Architektura MuratorKonkursyDworzec Roku 2021 – po raz kolejny wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!

Dworzec Roku 2021 – po raz kolejny wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!

Rozpoczęła się czwarta edycja konkursu „Dworzec Roku”, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Jaki obiekt zdobędzie tytuł Dworca roku 2021? Organizatorzy czekają na Wasze zgłoszenia.

Dworzec Roku 2021 – po raz kolejny wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!
Dworzec Przemyśl Główny zbudowano w 1860 roku. W latach 2010-2012 obiekt poddano szeroko zakrojonym pracom konserwatorskim i remontowym według projektu biura Marek Rytych Architekt. Realizacja zdobyła nagrodę publiczności w konkursie Dworzec Roku 2020

Konkurs „Dworzec Roku” z każdą kolejną edycją zdobywa coraz większą popularność. Tylko w ostatniej w głosowaniu internautów wzięło udział ponad 13 tys. osób. Nagrodę publiczności otrzymał wówczas Przemyśl Główny (proj. Marek Rytych Architekt).  Nagrodę jury, w którym znaleźli się m.in. architekci Daniel Ogrodnik i Zbigniew Maćków, otrzymał dworzec Goczałkowice-Zdrój (proj. Modulus Agnieszka Sekta-Seredyńska). Konkurs „Dworzec Roku” to okazja na pokazanie przykładów pozytywnych zmian, jakie przechodzi polska kolej – podkreśla dr Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej, pomysłodawca konkursu. Dla osób zajmujących się transportem i rozwojem miast to także okazja do zebrania opinii pasażerów i znalezienia dobrych praktyk, które należałoby promować.

W naszej działalności aktywnie wspieramy różnorodne projekty, dzięki którym kolej staje się bezpieczniejsza, nowocześniejsza, bardziej przyjazna pasażerom – jednym słowem, lepsza. Taką inicjatywą jest właśnie konkurs „Dworzec Roku”. To nie tylko forma wyróżnienia dworca jako budynku, ale także, a może przede wszystkim, forma docenienia wszystkich tych, dzięki którym ten element kolejowej infrastruktury nieustannie się rozwija – mówi Katarzyna Kucharek, prezes zarządu Fundacji Grupy PKP.

Dworzec Roku 2021: zgłoś realizację

Obiekty do udziału w konkursie „Dworzec Roku 2021” może zgłosić każdy: organizacje branżowe, władze lokalne, samorządy czy miłośnicy architektury. Muszą to być jednak czynne dworce kolejowe, na co dzień otwarte dla podróżnych. Przy czym  największe szanse na nominacje do finału mają te, które w ostatnim czasie przeszły spektakularną przemianę, stanowiąc odniesienie dla przyszłych inwestycji tego typu.

Zebrane propozycje są weryfikowane , a następnie w teren wyruszają audytorzy, którzy dokonują szczegółowej oceny poszczególnych budynków. Analizują ich architekturę, zagospodarowanie przestrzeni, jakość komunikatów stacyjnych, czytelność informacji pasażerskiej, dogodność przesiadek, dostępność parkingów czy profesjonalizm obsługi. Wyniki zabierane do lipca do początku września są podstawą wyboru finałowej dziesiątki i wtedy rusza głosowanie internetowe. Więcej informacjo oraz formularz zgłoszeniowy na https://dworzec-roku.pl/.

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates
Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.

Terminal Autobusowy Zvonarka w Brnie: czeski brutal od nowa Ten projekt to wynik kampanii mającej na celu zachowanie brutalistycznego dziedzictwa czeskiej architektury. W ratowanie budynku dworca w Brnie zaangażowali się architekci z biura CHYBIK + KRISTOF.
Dworzec / Oświęcim To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.
Autor: Piotr Prus
Dworzec / Oświęcim To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.
Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.
Dworzec w Chełmie odNowa Dworzec w Chełmie czeka modernizacja. Wkrótce rozpocznie się przebudowa stacji według projektu pracowni Pas Projekt. Architekci przewidzieli liczne nawiązania do międzywojennych tradycji miasta.
Dworzec Łódź Fabryczna Dworzec jest jednym z największych w Europie, a jednocześnie największym i najnowocześniejszym w Polsce. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta i całego regionu – o tym na jakich zagranicznych założeniach wzorowali się inicjatorzy i projektanci obiektu oraz jak funkcjonuje on w strukturze miasta i jaką rolę pełnić może w przyszłości piszą Daniel Załuski i Filip Springer. W numerze także wypowiedź współautorów projektu architektonicznego: Anny Tomaszewskiej, Magdaleny Boule i Tomasza Tomaszewskiego oraz konstruktora Mariusza Szefera. Ponadto przypominamy historię dworca oraz okoliczności podjęcia decyzji o jego przebudowie jako kluczowej inwestycji Nowego Centrum Łodzi.
Rotterdam Centraal – dworzec XXI wieku Nowy dworzec centralny w Rotterdamie to bardziej przestrzeń publiczna niż budynek. U wszystkich członków zespołu występuje reakcja alergiczna na zamknięte obiekty terminali transportowych. Wyszliśmy więc z założenia, by zaprojektować go na wzór miejskiego placu – mówi Adriaan Geuze, architekt krajobrazu i partner w pracowni West 8.
Dworzec w Goleniowie Dwuetapowy konkurs SARP na projekt dworca kolejowo-autobusowego wraz z centrum kultury w Goleniowe wygrało biuro Riegler Riewe Architekci.