Architektura MuratorKonkursy „Architektura-murator”: znamy zwycięzców konkursu architektonicznego Mies van der Rohe Award

„Architektura-murator”: znamy zwycięzców konkursu architektonicznego Mies van der Rohe Award

Najbardziej prestiżowy europejski konkurs architektoniczny rozstrzygnięty! Mies van der Rohe Award 2013 otrzymuje Harpa – Filharmonia w Reykjavíku

Harpa. Otoczenie budynku filharmonii oddanej do użytku w maju 2011 roku
Harpa. Otoczenie budynku filharmonii oddanej do użytku w maju 2011 roku

Harpa - Filharmonia w Reykjavíku

Autorzy obiektu nagrodzonego Mies van der Rohe Award 2013:  Henning Larsen Architects, Batteríið Architects, Studio Olafur Eliasson

Realizacja nowego budynku filharmonii w Reykjavíku stanowi część planu rewitalizacji dzielnicy portowej i powiązania miasta z morzem. Uroczyste otwarcie budynku nastąpiło 11 maja 2011 roku. Budynek o powierzchni przeszło 28 000 metrów kwadratowych stanowi siedzibę Filharmonii Islandzkiej oraz Opery Islandzkiej, pełni również funkcję centrum konferencyjnego.

Harpa to poetycki budynek, którego bryła, wszystkie detale, a nawet zastosowane kolory są inspirowane surowym i niezwykle pięknym islandzkim krajobrazem. Elewacje - jak reminiscencje migoczących w słońcu kryształów lodu. Podłogi i ściany -  jak jęzory wulkanicznej lawy. Można śmiało powiedzieć, iż jest architektonicznym symbolem nie tylko Reykjavíku, ale całej Islandii- twierdzi Ewa P. Porębska, członek jury tegorocznej edycji Nagrody Mies van der Rohe.

HARPA wybrana została spośród 335 budynków z 37 europejskich krajów zgłoszonych w tegorocznej edycji Mies van der Rohe Award.  Nagroda imienia Miesa van der Rohe dla architektury europejskiej - European Union Prize for Contemporary Architecture. Mies van der Rohe Award – to najważniejsza europejska nagroda architektoniczna, ufundowana w 1987 roku przez Fundację imienia Miesa van der Rohe w Barcelonie wraz z Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim. Nagroda przyznawana co dwa lata europejskim architektom za wybitne realizacje.

Więcej informacji – jeszcze dziś na stronie architektura.muratorplus.pl

Neue Nationalgalerie w Berlinie – drugie życie architektonicznej ikony 22 sierpnia 2021 roku po trwającym pięć lat remoncie została otwarta berlińska Neue Nationalgalerie Miesa van der Rohe. Najważniejszą modernizację od czasów otwarcia gmachu w 1968 roku przeprowadzono według projektu brytyjskiego biura David Chipperfield Architects.
Iwan Baan: mistrz fotografii architektury [GALERIA] Iwan Baan to holenderski fotograf architektury, który rzucił wyzwanie długoletniej tradycji przedstawiania budynków jako wyizolowanych z kontekstu, ukazując również ich otoczenie i użytkowników. Z okazji spotkania z Holendrem, które w ramach konferencji Architektura i Media poprowadzi Ewa P. Porębska, prezentujemy wybór ikonicznych zdjęć autorstwa Iwana Baana publikowanych na łamach naszego miesięcznika.
Architektura i Media – druga ogólnoeuropejska konferencja poświęcona przyszłości mediów architektonicznych Już 11 maja kolejne ogólnoeuropejskie spotkanie poświęcone roli architektury w mediach i przyszłości branżowych magazynów i portali. W ramach konferencji redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska rozmawiać będzie z Iwanem Baanem, jednym z najbardziej znanych i najczęściej publikowanych fotografów architektury na świecie.
EU Mies Award Polska Po raz pierwszy w histori Fundacja Miesa van der Rohe współorganizuje wystawę, która jest poświęcona tylko jednemu krajowi. Na ekspozycji zobaczymy wszystkie polskie realizacje biorące udział w konkursie od 1996 roku.
Willa Wolfa w Gubinie W Niemczech toczy się debata na temat rekonstrukcji pierwszego, nowoczesnego budynku Miesa van der Rohe, jedynej realizacji architekta na terenie obecnej Polski – przytaczamy głosy zwolenników i przeciwników odbudowy obiektu.
Kto się boi kolumn? Wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego Rozstrzygnięto konkurs na projekt tymczasowej rekonstrukcji kolumn, które górowały nad słynnym pawilonem Miesa van der Rohe w Barcelonie w 1929 roku. Pierwszą nagrodę przyznano hiszpańskiemu architektowi, który wyraził jeden z najbardziej palących problemów współczesności, jednocześnie podkreślając tymczasowy charakter instalacji.