Projekt tzw. ustawy krajobrazowej trafił do Sejmu latem 2013 roku. Jej inicjatorem jest Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, zaniepokojony chaosem przestrzeni publicznej oraz brakiem narzędzi służących ochronie krajobrazu w Polsce. W ciągu niemal dwóch lat, które dzielą moment skierowania ustawy do Sejmu i jej przegłosowanie, z inicjatywy Kanceparii Prezydenta we współpracy z SARP, odbyło się szereg spotkań polityków, architektów, urbanistów przedstawicieli organizacji pozarządowych. Służyły one dyskusji o stanie polskiej przestrzeni, estetyce miast i tendencjach ich rozwoju, a ich wynikiem jest raport Przestrzeń Życia Polaków, wydany przy współpracy redakcji "Architektury-murator".
Najistotniejsze założenia ustawy krajobrazowej dotyczą uporządkowania reklam w przestrzeni publicznej, weryfikacji istniejących parków krajobrazowych i innych obszarów chronionych oraz obowiązku przeprowadzania audytu krajobrazowego, który identyfikuje krajobrazy występujące na obszarze województwa, określa ich cechy charakterystyczne oraz dokonuje oceny ich wartości. Ponadto w treści ustawy wprowadzono definicje podstawowych pojęć takich jak: reklama, tablica reklamowa, szyld, krajobraz czy szczególnie cennego dla ogółu krajobrazu priorytetowego. Za uchwaleniem ustawy zagłosowało 236 posłów, przeciw uchwaleniu 183, a 7 wstrzymało się od głosu.