Architektura MuratorBiblioteka2014Architektura-Murator 11/2014
11/2014
Filozoficzno-logiczny traktat – o Teatrze Szekspirowskim Grzegorz Stiasny Przyzwyczajeni jesteśmy do XX-wiecznego fetysza otwartości: łączenia wnętrza z zewnętrzem, płynnej zmiany funkcji poszczególnych części i zacierania granic pomiędzy nimi – Corbusierowskiego plan libre. Tymczasem gdański teatr jest zręczną polemiką z myśleniem oczywistymi kategoriami. Jego architektura pokazuje, że w ramach encyklopedycznego preparowania poszczególnych miejsc można osiągnąć marzenie Grotowskiego, Kantora i innych o zerwaniu ze sztywnym podziałem na sceniczny performance i widownię – pisze architekt i krytyk architektury Grzegorz Stiasny
Architektura samolubnego olbrzyma – rozmowa z chilijskim architektem Smiljanem Radićem O koniecznym i zdrowym dystansie w architekturze, swoich lekturach i projektowo-literackich „ćwiczeniach z ekfrazy” mówi jeden z bardziej niekonwencjonalnych współczesnych architektów, autor tegorocznego pawilonu londyńskiej Serpentine Gallery, ale też surrealistycznych instalacji i budowanych w Chile domów-azyli
Afrykarium we Wrocławiu Prosty, obłożony czarnym corianem budynek o kubaturze 184 000 m3 stanąć miał w jednej osi ze znajdującą się nieopodal Halą Stulecia, co groziło skreśleniem zabytkowego obiektu z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO. Największym wyzwaniem dla autorów było więc wpisanie go w historyczny kontekst, ale także zapewnienie szczelności posadowionej w wodzie części podziemnej i wykonanie dachu o rozpiętości dochodzącej do 43 metrów – o realizacji piszą Dorota i Mariusz Szlachcicowie oraz Maciej Minch.
Architektura-murator
nr 11/2014
Zdjęcie wstępne

Przyzwyczajeni do praktycyzmu architektów przyjrzyjmy się tym, dla których architektura to przedsięwzięcie metafizyczne. W bieżącym numerze „Architektury-murator” Renato Rizzi i jego Teatr Szekspirowski w Gdańsku; Bohdan Paczowski o Hansie Holleinie, a Smiljan Radić o Serpentine Gallery i… inspirującej roli Tadeusza Kantora.

Ewa P. Porębska

Spis treści