Inderhavn bro Copenhagen
  • Rodzaj: Realizacja
  • Autor: Studio Bednarski Ltd + zespol
  • Lokalizacja: Kopenhaga
  • Inwestor: Københavns Kommune
  • Data projektu: Konkurs wygrany 2009
  • Data realizacji: Oddany do uzytku 2016
Inderhavn bro Copenhagen

Na czym polega innowacyjność projektu/realizacji

https://www.youtube.com/watch?v=vJafdcHP73k 
https://www.youtube.com/watch?v=WVtAf2p-Kyc 
Most ten jest unikatowy. Jego część ruchoma ma teleskopowy kablowy mechanizm przesuwalny a lekka i powsciagliwa forma nie przysłania widoku na miasto, i uzywa minimalna ilosc energii do operacji. Moze byc otwierany w kazdych warunkach pogodowych. Platformy widokowe na krawedzi kanału nawigacyjnego umozliwiaja obserwowanie przeplywajacych statkow, jedyne w swoim rodzaju doświadczenie na otwieranym moście. Budowa mostu stworzyla nowe przestrzenie publiczne na nabrzezach i na wodzie. Rozwiazanie mostu jest technologicznym krokiem naprzód przy znacznej redukcji kosztów, w porownaniu na przyklad z mostem uchylanym w Newcastle. Komsja konkursowa: “W tym rozwiazaniu konkursowym cechy urbanistyczne architektury zakorzenione zostaly w historycznych wartosciach Kopenhagi (...) Traktujac Nordycka tradycje jako punkt wyjscia, projektant szukał inspiracji w możliwości optymalizacji funkcjonalności i tworzeniu nowych przestrzeni publicznych, nie pozwalając na to aby most stal sie manifestacja ekstrawaganckiej teatralnej formy strukturalnej...Zasugerowane wszczepienie mostów w miejska architekture jest bardzo wysokiej jakości...W sposób godny naśladowania, prace te zainspirowalo dazenie do podporządkowania mostów dynamice miasta i jego krajobrazowi miejskiemu, a następnie dając mostowi Inderhavnen wyrazista tożsamośc oparta na jego funkcjonalności...Most chrakteryzuje przekonujaca i dobitna koncepcja ogolna, ktora polaczana z atrakcyjnym design pomoze w uksztaktowaniu charakteru jego otoczenia w przyszlosci...Teleskopowy mechanizm jest naprawdę świetnie przemyslany i jest jednocześnie zaskakującą propozycją dla nowego mostu, który z pewnością stanie się waznym skladnikiem krajobrazu portu” 

Dodatkowe informacje

Inżynier mostowy 				Flint & Neill Ltd, London, UK
Inżynier elektryki i mechanizmow ruchomych 	Hardesty Hanover, New York, USA
Projektant oświetlenia 				Speirs and Major, London, UK

W styczniu 2009 Københavns Kommune ogłosiło konkurs zamknięty na trzy otwierane mosty pieszo-rowerowe, z których główny miał spinac basen portu w Kopenhadze. ( Inderhavnen ). Budowa nowych mostów pieszych fiansowana byla przez Fundacje AP Møller and Chastine McKinney Møller, która ufundowała juz nowy budynek Opery Kopenhaskiej.  Z duzej liczby miedzynarodowych zgloszen, na podstawie dorobku projektowego wybrano dziesięć firm. Oprócz zespolu Studio Bednarski/Flint & Neill na liste dostaly sie takie slawy swiatowe jak ZAHA HADID, 3XN ARCHITECTS, HENNING LARSEN ARCHITECTS itp
Zaproszone zespoły przygotowaly koncepcje projektow mostow dla wszystkich trzech lokalizacji. Zespół Studio Bednarski + Flint & Neill wygral projekt najwiekszego z mostow, poprzez glowny basen portu Kopenhagi.

Most ma 180 metrów dlugosci, jego szerokośc w czesci betonowej wynosi 2 x 4m, ruchoma stalowa częśc ma szerokośc 7 m.  Szerokość kanału nawigacyjnego wynosi 50 metrów, bez ograniczenia wysokości przepływających statków.

Usytuowany w sercu stolicy Danii most jest oglądany i uzywany przez miliony osób, a jego tłem jest wazny historyczny kompleks urbanistyczny. Istniejące otoczenie wymagało struktury delikatnej i eleganckiej, ale tez zaawansowanej technologicznie, ponadczasowej i kontynujacej ducha skandynawskiej tradycji powsciagliwej architektury i wzornictwa przemyslowego. Głównym problem z otwieranymi mostami, w wiekszosci opartymi na mechanice podnoszenia plyty mostu, jest to, że podniesione płyty zasłaniają użytkownikom widok na szlak zeglugowy i odgradzają ich od przepływających statków. Co wiecej w kontekscie skali urbanistyki Kopenhagi takie dwie plyty sterczace 25m w niebo byly naszym zdaniem nie do przyjecia. 
Lokalizacja ta wymagała tez utworzenia Mostu Miejskiego a nie formy, ktora czula by sie lepiej w otwartych przestrzeniach pozamiejskich. Celowo uniknęliśmy przesadzonych, groteskowych rozwiązań oraz ekstrawaganckich form, które naszym zdaniem byłyby tu nie na miejscu. Ostentacyjne projekty tego rodzaju niepotrzebnie przyciagają uwagę, podczas gdy most powinien stanowić prostą i elegancką platformę, pozwalającą na podziwianie z niej miasta, stającą się jego integralną częścią i nie odwracającą od niego uwagi. Przykładem takiego rozwiązania moze byc na przyklad Pont des Arts w Paryzu.
Szukajac nowego paradygmatu na 21szy wiek w procesie eliminacji projektowej odrzucilismy maszty, wieże, łuki i inne tego typu formy, które wznosząc się nad płytą mostu ingerowałyby w otoczenie i odciagaly uwage od istniejacego kontekstu miejskiego. Zamiast tego skoncentrowaliśmy się na poszukiwaniu rozwiązania odpowiadającego lokalizacji i ograniczeniom funkcjonalnym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na detale i jakosc wykończen, ktore uczynia most przyjemnym zarówno dla spacerujących po nim, jak i oglądających go z oddali. Ostatecznie zdecydowaliśmy na zastosowanie mechanizmu ślizgowego. Istnieją przykłady podobnych mostów, głownie w Stanach Zjednoczonych, są to jednal przede wszystkim niewielkie mosty poruszające się w linii prostej i wykorzystujące teren na nadbrzezach jako miejsce gdzie wciągnięte sa ich ruchome pomosty. Mechanizm ślizgowy był idealnym rozwiązaniem w przypadku Kopenhagi ponieważ całkowita długość mostu wynosi tutaj 180 metrów podczas gdy kanał nawigacyjny, usytuowany pośrodku, ma 50 metrów. Umożliwiło to calkowite wycofanie ruchomych czesci mostu w zarysie przybrzeżnych części mostu bez ingerencji w tereny nabrzezy.  Plan mostu sklada sie z dwu lukow. Maksymalizuje to długość ramp, co umozliwilo utrzymanie ich w ramach 4% nachylenia i zmiejszenie ich ingerencji w nabrzeza. Czyni to także całą kompozycję przestrzenna bardziej interesującą a przejście przez most ciekawszym. Plan w kształcie litery ‘S’ umozliwia tez rozwiazanie problemu geometrycznego - dwa końce mostu nie znajdują się dokładnie naprzeciwko siebie. Podczas otwierania się mostu, jego stalowe elementy zsuwaja sie wzdluz betonowych ramp ale także poruszają się wzdłuż luku w planie, prawie jak dwoje tancerzy. Bez dramatow wizualnych, tylko plynna, delikatna przyjemnosc dla oka. Jednym z pomysłów, które dyskutowalismy z klientem była możliwość pozwolenia ludziom na pozostanie na przesuwajacym się pokładzie, kiedy most jest zamykany i otwierany. Pomimo, ze nie bylo watpliwosci co to bezpieczenstwa temat nie zostal rozwiniety z powodu mozliwych trudnosci z ubezpieczeniem mostu.

  • Inderhavn bro Copenhagen
  • Inderhavn bro Copenhagen
  • Inderhavn bro Copenhagen
  • Inderhavn bro Copenhagen
  • Inderhavn bro Copenhagen
SPONSORZY GŁÓWNI
PARTNER TECHNOLOGICZNY