Architektura MuratorWydarzeniaZ drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989

Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989

Jak projektanci odnaleźli się w nowej polskiej rzeczywistości - od lat 90 po dzień dzisiejszy? Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na wystawę.

Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
Głośniki Proton projektu Roberta Majkuta dla marki Tonsil. Fot. Bartosz Cygan / Pracownia Fotograficzna MNK
Tagi:
Tworzymy Kraków. Konkurs Fundacja Tworzymy Kraków czeka na projekt Kapsuły Czasu - oryginalnej, małej lub średniej formy architektonicznej, która ma zostać zrealizowana w Krakowie przy ulicy Dolnych Młynów 10.
Sztuczna topografia – o hali Cracovii Bartosz Haduch Nowy obiekt, począwszy od płynnego wpisania w zróżnicowaną rzeźbę terenu, poprzez otwarcia widokowe na malowniczą panoramę Krakowa, aż po surową „materialność”, stymuluje dialog między architekturą a naturą. „Integruje” również przylegające do hali rozległe krakowskie Błonia oraz bulwary nad Rudawą. Sam obszar wokół budynku (a częściowo również we wnętrzu) potraktowano jako „sztuczną topografię”, pełną zróżnicowanych poziomów, pochylni i schodów – pisze Bartosz Haduch.
Element krajobrazu – o koncepcji hali Cracovii Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak Hala jest częścią zastanego krajobrazu otwartego z jego charakterystycznymi cechami – wyrasta ona wprost z rozrzeźbionego terenu. Łączy poziomy chodnika wzdłuż alei Focha i ścieżki biegnącej po wale Rudawy z parterem budynku, jego przyziemiem i tarasem na dachu. Na różnych płaszczyznach – poziomych i nachylonych, wewnętrznych i zewnętrznych – zrealizowaliśmy zadany program funkcjonalny – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Celebracja życia – o hali Cracovii Ewa Kuryłowicz Szczery, „starzejący się” materiał elewacji niesie w sobie symbolikę, którą można różnie interpretować – choćby tak, że korten w naturalny sposób zmieniając się, „żyje”. Sport symbolizuje życie, jego esencję. To jest ten kulturowy wkład architektury hali w filozofię współczesnego miasta – pisze Ewa Kuryłowicz.
O konstrukcji hali Cracovii Przemysław Ruchała i Ryszard Sajdak Główną konstrukcję obiektu można podzielić na trzy współpracujące ze sobą ustroje, różne pod względem zastosowanego materiału: żelbetowy monolityczny – zasadnicza konstrukcja przyziemia, trybun oraz zaplecza (w tym przyziemie wykonane w technologii betonu wodoszczelnego); stalowy – konstrukcja fasady od strony zachodniej i południowej oraz drewniany – konstrukcja dachu nad salą gier, którą stanowią dźwigary z drewna klejonego – piszą konstruktorzy Przemysław Ruchała i Ryszard Sajdak.
Na stulecie Cracovii Pomysł realizacji obiektu pojawił się w setną rocznicę założenia Cracovii, którą obchodzono w 2006 roku. Nowa hala służyć ma zwłaszcza różnym sekcjom sportowym klubu, ale stanie się również jednym z najnowocześniejszych centrów przygotowań dla polskich paraolimpijczyków – pisze Tomasz Żylski.