Architektura MuratorBiblioteka2019Architektura-Murator 3/2019
03/2019
Muzeum Sztuki Susch Muzeum Grażyny Kulczyk w malutkiej wsi w szwajcarskiej Gryzonii jest przykładem oryginalnego i budzącego szacunek pomysłu na to, jak starą tkankę architektoniczną zamienić w nowoczesną instytucję kultury – o adaptacji średniowiecznego zespołu klasztornego na muzeum sztuki współczesnej piszą Werner Huber, architekt i redaktor „Hochparterre”, oraz Piotr Sarzyński, krytyk sztuki i dziennikarz „Polityki”. W numerze także wypowiedź autorów obiektu Chaspera Schmidlina i Lukasa Voellmy’ego oraz inwestorki i pomysłodawczyni projektu Grażyny Kulczyk. O okolicznościach powstania instytucji, pierwotnych planach wybudowania jej w Polsce i negocjacjach z władzami pisze Tomasz Żylski.
Reinier de Graaf – Klimat, gospodarka i Statek Ziemia Zmiany klimatu to poważny, narastający w skali globalnej problem, a mimo to panuje tendencja do rozwiązywania go przy pomocy absurdalnie nieistotnych działań. Mamy więc zielone hummery, zieloną coca colę, zielone prezerwatywy, a tymczasem prognozy dla naszej planety są kiepskie. Zmierzamy ku apokalipsie – Reinier de Graaf, partner w biurze OMA i współzałożyciel think tanku AMO, o rozwiązaniach pozwalających zapobiec katastrofie i na razie nieudanych próbach ratowania Statku Ziemia.
Oasis Terraces w Singapurze Budynek zaprojektowała londyńska pracownia Serie Architects we współpracy z lokalnym biurem Multiply Architects. Projekt już na etapie koncepcji zyskał międzynarodową uwagę ze względu na nietypowe połączenie funkcji polikliniki z przestrzeniami kulturalnymi. Zewnętrzny wyraz budynku definiowany jest poprzez ortogonalny układ szkieletu konstrukcyjnego, tworzący ramy dla wypełnionych zielenią werand, które otaczają budynek ze wszystkich stron. Od strony południowej oraz zachodniej architekci zdecydowali się wykorzystać karbowane panele betonowe z nielicznymi otworami okiennymi. Natomiast od strony północnej oraz w kierunku kaskadowego dziedzińca, łączącego wszystkie kondygnacje i dzielącego wizualnie monolityczną bryłę na dwie części o bardziej kameralnym charakterze, zastosowano w pełni przeszklone elewacje – pisze Radosław Stach.
Architektura-murator
nr 3/2019
Zdjęcie wstępne

Sektor budowlany jest jednym z głównych adresatów polityki klimatycznej, zważywszy, iż tylko w Europie jest odpowiedzialny za ok. 40% emisji CO2, zużycie 50% wydobywanych surowców i 50% energii. W tym kontekście przed architektami stoi poważne zadanie. Co zrobić, by wszystkie powstające obiekty były zeroemisyjne? Czy istnieją wzory lub zasady, których architekt powinien się trzymać, by zapobiegać zmianom klimatu? Jak wprowadzić postulaty zrównoważonego rozwoju do architektonicznej codzienności? Na te i podobne pytania odpowiadają w bieżącym numerze „Architektury-murator” Edward Mazria – założyciel think tanku Architecture 2030, Reinier de Graaf – partner w biurze OMA i członkowie Koła Architektury Zrównoważonej OW SARP. A dla wszystkich wielbicieli budowli dedykowanych sztuce – pierwsza architektoniczna publikacja wyważonej, zintegrowanej z miejscem, subtelnej realizacji Muzeum Susch, stworzonego w szwajcarskiej Gryzonii przez Grażynę Kulczyk. Ewa P. Porębska

Spis treści