Kladka Sw Ducha, Gdansk
  • Rodzaj: Projekt
  • Autor: Studio Bednarski Ltd + Zespol
  • Lokalizacja: Gdansk
  • Inwestor: Multibud W Ciurzyński i Immobel Poland
  • Data projektu: Konkurs wygrany 2016
  • Data realizacji: 2017-2018
Kladka Sw Ducha, Gdansk

Na czym polega innowacyjność projektu/realizacji

https://www.youtube.com/watch?v=vn7P2qQc50M

System obrotowych mostow jest dobrze znany. Kladka w Gdansku wyroznia sie jednak tak jako rozwiazanie techniczne jak tez estetycznie.
Głównym celem artystycznym było stworzenie skromnej kładki o niskim profilu opartej na kamiennej wyspie. Po obróceniu kładki i otwarciu Motławy dla żeglugi, kadłub kładki spaja sie z wyspą stajac się rzeźbą na wodzie jako obiekt sztuki użytkowej o zmysłowej, ale jednak też powściągliwej elegancji. Wyspa chroni kładke przed kolizja ze statkami. Bożenna Wawrzyniak-Mańko architekt z firmy RKW, autora planu generalnego wyspy, tak skomentowala aspiracje artystyczne zwycięskiej kładki – „jest to zadanie dla jubilera a nie dla kowala”.
Szukając paradygmatu na 21-szy wiek, w procesie eliminacji projektowej odrzuciliśmy formy, które wyniesione nad płytę kładki ingerowałyby w otoczenie i odciągały uwagę od kontekstu miejskiego. Skoncentrowaliśmy się na poszukiwaniu rozwiązania odpowiadającego lokalizacji i ograniczeniom funkcjonalnym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na detale i jakość wykończeń, ktore uczynią kładkę przyjemną zarówno dla spacerujących po niej, jak i oglądających ja z oddali.  Biorąc pod uwagę fakt, że nabrzeża są wąskie byłoby bardzo trudno, kłopotliwie i kosztownie realizować system oparty na urządzeniach obrotowych umieszczonych na nabrzeżach. Jedynie obrotowa kładka z centrum rotacji i całym mechanizmem na wyspie, z minimalną tylko ingerencja w nabrzeża, była racjonalnym i oszczędnym rozwiązaniem.  Kadłub kładki i balustrady będą wykonane ze stali nierdzewnej, częściowo polerowanej a częściwo z wykończeniem Peentex, które tworzy atrakcyjną fakturę podobną do faktury wyprawionej skóry, podnoszac odporność na utlenianie i rdzę.

Dodatkowe informacje

Inżynier mostowy ( konkurs )			Schlaich Bergermann und Partner, Berlin

STRATEGICZNE BAZOWE WYTYCZNE PROJEKTOWE 

- Minimalna ingerencja w nabrzeża ( mało miejsca, wysoki koszt, Długie Pobrzeże jest kontekstem historycznym ) czyli kładka bez przyczółków 
- Koncentracja robót w jednym miejscu, z dala od przestrzeni publicznych. Minimalne zakłócenia dla nawigacji, ktora będzie się mogla odbywac w czasie budowy + obsługa bez zakłóceń dla żeglugi i przestrzeni publicznych
- Najniższy osiągalny profil elewacyjny z lekkimi i jak najbardziej przejrzystymi balustradami
- Ograniczenie szerokości kładki do minimum wymaganych 4,5 metrów ( tak z punktu widzenia kosztów jak i potrzeb nawigacyjnych )
- Niski koszt eksploatacji ( minimalne zużycie energii poprzez minimalizowanie sił potrzebnych do operacji kładki )
- Kładka po złożeniu na wyspę, tworzy z nią rzeźbiarski obiekt na rzece, bez fizycznej styczności z istniejącym kontekstem urbanistycznym
- Maksymalna szerokość rzeki pozostawiona do nawigacji, czyli nie dopuszczamy ingerencji w szerokość rzeki od strony nabrzeży, zabieramy tylko 4,5 metra na wyspę.

W czerwcu 2015 urząd miasta Gdańsk wspólnie z konsorcjum spółek Multibud W Ciurzyński i Immobel Poland, jako partnerami przy projekcie zagaspodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdansku, ogłosił konkurs zamknięty na zwodzony most pieszy przez rzekę Motławę na osi ulicy i bramy Swiętego Ducha w Gdansku.  Do anonimowego konkursu zaproszono siedem zespołów, sześć z Polski i Studio Bednarski z siedzibą w Londynie.  Studio Bednarski wygrało konkurs i w styczniu 2016 otrzymało zamówienie na wykonanie projektu i zrealizowanie kładki. 
Cezary Bednarski komentowal:
„Masywna, wyniosła, eminentnie logiczna i funkcjonalna forma Żurawia, największego i najstarszego dźwigu portowego Europy, mówi o czasach gdy go zbudowano. Nasza kładka to delikatny i lekki poziomy kontrapunkt dla Żurawia i 21- wieczne wzbogacenie nie ustajacego dialogu czasów. Dążyliśmy do podporządkowania formy kładki dynamice miasta, nadając jej chyba do tej pory nie spotykaną w Polsce wyrazistą tożsamość opartą na finezyjnej jednorodności jej funkcjonalności i konstrukcji, a nie na dekoracji. Traktując Bałtyckie tradycje jako punkt wyjścia szukaliśmy inspiracji w optymalizacji funkcjonalności nie pozwalając na to, aby kładka stała sie manifestacją ekstrawaganckiej i frywolnej formy strukturalnej.” 

Ogólny Opis Kładki Świętego Ducha
Projektowana kładka połączy Wyspę Spichrzów z Długim Pobrzeżem i Głównym Miastem tworząc nową trasę spacerową i ułatwiając dostęp do instytucji kultury.

Jakkolwiek kadłub kładki i wyspa są abstrakcyjnymi obiektami, to jednak ich forma jest otwarta na różne symboliczne interpretacje, poczynając od ptaka z rozpostartymi skrzydłami jako symbol Świętego Ducha, aż po symboliczny pomnik dla ORP Orzeł i jego bohaterskiej załogi, która zaginęła bez śladu.
Jako że teren opracowania objęty jest ochroną dziedzictwa kulturowego oraz ochroną archeologiczną jedynym realistycznym rozwiązaniem byla kładka, która otwiera się poprzez ruch poziomy. Celowo uniknęliśmy przesadzonych, groteskowych rozwiązań oraz ekstrawaganckich form, które naszym zdaniem byłyby tu nie na miejscu. Ostentacyjne projekty tego rodzaju niepotrzebnie przyciagają uwagę, podczas gdy kładka powinna stanowić prostą i elegancką platformę, pozwalającą na podziwianie z niej miasta, stającą się jego integralną częścią i nie odwracającą od niego uwagi. Przykładem takiego rozwiązania moze byc na przyklad Pont des Arts w Paryzu. 
Usytuowana w sercu Gdańska kładka będzie oglądana i używana przez tysiące osób, a jej tłem bedzie ważny historyczny kompleks urbanistyczny, który wymaga rozwiązania delikatnego i eleganckiego, ale tez zaawansowanego technologicznie, ponadczasowego i kontynującego ducha tradycji powściągliwej architektury i wzornictwa przemysłowego. 
DANE TECHNICZNE
Długość całkowita kladki			49,31 m
Rozpiętości teoretyczne przęseł	28,85 m + 20,29 M
Szerokość całkowita				4,5 m
Szerokość użytkowa				4,0 m
Minimalny prześwit pionowy pod obiektem		1,18 m(dla średniej wody)
Maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 	2,22 m (dla średniej wody)
Pozioma skrajnia żeglowna				25,9 m
Kąt obrotu konstrukcji 				90º
Czas otwierania przęsła				2 minuty

  • Kladka Sw Ducha, Gdansk
  • Kladka Sw Ducha, Gdansk
  • Kladka Sw Ducha, Gdansk
  • Kladka Sw Ducha, Gdansk
  • Kladka Sw Ducha, Gdansk
SPONSORZY GŁÓWNI
PARTNER TECHNOLOGICZNY