Kiedy w 2010 roku zapadła decyzja o przekazaniu betonowego schronu na rzecz tymczasowej siedziby Muzeum Współczesnego we Wrocławiu , trwały już prace remontowe dachu i elewacji, choć nie było znane docelowe przeznaczenie obiektu. W wyniku przetargu wyłoniono firmę wykonawczą BPH-Arkop, która do projektu zaprosiła młode biura architektoniczne VROA i ch+. Prace przebiegały w systemie zaprojektuj i zbuduj ( co oznacza, że za cały proces inwestycyjny, projekt i uzyskanie stosownych pozwoleń odpowiada wykonawca).
W bieżącym numerze nie tylko przyglądamy się założeniom projektowym adaptacji bunkra i dyskutujemy o jakości realizacji, ale też wskazujemy na znaczenie tego budynku w kontekście historycznym i urbanistycznym. Od bunkra, przez magazyny, hurtownie, pub – po siedzibę muzeum. Od gęstej siatki ulic, po pustą wyrwę wśród oddalonych bloków. Od nazistowskich symboli po symboliczne memento na elewacji.
70 lat pogmatwanej historii w jednym budynku.
Ewa P. Porębska
Spotkanie z nową „Architekturą”
Po 17 latach istnienia „Architektura-murator” przeszła gruntowną modernizację. W 1994 roku, kiedy powstało pismo, sytuacja na rynku wyglądała zupełnie inaczej: w Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy zarejestrowanych było 51 tytułów, dziś – 468. Przez lata znacząco zmieniła się nie tylko stylistyka graficzna, ale też sposób przekazywania treści. I choć „Architektura” nigdy nie goniła za sezonowymi modami, to nadszedł czas, aby ją unowocześnić i sprawić, by była bardziej czytelna i przyjazna czytelnikom. Tę metamorfozę ocenić mogli goście zaproszeni na prezentację nowej „Architektury”, która odbyła się 24 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
19. Dzielnica w Warszawie
To pierwszy etap zwartej, śródmiejskiej zabudowy mieszkaniowej powstającej na poprzemysłowym terenie blisko centrum. Projektanci szczególny nacisk położyli na układ urbanistyczny osiedla.
Przebudowa schronu na tymczasową siedzibę Muzeum Współczesnego Wrocław
(Autorzy: VROA ARCHITEKCI, ch+ ARCHITEKCI, architekci Marta Mnich, Agnieszka Chrzanowska, Łukasz Wojciechowski, Wojciech Chrzanowski, Magdalena Szwajcowska, Grzegorz Kaczmarowski)
Podczas oblężenia Wrocławia okolica bunkra została prawie całkowicie zrównana z ziemią. Po wojnie obiekt odcięto od miasta trasami szybkiego ruchu i otoczono ekstensywną modernistyczną zabudową. Zamieniony na magazyn, stał się widocznym z daleka punktem orientacyjnym, ale spełniał jeszcze jedną rolę. Jako ocalały świadek historii uświadamiał przybyszom, iż nie znajdują się w peryferyjnej dzielnicy, ale w unicestwionej i nieodległej od centrum przedwojennej części Wrocławia. O doświadczaniu historii miejsca i doświadczeniu architektów odpowiadających za przebudowę piszą redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska i krytyk Krzysztof Mycielski, a o idei projektu, przebiegu inwestycji i nowej funkcji hitlerowskiego schronu – Agnieszka Chrzanowska z pracowni ch+, Marta Mnich z VROA i dyrektorka muzeum Dorota Monkiewicz.
Postmodernizm jest w porządku?
Trwająca właśnie wystawa w londyńskim Victoria and Albert Museum traktuje postmodernizm jako zamkniętą epokę. O to, czym jest i czy nadal obowiązuje w architekturze spierają się Charles Jencks i współzałożyciel Archigramu Colin Fournier na łamach „Blueprinta” i „The Architectural Review”. Skąd dziś to zainteresowanie postmodernizmem? Czy jest jedynie powierzchowną hipsterską modą, czy może nastąpiło przewartościowanie nurtu, które pozwala na nowo ocenić jego dokonania? O swoich badaniach nad genealogią polskiego postmodernizmu mówią architekci Łukasz Stanek i Piotr Bujas
Rozmawiał: Tomasz Żylski
Projekt świątyni stojącej na niewielkim zboczu na gdańskich Łostowicach opracowało biuro A-Plan i znany z realizacji wielu kościołów w Polsce duet Szczepan Baum i Andrzej Kwieciński
Nowe książki i magazyny z własnego księgozbioru oraz nowości wydawnicze polecają krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, autorzy wielokrotnie nagradzanych budynków mieszkalnych i przestrzeni publicznych, a The Urban Enclave, ostatnią pracę z serii wydawanej przez Holenderski Instytut Architektury, recenzuje dla nas architekt i urbanista Sławomir Gzell
Ekologiczny biurowiec Media-ICT w Barcelonie
(Autorzy: Cloud 9)
Media-ICT to wielofunkcyjny obiekt mieszczący lokale handlowe, biurowe i parking, a jednocześnie przykład nowoczesnej architektury zielonej. Projektanci skoncentrowali się na przedstawieniu mieszkańcom Barcelony i użytkownikom budynku zagadnień energetycznych w sposób atrakcyjny i wyrazisty. Wyszli z założenia, że biurowiec może być samowystarczalny i we własnym zakresie produkować energię potrzebną do eksploatacji, nie korzystając z sieci. Przede wszystkim postawili sobie za cel znaczące zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i energii zewnętrznej koniecznej do ogrzewania, chłodzenia i oświetlenia.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski
W momencie rozpoczęcia prac przy modernizacji peronów we Wrocławiu projektanci dysponowali tylko jednym rysunkiem archiwalnym mówiącym o konstrukcji. Musieli więc w krótkim czasie zinwentaryzować hale, co było dość skomplikowane, ponieważ dworzec wciąż funkcjonował – wyjaśnia współautor rewitalizacji Krzysztof Mycielski z Grupy 5
Architekci zazwyczaj z pobłażaniem traktują teoretyków, oni wręcz przeciwnie – rozmowa z Łukaszem Wojciechowskim, współautorem tymczasowej siedziby Muzeum Współczesnego Wrocław