CPK szuka architekta. Kto zaprojektuje lotnisko w Baranowie?
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na wybór generalnego projektanta przyszłego lotniska. Na nadsyłanie zgłoszeń zespoły mają niespełna miesiąc.
Centralny Port Komunikacyjny według biura Foster+Partners; koncepcja opracowana podczas warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny w 2019 roku
Ogłoszenie pod nazwą Wybór Generalnego Projektanta Architektury dla Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawiło się na platformie zakupowej SmartPZP 30 sierpnia. Przedmiotem zamówienia jest m.in. zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim oraz świadczenie usług doradztwa i wsparcia, obejmujących m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami, czyli przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi. Na nadsyłanie zgłoszeń zespoły mają czas do 27 września do godziny 15.00.
Zamawiający zdecydował się na przetarg w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego, który wybierany jest zwykle wtedy, gdy z uwagi na złożony charakter inwestycji nie da się jednoznacznie opisać przedmiotu zamówienia. Jak powiedział PAP rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk: To nie jest jeszcze zlecenie na projektowanie terminala. Dopiero w ramach etapu drugiego wybierzemy tzw. master architekta. Zakładamy, że prace związane z koncepcją projektową zaczną się w 2022 roku. Zabezpieczenie z odpowiednim wyprzedzeniem firm w ramach pierwszego etapu powinno umożliwić sprawne rozpoczęcie projektowania, a docelowo budowy. Na tym etapie spółka chce wyłonić maksymalnie pięciu potencjalnych wykonawców, z którymi prowadzić będzie negocjacje.
Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w oddalonym 40 kilometrów od Warszawy Stanisławowie w gminie Baranów rząd PiS ogłosił jeszcze w 2017 roku. Według deklaracji obiekt miałby być gotowy w 2027 roku. Przepustowość części lotniskowej będzie wynosiła 45 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 100 mln.
Newsletter „Architektury-murator” co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!
Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich zajął stanowisko w sprawie wyboru generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – piszą architekci.
Mamy pierwsze wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów. Jak pisaliśmy kilka tygodni temu przetarg na projekt terminalu pasażerskiego CPK wygrała pracownia Foster + Partners. Polskim partnerem brytyjskiego biura będzie Kuryłowicz & Associates.
Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich zajął stanowisko w sprawie wyboru generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – piszą architekci.
Zaprojektowany przez biuro architektoniczne Asadov, port lotniczy im. Gagarina – nazwany na cześć Jurija Gagarina, pierwszego człowieka w przestrzeni kosmicznej – to nowy międzynarodowy port lotniczy w Saratowie. Lotnisko o łącznej powierzchni ponad 23 000 m² może poszczycić się wyjątkową, stworzoną przez pracownię VOX Architects lożą dla VIP-ów, w której główną rolę odgrywa HI-MACS®.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa zespołu Airport City Gdańsk. Kompleks w sąsiedztwie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy zaprojektowała warszawska pracownia PIG Architekci.
Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw Architects, Benoy oraz Pascall+Watson zaprezentowały koncepcje portu lotniczego w Stanisławowie. To wynik warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Odwrócony szklany pryzmat stał się wizytówką terminalu pasażerskiego TR 4 lotniska Kraków-Balice. Ten przyciągający uwagę budynek o prostych formach, widowiskowych przeszkleniach i funkcjonalnym wnętrzu powstał według projektu APA Czech Duliński Wróbel z udziałem innowacyjnych systemów aluminiowych Aluprof.