Ostatni dzwonek dla Eco-Miast

i

Autor: Archiwum Architektury fot. Getty Images

Ostatni dzwonek dla Eco-Miast

2020-01-31 18:16

Termin przyjmowania zgłoszeń do 7. edycji konkursu przedłużono do 28 lutego. To ostatni dzwonek dla miast, by wziąć udział w konkursie i pochwalić się zrealizowanymi projektami.

Konkurs Eco-Miasto to szansa dla samorządów na zaprezentowanie działań proekologicznych w pięciu kategoriach: gospodarka wodna, zieleń miejska, gospodarka odpadami, zrównoważona mobilność i efektywność energetyczna. Inicjatywa od lat cieszy się dużym zainteresowaniem miast i związków gminnych. Organizatorzy projektu, Ambasada Francji w Polsce, Centrum UNEP/GRID-Warszawa i internetowy dziennik „Teraz Środowisko”, przedłużyli termin przyjmowania zgłoszeń z 31 stycznia do 28 lutego do godz 13:00. W dobie kryzysu klimatycznego zwiększanie świadomości ekologicznej realnie wpływa na poprawę jakości życia miasta i ościennych gmin. Dlatego ważne jest, by również mieszkańcy popierali wdrażanie zielonych rozwiązań i nakłaniali samorządowców do brania udziału w inicjatywach promujących bezpieczne i zdrowe środowisko. By zgłosić miasto do konkursu wystarczy wysłać jeden z dostępnych na stronie www.eco-miasto.pl formularzy konkursowych.

Eco-Miasto to nie tylko konkurs, ale także platforma wymiany doświadczeń i opinii. Organizatorzy, partnerzy oraz przede wszystkim zaangażowane miasta, posiadają bezcenną, praktyczną wiedzę jakie rozwiązania najlepiej się sprawdzają. Biorąc udział w konkursie, finaliści mają szansę dołączyć do grona 32 laureatów z lat poprzednich, inspirować się rozwiązaniami francuskich samorządów oraz skorzystać z doświadczeń partnerów projektu. Firmy, które współorganizują projekt Eco-Miasto to ekologiczni liderzy w swoich branżach.

Chcemy się dzielić dobrymi praktykami i wiedzą zwłaszcza w zakresie kształtowania i projektowania przestrzeni oraz obiektów w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówi Andre Decroix, dyrektor ds. rozwoju w Ceetrus Polska, jednego z partnerów strategicznych projektu. Organizację projektu wspierają także Renault Polska, Bank BNP Paribas oraz Fundacja VEOLIA Polska.

W naszej działalności kierujemy się takimi wartościami, jak: współpraca, troska, innowacyjność oraz zaangażowanie. W naszym logo znajduje się hasło „With citizens, for citizens”, które wskazuje, jak ważną rolę w strategii firmy zajmuje dialog i współpraca z lokalnymi społecznościami, dlatego chętnie włączamy się w inicjatywy, które promują ważne dla nas wartości – dodaje Agnieszka Gutowska, dyrektor marketingu, leader komunikacji i CSR w Ceetrus Polska.

Konkurs ma pokazać, że polscy samorządowcy już podejmują działania proekologiczne i dodać odwagi pozostałym włodarzom.

Nie musimy wyważać otwartych drzwi. Zielona transformacja w polskich miastach, choć trudna, jest osiągalna, co doskonale widać w konkursie Eco-Miasto. Kluczowa jest jednak zmiana myślenia tak, aby decyzje władz samorządowych, na przykład w przetargach publicznych, dyktowane były nie najniższą ceną, lecz troską o środowisko na lokalnym poziomie – tłumaczy Marta Wierzbowska-Kujda, redaktor naczelna „Teraz Środowisko”. Zielone miasta, w których zarządcy dbają o czystość powietrza, zachowanie różnorodności biologicznej czy ekologiczne definiowanie urbanistyki, to miejsca, w których chce się żyć. Takie rozwiązania są już wprowadzane i mają pozytywny wpływ na zdrowy tryb życia mieszkańców.