiści w Paryżu

i

Autor: Archiwum Architektury Katarzyna Kobro, Kompozycja wisząca 1, 1921/1972 (rekonstrukcja Bolesława Utkina), drewno, metal, włókno szklane, żywica epoksydowa, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/© Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi

Polscy konstruktywiści w Paryżu

2018-12-06 18:35

Najważniejsze europejskie muzeum sztuki nowoczesnej - paryskie Centrum Pompidou - pokazuje przedwojenną polską awangardę. Do 14 stycznia można zobaczyć tam niemal wszystkie prace Katarzyny Kobro i dużą część dorobku Władysława Strzemińskiego.

W drodze z porewolucyjnej Rosji na Zachód Łódź miała być dla Kobro i Strzemińskiego tylko przystankiem do awangardowego Paryża. Jak wiadomo, stała się domem. Blisko sto lat później marzenie o podboju Paryża może się wreszcie spełnić – piszą kuratorzy wystawy Une avant-garde polonaise... Jarosław Suchan i Karolina Ziębińska-Lewandowska. Przygotowując ekspozycję, skupili się na koncepcji „realnej utopii”. Według niej sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee, „prototypy”, mogące służyć jako inspiracje dla praktycznych rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość społeczną. Paryska wystawa pokazuje, jak koncepcja ta rozwijała się w twórczości Kobro i Strzemińskiego na przestrzeni czasu i na różnych polach – od malarstwa i rzeźby, poprzez wzornictwo przemysłowe, architekturę czy typografię. Ekspozycja w Centre Pompidou to kolejny – po prezentacjach w Madrycie i Malmö – realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza projekt wystawienniczy Muzeum Sztuki w Łodzi. Ma przypominać światowej publiczności o miejscu, które należy się parze łódzkich artystów w dziejach sztuki XX wieku. Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński Do 14 stycznia www.centrepompidou.fr