Na wystawie Zawrót Głowy (9 maja – 6 sierpnia 2018) będzie można zobaczyć zarówno najnowsze prace artysty, jak i te z lat 90., powstałe po zakończeniu studiów na wydziale rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i w Cooper Union for the Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Na ekspozycji znajdą się również nigdy wcześniej nie wystawiane cykle rysunków kosmologicznych tworzone przez artystę przez cały okres jego kariery.
Centralne miejsce na ekspozycji zajmie Habitat – niewielki budynek, którego proporcje zostały wywiedzione ludzkiej twarzy. Połączywszy prostymi liniami oczy, uszy, nos i usta, artysta w istocie opracował „moduł” do tworzenia struktur złożonych z trójkątów i czworokątów. W odróżnieniu od pozostałych systemów proporcji opartych na idealizowanym ludzkim ciele (najbardziej znane to człowiek witruwiański i Modulor Le Corbusiera) moduł Kozakiewicza nie został pomyślany jako „harmonijny” system wyznaczania „właściwych” proporcji, jeśli chodzi np. o wysokość wnętrz, plany budynków czy projektowanie przestrzeni publicznych. Należy w nim widzieć raczej metodę stymulowania wyobraźni – pisze kurator wystawy David Crowley.
W pracach Jarosława Kozakiewicza architektura pojawia się zarówno jako temat, jak i środek wyrazu. Do najbardziej znanych prac artysty należą poświęcony Osiedlu za Żelazną Bramą film „Natura (do) mieszkania”, w którym Kozakiewicz odniósł się do porażki nowoczesnych utopii mieszkaniowych, wielkoskalowa rzeźba „Projekt Mars” w kształcie ludzkiego ucha zrealizowana w miejscu dawnej kopalni węgla w Niemczech oraz praca „Transfer” prezentowana na 10. Biennale Architektury w 2006 roku. Jego projekty zyskały wyróżnienia w konkursach na projekty Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2004) oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2007).
Zawrót głowyZachęta Narodowa Galeria Sztuki9 maja - 6 sierpnia 2018