Nowe stacje metra w Budapeszcie
Belki rozpierające zewnętrzne ściany szczelinowe w głównej przestrzeni atrium osiągają wysokość do 120 m; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Schemat nowej linii metra (M4) z zaznaczoną stacją Szent Gellért tér; rys. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Aby zabezpieczyć konstrukcję przed wodami gruntowymi, odcinek od strony rzeki realizowano metodą mrożenia gruntu ciekłym azotem; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Budowę prowadzono etapami. Najpierw wykonano szczelinowe ściany zewnętrzne, a następnie płytę stropową, belki i stropy pośrednie, spod których wybrano grunt. W powstałej przestrzeni realizowano kolejno niżej położone kondygnacje; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Peron na stacji Szent Gellért tér; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Peron stacji Fövárn tér; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Do wykończenia kondygnacji ponad poziomem peronu oprócz betonowych elementów wykorzystano płyty w blachy kortenowskiej; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Wejście do zlokalizowanej na lewym brzegu Dunaju stacji Szent Gellért tér - beton, charakterystyczny element wnętrz, wykorzytsnao także przy jego projekcie. Na drugim planie Uniwersytet Technologii i Ekonomii; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Wejście do metra na stacji Fövám tér, na drugim planie Uniwersytet Korwina. Przystanek zlokalizowany jest na prawym brzegu Dunaju w centrum Budapesztu; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Na poziomie peronu stacji dominuje surowy beton. Jedynym elementem kolorystycznym jest tu mozaika nawiązująca do ceramicznej okładziny pobliskiego hotelu; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Projekt zakładał, że między niektóre belki zostaną wstawione kubatury przeznaczone na dodatkowe funkcje techniczne, inwestor zdecydował jednak, aby przestrzenie między nimi pozostawić otwarte; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Układ linii jaki tworzą belki został przeniesiony na posadzkę na antresoli. Charakterystycznym elementem wnętrz jest oświetlenie imitujące naturalne światło, zamontowane pod różnymi kątami, pomiędzy betonowymi belkami; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Ściany z blachy kortenowskiej są jednym z nielicznych elementów kolorystycznych we wnętrzu; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Nietypowy rozmiar belek oraz kąty, pod jakimi je umieszczono, wymusiły zastosowanie grubszego i bardziej zagęszczonego zbrojenia tych elementów; fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
fot. Tamás Bujnovszky, Tibor Dékány, Adam Hatvani, Sergio Garcia/dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Rzut poziomu peronu; il. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Przekrój A-A; il. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Rzut poziomu peronu; rys. dzięi uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Przekrój A-A; rys. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Detal tunelu; rys. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Przekrój przez tunel na peronie; il. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Nowe stacje metra w Budapeszcie
Detal mocowania paneli z blachy kortenowskiej; rys. dzięki uprzejmości sporaarchitects
Źródło: Archiwum Architektury
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...