Muzeum II Wojny Światowej
Muzeum II Wojny Światowej
Widok od strony kanału Raduni. Na pierwszym planie przeszklona dominanta o wysokości 40 metrów, gdzie na najwyższym piętrze urządzono taras widokowy, z którego rozpościera się panorama miasta; po lewej zadaszony wjazd do garażu. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Widok od ulicy Wałowej; w parterowym budynku znajduje się część administracyjna muzeum oraz pokoje hotelowe; autorem logo muzeum jest Andrzej Pągowski. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Główne wejście do budynku znajduje się na poziomie -4,5 m; dzięki ukryciu ekspozycji pod ziemią, między muzeum a kanałem powstał ogólnodostępny plac. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Kolorystyka nowego budynku nawiązuje do wież gotyckich kościołów, dominujących nad Głównym i Starym Miastem. Fot. DOMINIK WERNER/AEROLAB
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Budynek powstał na terenie dawnej dzielnicy Wiadrownia, doszczętnie zniszczonej w trakcie działań wojennych w 1945 roku. Fot. DOMINIK WERNER/AEROLAB
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Dramatyczny gest przecięcia terenu muzeum quasi-wąwozem, którego jedna ze ścian i przekrycie wypełnione są ceglanym gruzem, nasuwa myśl o dziś już nieistniejącej ulicy. Budynek powstał bowiem na terenie zniszczonej w czasie wojny dzielnicy Wiadrownia. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Między wieżą a parterowym budynkiem powstało pęknięcie z kładką prowadzącą od poziomu O na główny poziom budynku; w przeszłości biegła tędy Grosse Gasse (ulica Wielka); po prawej okna dachowe doświetlające korytarz w części wystawowej. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Elewacja budynku została wykonana z betonu natryskiwanego. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Prace związane z wykonywaniem korka betonowego, tzw. podwodne betonowanie (maj 2014 roku). Fot. ROMAN JOCHER/DZIĘKI UPRZEJMOŚCI MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Już w styczniu 2015 roku, na dwa lata przed otwarciem muzeum, na dnie wykopu zostały umieszczone: niemiecka torpeda typu G7a, wagon towarowy produkcji niemieckiej oraz dwa czołgi – amerykański Sherman i sowiecki T-34/85 (na zdjęciu). Fot. ROMAN JOCHER/DZIĘKI UPRZEJMOŚCI MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Budowa wieży (lipiec 2015 roku). Część kubaturową zaprojektowano jako konstrukcję żelbetową monolityczną. Elementy ścian płaszcza konstrukcji ze sztywno zamocowanymi stropami zapewniają odpowiednią stateczność. Fot. ROMAN JOCHER/DZIĘKI UPRZEJMOŚCI MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Betonowa klatka schodowa doświetlona jest światłem dziennym poprzez szklaną elewację części wieżowej. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Wnętrze budynku jest monochromatyczne, dominują tu materiały takie jak beton, stal, drewno. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Czteropoziomowa klatka schodowa widoczna z najniższego poziomu budynku (-14 m); po lewej wejście na wystawę główną, po prawej wejścia do sali wystaw czasowych, sali kinowej i konferencyjnej. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Sala kinowa ze 115 miejscami. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Sala konferencyjna na 307 osób. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Dwie ostatnie kondygnacje budynku; na najwyższej znajduje się taras widokowy, piętro niżej – restauracja. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Południowo-zachodnią fasadę wieży zaprojektowano w całości jako szklaną, na konstrukcji aluminiowej, ryglowo-słupowej na stalowej podkonstrukcji nośnej. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Osią wystawy głównej jest prawie 14-metrowy korytarz, którego przebieg pokrywa się z historyczną ulicą Grosse; hol częściowo doświetlają świetliki w suficie. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Charakterystyczną cechą ekspozycji jest wysoka jakość wykonania jej poszczególnych elementów. Na zdjęciu fragment wystawy ukazujący ulicę polskiego miasta z początku wojny. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Ekspozycja w części A więc wojna!, w centrum karabin przeciwpancerny wz. 35, po lewej niemiecki motocykl DKW odnaleziony pod podłogą stodoły w okolicach Góry Kalwarii, gdzie ukryto go w 1939 roku. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Fragment wystawy opowiadającej o początkach wojny. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Fragment wystawy opowiadającej o początkach wojny. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Część wystawy Groza wojny. Scenografię otwiera monumentalny napis Terror, wykonany ze stali kortenowskiej. Między literami zwiedzający przechodzą do pomieszczenia, w którym eksponowany jest m.in. bydlęcy wagon wykorzystywany do przewożenia ludzi. Następną sekcję rozpoczyna z kolei napis Opór, który symbolicznie podkreślać ma niezgodę na rządy okupant. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Część wystawy Groza wojny. Scenografię otwiera monumentalny napis Terror, wykonany ze stali kortenowskiej. Między literami zwiedzający przechodzą do pomieszczenia, w którym eksponowany jest m.in. bydlęcy wagon wykorzystywany do przewożenia ludzi. Następną sekcję rozpoczyna z kolei napis Opór, który symbolicznie podkreślać ma niezgodę na rządy okupant. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Większość pomieszczeń na ekspozycji ma prawie 13 m wysokości. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Blok ekspozycji pt. Długi cień wojny prezentuje opowieść o upadku III Rzeszy, wyzwoleniu Europy, a zarazem podporządkowaniu jej dużej części ZSRR i zrzuceniu bomb atomowych na Japonię. Na zdjęciu zniszczona ulica z sowieckim czołgiem T-34. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
W sali poświęconej ++Enigmie na ścianach zastosowano druk soczewkowy, przez co zwiedzający mogą zobaczyć na zmianę kod wygenerowany przez maszynę i jego tłumaczenie. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Narastającą grozę wojny zilustrowano poprzez zastosowanie w kolejnych salach coraz większych powierzchni stali kortenowskiej. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Sekcja Zagłada; dramat ludności żydowskiej obrazuje ściana z pozostawionych przez ofiary walizek. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Przestrzeń Ludzie tacy jak my; jest to rodzaj zamknięcia sekcji Zagłada, które tworzy 9 trzymetrowych tafli szkła – na nich umieszczono zdjęcia ofiar Holocaustu. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Gabloty w sekcji dotyczącej działań militarnych zaprojektowano w postaci wojskowych kontenerów, ustawionych w dość chaotyczny sposób, odzwierciedlający logistyczny nieład panujący na froncie. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Sekcja Terror, po prawej gryps Bolesława Wnuka, przekazany żonie za pośrednictwem polskiego strażnika więziennego. Fot. Marcin Czechowicz
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Muzeum II Wojny Światowej; 2 – Centralne Muzuem Morskie; 3 – Muzeum Poczty Polskiej; 4 – Bazylika Mariacka Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny; 5 – dworzec PKP Gdańsk Główny; 6 – Żuraw, oddział Narodowego Muzeum Morskiego; 7 – Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina; 8 – Bazylika św. Mikołaja.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Rzut poziomu -6. Oznaczenia: 1 – korytarz; 2 – ekspozycja stała; 3 – ekspozycja czasowa; 4 – sala kinowa; 5 – sala konferencyjna; 6 – hol; 7 – restauracja.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Rzut poziomu 0. Oznaczenia: 1 – wejście do muzeum; 2 – pustka nad holem wejściowym; 3 – zjazd do parkingu; 4 – kładka; 5 – łącznik między budynkami; 6 – pomieszczenia biurowe; 7 – recepcja: 8 – sala konferencyjna: 9 – pokoje hotelowe; 10 – dziedziniec/atrium; 11 – rozładownia; 12 – plac miejski.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Przekrój A-A.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Przekrój B-B.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Rzut czwartego piętra. Oznaczenia: 1 – restauracja; 2 – zaplecze restauracji.
foto: Archiwum Architektury
Muzeum II Wojny Światowej
Rzut szóstego piętra. Oznaczenia: 1 – wentylatornia; 2 – pustka nad tarasem widokowym.
foto: Archiwum Architektury
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...