warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
zobacz listę obiektów

Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców

Krakowski zespół księży zmartwychwstańców, pełen odniesień do historycznych wątków i stylów, to kwintesencja postmodernizmu. We współczesnej polskiej architekturze nie ma drugiego obiektu o tak wyrazistej symbolice.

Makieta Wyższego Seminarium Duchownego Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców
Makieta Wyższego Seminarium Duchownego Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców w Krakowie
Fot.: Marcin Czechowicz
Droga Czterech Bram – Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Księży ZmartwychwstańcówKraków, ul. Ks. Pawlickiego/Zielna
Autorzyarchitekci Dariusz Kozłowski, Wacław Stefański, Maria Misiągiewicz
Współpraca autorskaIreneusz Piotrowski, Marek Chmielek
KonstrukcjaTadeusz Matejko, Stanisław Karczmarczyk
InwestorZgromadzenie Księży Zmartwychwstańców
Powierzchnia terenu38000.0 m²
Powierzchnia użytkowa17000.0 m²
Kubatura95000.0 m³
Projekt (data)1984-1992
Data realizacji (początek)1985
Data realizacji (koniec)1996

Seminarium księży zmartwychwstańców, które weszło już do kanonu polskiej architektury XX wieku jako sztandarowe dzieło postmodernizmu, jest na pozór tradycyjnym założeniem klasztornym: z kościołem, wielkim refektarzem, pomieszczeniami mieszkalnymi i dydaktycznymi. W istocie jednak stanowi wielowątkowe przetworzenie głęboko zakorzenionych w kulturze wyobrażeń o miejscu kultu. Bramy, dziedzińce, portale, świątynie czy wieże nie zawsze pełnią tu tradycyjnie przypisane im funkcje. Ale podobnie jak w historycznych zespołach, współtworzą atmosferę mistycyzmu i duchowej tajemnicy. W wymiarze fizycznym do zrozumienia Absolutu prowadzą cztery bramy: Inicjacji, Wiedzy, Nadziei i Wiary. Dariusz Kozłowski, główny autor seminarium, uczy swoich studentów, by nie traktowali projektowania w sposób dogmatyczny. Jego zdaniem architektura nie musi mieć nic wspólnego z użytecznością: To rodzaj gry polegającej na budowaniu rzeczy fikcyjnych tak, by wyglądały jak prawdziwe. Przestrzeń krakowskiego kompleksu, podobnie jak jej twórca, uczy ignorowania utartych szlaków i poszukiwania własnych odpowiedzi.

Wykonawcy makiety: Janusz Hadt, Stanisław Nesterski

Nagrody:

1986 Nagroda publiczności na I Biennale Architektury w Krakowie

2006 jeden z 20 obiektów prezentowanych na wystawie POLSKA. IKONY ARCHITEKTURY

Makieta Wyższego Seminarium Duchownego Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców
Makieta Wyższego Seminarium Duchownego Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców w Krakowie
Fot.: Marcin Czechowicz
Nagrody 25-lecia „Architektury-murator” [GALERIA] Z okazji 25-lecia redakcja miesięcznika „Architektura-murator” postanowiła uhonorować szczególne, przełomowe osiągnięcia w dziedzinie architektury.  To  twórcy, którzy stali się międzypokoleniowym wzorcem;  budynek, który przeszedł do historii, ale też niezrealizowany projekt – symbol.
Wybór jest zawsze arbitralny Jak powstawała kolekcja i jakie kryteria brano pod uwagę przy wyborze obiektów – Ewa P. Porębska
Dom handlowy VitkAc w Warszawie To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.