Stacje metra M2 w obiektywie Muratora. Zobacz, jak wygląda warszawskie metro
Druga linia warszawskiego metra M2, otwarta w 2015 r., ma 19 km długości i jest nadal rozbudowywana. Obecnie można nią przejechać z Bemowa na Bródno. Budowa II linii metra w Warszawie rozpoczęła się w 2010 r., zaś zakończy się – według zapowiedzi – w 2026 r. A jak wygląda? Z pewnością bardziej nowocześnie niż M1, ale warto pamiętać, że jej poszczególne odcinki mocno się między sobą różnią. Który jest najładniejszy? Przejechaliśmy się linią M2 w lipcu 2023 r., żeby to sprawdzić. Oceńcie sami :)
Stacja metra Nowy Świat-Uniwersytet
Stacja metra Bemowo
Otwarta 30 czerwca 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Górczewską w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Stację zaprojektowało konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński. Obecnie jest to pierwsza stacja linii M2, ale docelowo będzie stacją numer 4 (linię zaczęto budować od środka). Stacja ma ściany zatorowe ze stali kortenowskiej, która wraz z upływem czasu będzie stopniowo przybierać rdzawą barwę, co jest celowym efektem. Następną stacją jest Ulrychów.
Stacja metra Ulrychów
Otwarta 30 czerwca 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Górczewską w pobliżu centrum handlowego Wola Park. Stację zaprojektowało konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński. Stacja ma bardzo podobny wystrój do stacji Bemowo, jednak różni się detalami (m.in. układ kasetonów na suficie). Następna stacja to Księcia Janusza.
Stacja metra Księcia Janusza
Otwarta 4 kwietnia 2020 r. Zlokalizowana przy skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Księcia Janusza. Stację zaprojektowało biuro projektów „Metroprojekt”. To jedna z zaledwie kilku w warszawskim metrze stacji z dekoracyjnymi neonami. Zielony kolor stacji nawiązuje do pobliskich parków. Następna stacja to Młynów.
Stacja metra Młynów
Otwarta 4 kwietnia 2020 r. Zlokalizowana pod ul. Górczewską w pobliżu centrum handlowego Wola Park. Stację zaprojektowało biuro projektów „Metroprojekt”. To jedna z zaledwie kilku w warszawskim metrze stacji z dekoracyjnymi neonami. Niebieski neon i koliste motywy dekoracyjne to nawiązania do wody i bąbelków powietrza, które mają kojarzyć się z pobliską pływalnią na Moczydle. Następna stacja to Płocka.
Stacja metra Płocka
Otwarta 4 kwietnia 2020 r. Zlokalizowana w pobliżu skrzyżowania ul. Wolskiej z Płocką. Stację zaprojektowało biuro projektów „Metroprojekt”. To jedna z kilku w warszawskim metrze stacji z dekoracyjnymi neonami. Wystrój stacji nawiązuje do układów scalonych, co ma nawiązywać do przemysłowej przeszłości tej części miasta (m.in. zakładów produkujących elektronikę). W podłodze stacji wyeksponowane są repliki kości prehistorycznego słonia leśnego, które znaleziono tu podczas budowy. Następna stacja to Rondo Daszyńskiego.
Stacja metra Rondo Daszyńskiego
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod ul. Prostą, na zachód od Ronda Daszyńskiego. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To jedna ze stacji centralnego odcinka 2. linii metra, który powstał jako pierwszy i wyróżnia się podobnym wyglądem wszystkich przystanków. Następna stacja to Rondo ONZ.
Stacja metra Rondo ONZ
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod rondem ONZ. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To jedna ze stacji centralnego odcinka 2. linii metra, wyróżniających się m.in. charakterystycznymi wejściami z daszkami w kształcie litery M. Stacja utrzymana jest w białej kolorystyce. Następna stacja to Świętokrzyska.
Stacja metra Świętokrzyska
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To obecnie jedyna w całej sieci warszawskiego metra stacja przesiadkowa (na linię M1). Stacja linii M2 jest położona pod stacją M1. Następna stacja to Nowy Świat-Uniwersytet.
Stacja metra Nowy Świat-Uniwersytet
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod ul. Świętokrzyską między jej skrzyżowaniami z ul. Nowy Świat i Czackiego. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To najgłębiej położona stacja w całej sieci warszawskiego metra, leżąca 23 m pod powierzchnią gruntu. Następna stacja to Centrum Nauki Kopernik.
Stacja metra Centrum Nauki Kopernik
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod bulwarami wiślanymi i tunelem Wisłostrady, niedaleko skrzyżowania ul. Tamka oraz Wybrzeże Kościuszkowskie. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To ostatnia stacja M2 położona po lewej stronie Wisły – później tunel schodzi pod dno Wisły. Podczas budowy w 2012 r. doszło tu do zalania wykopu pod stację, co opóźniło prace nad linią o wiele miesięcy. Następna stacja to Stadion Narodowy.
Stacja metra Stadion Narodowy
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod ul. Sokolą, w pobliżu skrzyżowania z ul. Zamoyskiego. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To pierwsza stacja M2 po prawej stronie Wisły i zarazem jedyna stacja z dwoma peronami – drugi ma w przyszłości stanowić początek 3. linii metra. Stadion stanie się wówczas stacją przesiadkową. Następna stacja to Dworzec Wileński.
Stacja metra Dworzec Wileński
Otwarta 8 marca 2015 r. Zlokalizowana pod ul. Targową między ul. Białostocką i al. „Solidarności”. Projektantem generalnym stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś autorem opracowania graficznego jest Wojciech Fangor. To stacja krańcowa centralnego odcinka M2, z granatowym jako kolorem dominującym. Następna stacja to Szwedzka.
Stacja metra Szwedzka
Otwarta 15 września 2019 r. Zlokalizowana pod ul. Strzelecką w pobliżu skrzyżowania z ul. Szwedzką. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. To jedna z trzech minimalistycznych stacji metra na Pradze-Północ, utrzymanych w oszczędnej, szaro-czarnej kolorystyce. Następna stacja to Targówek Mieszkaniowy.
Stacja metra Targówek Mieszkaniowy
Otwarta 15 września 2019 r. Zlokalizowana przy skrzyżowaniu ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. To jedna z trzech minimalistycznych stacji metra na Pradze-Północ, utrzymanych w oszczędnej, szaro-czarnej kolorystyce. Mimo położenia w środku osiedla jest to jedna z mniej popularnych stacji. Następna stacja to Trocka.
Stacja metra Trocka
Otwarta 15 września 2019 r. Zlokalizowana przy skrzyżowaniu ul. Pratulińskiej z ul. Trocką. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. To jedna z trzech minimalistycznych stacji metra na Pradze-Północ, utrzymanych w oszczędnej, szaro-czarnej kolorystyce. Stacja stanowi spory lokalny węzeł przesiadkowy (przesiadki z autobusów). Następna stacja to Zacisze.
Stacja metra Zacisze
Otwarta 18 września 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Figara, nieopodal skrzyżowania z ul. Codzienną, Spójni i Rolanda. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. Stacja jest zlokalizowana nietypowo – na osiedlu domów jednorodzinnych, co wynika z położenia osiedla między dwoma dużymi blokowiskami. Z tego powodu obsługuje najmniejszą liczbę pasażerów w całej sieci. Następna stacja to Kondratowicza.
Stacja metra Kondratowicza
Otwarta 18 września 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Kondratowicza, między skrzyżowaniami z ul. Malborską i 20 Dywizji Piechoty WP a ul. św. Wincentego. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. To ważna stacja przesiadkowa dla pasażerów autobusów, a w przyszłości także tramwaju na Zieloną Białołękę. Z uwagi na duży ruch stację wyposażono w dwa ruchome chodniki – jedyne w warszawskim metrze. Następna stacja to Bródno.
Stacja metra Bródno
Otwarta 18 września 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Kondratowicza, w pobliżu skrzyżowania z ul. Bazyliańską i Rembielińską. Za projekt stacji odpowiada spółka ILF Consulting Engineers Polska. To ostatnia stacja M2, choć w przyszłości planowane jest wydłużenie linii na Żerań i dalej przez Wisłę do stacji Marymont na M1. Bródno jest największą powierzchniowo stacją w całym warszawskim metrze, gdyż znajduje się tu ogromna komora z torami odstawczymi, gdzie pociągi są odstawiane po zakończeniu kursowania.