Architektura MuratorBiblioteka2018Architektura-Murator 9/2018
09/2018
Architektura wysokiej jakości – o hotelu Renaissance Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak Otwarty pod koniec kwietnia 2018 roku hotel na warszawskim Okęciu, stojący na wprost wyjścia jednego z głównych terminali, jest przykładem współczesnej architektury wysokiej jakości. Charakteryzuje się wyrafinowaną elegancją, powagą i prestiżem adekwatnymi do rangi marki o wysokich aspiracjach – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Tu nic się nie stało – 16. Biennale Architektury w Wenecji Mocne wypowiedzi są na tegorocznym biennale rzadkością, bowiem temat Freespace i manifest kuratorek nie stwarzały solidnej podstawy do odkrywczych interpretacji. Ich wybór ma jednak niezaprzeczalną zaletę – wszystkie prezentowane pracownie, wszystkie zanalizowane w ramach wystawy głównej dzieła, są znaczące i stanowią ważny głos mistrzów architektury – weneckie biennale relacjonuje Ewa P. Porębska.
Wieżowiec Forma Itaim w São Paulo Zmienne zestawy kolorów pokrycia indywidualizują poszczególne kondygnacje, tworząc rozpoznawalną z da-leka bryłę. Podium pokryto aluminiowymi srebrnoszarymi perforowanymi brytami blachy. Architekci dążyli do uzyskania maksymalnie smukłych proporcji wieży. Kolorowe okładziny wyróżniają ten dom w morzu podobnych do siebie drapaczy chmur – pisze Grzegorz Stiasny.
Architektura-murator
nr 9/2018
Zdjęcie wstępne

Zamiast projektować budynki, odtwarzają przebieg światowych wydarzeń. Zamiast zestawiać detale techniczne, scalają i analizują wszelkie dostępne dane – zdjęcia satelitarne, fotki z social mediów. Techniki projektowania parametrycznego nie służą im do tworzenia niezwykłych wieżowców, lecz precyzyjnego rekonstruowania bombardowań i zamachów terrorystycznych. Używając wiedzy zdobytej w czasie studiów architektonicznych przeprowadzają niezwykle trudne śledztwa. W naszych badaniach chcemy za pośrednictwem tego, jak budynki rejestrują przemoc (...) „przeczytać” środowisko miejskie i zrozumieć, jak odpowiada na sytuację konfliktu – mówi Christina Varvia z Forensic Architecture. Tymczasem na weneckim biennale trwa spokój. Oba artykuły w bieżącym numerze „Architektury-murator”.

 

Ewa P. Porębska

Spis treści