Architektura MuratorKrytykaO tym pisaliśmy w 2015 roku [PODSUMOWANIE]

O tym pisaliśmy w 2015 roku [PODSUMOWANIE]

To był dobry rok dla polskiej architektury. Przypominamy wybór budynków, które opublikowaliśmy w ramach głównych prezentacji na łamach "Architektury-murator" w 2015 roku - podsumowanie ze wstępem redaktor naczelnej miesięcznika Ewy P. Porębskiej.

1. Akademia Sztuk Pięknych na Powiślu w Warszawie, proj. JEMS Architekci

2015 rok zaczęliśmy od publikacji nowego gmachu Akademii Sztuk Pięknych projektu JEMS Architekci. Budynek łączy cechy rygorystycznej, wielkomiejskiej zabudowy i swobodnego myślenia krajobrazem – o nawiązaniach do historycznego budynku z 1914 roku i otwartego modelu szkoły zaproponowanego przez wieloletniego profesora ASP Oskara Hansena oraz odniesieniach do pobliskich bulwarów nad Wisłą w "A-m" nr 1/2015 pisali Krzysztof Mycielski i Andrzej Bulanda. W numerze opublikowaliśmy także wypowiedź jednego z głównych projektantów budynku, Macieja Miłobędzkiego, oraz przypomnieliśmy historię szkoły sztuk pięknych na Powiślu.

ASP w Warszawie
Fasada nowego budynku warszawskiej ASP od strony ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie, proj. JEMS Architekci. Fot. Marcin Czechowicz

2. Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, proj. PPW FORT sp. z o.o., architekt Wojciech Targowski

Budynek jest pierwszą realizacją nowej śródmiejskiej dzielnicy planowanej na 70-hektarowym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. O próbie przełożenia idei społecznego ruchu Solidarności na architekturę, nawiązaniach do poprzemysłowego krajobrazu i industrialnej estetyki w "A-m" nr 2/2015 pisali Daniel Załuski i Grzegorz Stiasny. W numerze zamieściliśmy także wypowiedź głównego projektanta budynku, Wojciecha Targowskiego, konstruktora Zbigniewa Wilka oraz krótką historię postoczniowych terenów – plany zabudowy Młodego Miasta i założenia konkursu na projekt Europejskiego Centrum Solidarności z 2007 roku.

Centrum Solidarności
Centrum Solidarności w Gdańsku. Fot. Marcin Czechowicz

3. Centrum Kongresowe ICE w Krakowie, proj. Ingarden & Ewý Architekci

Wzniesiony po siedmiu latach obiekt niemal nie odbiega od konkursowych wizualizacji. Imponuje warsztatem i sprawną koordynacją wielu złożonych zagadnień technicznych – o nowym, wielkopowierzchniowym centrum kultury zrealizowanym naprzeciwko Wawelu, jego powiązaniach widokowych z nabrzeżem Wisły i panoramą Starego Miasta oraz próbie urbanistycznego uporządkowania okolic ronda Grunwaldzkiego, pisali na naszych łamach Krzysztof Bojanowski, Antoni Domicz i Krzysztof Mycielski. W numerze opublikowaliśmy także wypowiedź głównego projektanta budynku, Krzysztofa Ingardena, konstruktorów Jerzego Gundelacha i Włodzimierza Jędrychowskiego oraz akustyka Rafa Orlowskiego. Ponadto przypomnieliśmy założenia konkursu na projekt Centrum Kongresowego z 2007 roku oraz wcześniejsze koncepcje, które biuro Krzysztofa Ingardena i Jacka Ewý opracowało dla tego rejonu miasta.

Centrum Kongresowe ICE w Krakowie
Centrum Kongresowe w Krakowie, proj. Ingarden & Ewý Architekci, fot. Bartosz Makowski

4. Muzeum Ognia w Żorach, proj. OVO Grąbczewscy Architekci

Na elewacji budynku odbijają się światła przejeżdżających obok aut, a słońce gra swój spektakl zależny od pogody i pory dnia. Jednak dopiero wieczorem iluminowany obiekt naprawdę zachwyca, emanując ognistym blaskiem – prawdziwe Muzeum Ognia. O skomplikowanych uwarunkowaniach terenu, które zdeterminowały abstrakcyjną formę pawilonu, a następnie jego funkcję, doskonałej współpracy architektów z inwestorem, opartej na szacunku i dostarczaniu sobie inspiracji, a także umiejętnym poruszaniu się projektantów między różnymi konwencjami w "A-m" nr 4/2015 pisali Antoni Domicz i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedź głównych projektantów Barbary i Oskara Grąbczewskich, konstruktorów Ewy i Lucjana Cylupów oraz Marka Szmigielskiego, którzy pracowali przy realizacji na jej różnych etapach, a także Agnieszki Miki ze spółki Nowe Miasto, które było odpowiedzialne za prowadzenie inwestycji.

Muzeum Ognia w Żorach
Muzeum Ognia w Żorach. Podział elewacji na trójkątne pola wypełnione pasami laminowanej blachy miedzianej wzmacnia jej przestrzenna tektonikę; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

5. Przebudowa siedziby Fundacji Galerii Foksalw Warszawie, proj. Diener & Diener Architekten

W 2010 roku Fundacja Galerii Foksal zakupiła trzy górne piętra dawnego pawilonu Związku Rzemiosła Polskiego autorstwa Leszka Klajnerta z lat 60. wraz z zobowiązaniem wobec władz Warszawy, że przeprowadzi generalny remont obiektu i dostosuje jego fasady do sąsiedniej zabudowy. Projekt szwajcarskiego architekta Rogera Dinera na nowo rozpalił dyskusję na temat stosunku do dziedzictwa modernizmu w Polsce – o przebudowanym obiekcie i kontrowersjach, jakie wywołuje, w "A-m" nr 4/2015 pisali Krzysztof Mycielski, Marcin Kwietowicz i Grzegorz Stiasny. W numerze opublikowaliśmy także wypowiedź głównego projektanta Rogera Dinera, prezesa Fundacji Galerii Foksal Andrzeja Przywary oraz krótką historia budynku i mieszczącej się w nim dziś jednej z najbardziej rozpoznawalnych w świecie prywatnych instytucji sztuki w Polsce.

Fundacja Galerii Foksal
Narożnik widziany od strony skweru; fot. Juliusz Sokołowski

6. Zagospodarowanie nabrzeża jeziora Paprocany w Tychach, RS+ Robert Skitek, architekt Robert Skitek

To miejsce komfortowe, funkcjonalne i bezpretensjonalne, które wręcz modelowo spełnia ustawową definicję przestrzeni publicznej. Nowe zagospodarowanie brzegów jeziora Paprocany to prawdziwa perła, o czym świadczą nominacja do Mies van der Rohe Award i finału VIII edycji konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. W "A-m" nr 6/2015 o realizacji napisali Michał Stangel i Łukasz Zagała.

Nad jeziorem Paprocany
Zmienność perspektywy to duży atut założenia; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

7. Druga linia warszawskiego metra

Projekt i realizacja centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatniej dekady w Europie. Cały proces trwał ponad 6 lat. Czy ten niewątpliwy wysiłek został właściwie ukierunkowany? W "A-m" nr 7/2015 o estetyce poszczególnych stacji oraz relacji między elementami naziemnej infrastruktury metra a przestrzenią publiczną pisali Krzysztof Domaradzki i Andrzej Bulanda. Ponadto Tomasz Żylski przypomniał historię inwestycji i wyzwania, jakie stanęły przed architektami i wykonawcą.

Stacja Świętokrzyska
Wejście do stacji Świętokrzyska; fot. Marcin Czechowicz

8. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, proj. JEMS Architekci

W założeniu projektantów gmach MCK miał stanowić jedynie tło dla hali Spodka, być raczej sposobem na urządzenie terenu niż budynkiem, a przy tym wytworzyć dodatkową wartość w społecznej przestrzeni Katowic. O realizacji biura JEMS Architekci, która mimo doskonałego wpisania w trudny kontekst stolicy Górnego Śląska przykuwa uwagę znakomitym połączeniem efektów w "A-m" nr 8/2015 pisali Antoni Domicz i Łukasz Zagała.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach
Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach. Fot. Juliusz Sokołowski

9. Pawilon Polski na Expo w Mediolanie - 2pm Piotr Musiałowski

Polski Pawilon okazał się dużym sukcesem - odwiedziło go 1,7 mln osób, dwa razy tyle niż przewidywano. O głównej idei obiektu i jego architektonicznym wyrazie w odniesieniu do innych prezentacji narodowych w "A-m" nr 9/2015 pisali Bartosz i Michał Haduchowie oraz Piotr Kuczia. W numerze zamieściliśmy również wypowiedź Piotra Musiałowskiego, współautora pawilonu, oraz krótką historia konkursu i polskich prezentacji na wystawach światowych.

Pawilon polski na Expo 2015 w Mediolanie
Bryła pawilonu imitująca stosy skrzynek na owoce to konceptualny zabieg nawiązujący do tematu wystawy. Fot. Marcin Czechowicz

10. Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, proj. Kuryłowicz & Associates, wnętrza Towarzystwo Projektowe

Budynek Narodowego Forum Muzyki to jeden z najnowocześniejszych i najlepiej ocenianych pod względem akustyki zespołów sal koncertowych w Europie. Jego architektura, kształtowana niczym instrument, na każdym kroku budzi muzyczne skojarzenia. O wielofunkcyjności obiektu, który uwodzi akustyka, dysponuje mocą i precyzją zarazem, w "A-m" nr 10/2015 pisał Jacek Lenart, a o jego architektonicznym wyrazie w odniesieniu do współczesnych tendencji w realizacji gmachów publicznych – Piotr Śmierzewski. W numerze zamieściliśmy także wypowiedź Andrzeja Kosendiaka, dyrektora NFM, Ewy Kuryłowicz, generalnego projektanta budynku w latach 2011-2015 oraz architekta prowadzącego Dariusza Gryty. Ponadto przypomnieliśmy historię konkursu oraz opisaliśmy urbanistyczne wyzwani, z jakimi musieli się zmierzyć jego uczestnicy.

NFM
Główne wejście do budynku zaprojektowano od strony placu Wolności. Fot. Marcin Czechowicz

11. Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, proj. WXCA

Choć w konkursie na projekt budynku zwyciężyła koncepcja Marka Budzyńskiego, do realizacji skierowano pracę warszawskiego biura WXCA, którą wyróżniono drugą nagrodą. O podobieństwach i różnicach obu konkursowych propozycji, odniesieniach do kontekstu i zmianie pokoleniowej w polskiej architekturze w "A-m" nr 11/2015 pisali Antoni Domicz i Krzysztof Mycielski. W numerze opublikowaliśmy także wypowiedź profesora Marcina Pałysa, rektora Uniwersytetu Warszawskiego oraz współprojektanta obiektu Szczepana Wrońskiego.

Centrum Edukacji Geologicznej
Zieleń na dachach pawilonów i w ich otoczeniu to murawy kserotermiczne występujące w kamieniołomie. Fot. Marcin Czechowicz

12. Arka Roberta Koniecznego w Brennej, proj. KWK Promes

Końcówka roku należała do Roberta Koniecznego i jego Arki, domu własnego położonego w malowniczym otoczeniu z widokiem na pasmo Beskidu Śląskiego. Konieczny zaprojektował dom, w którym krajobraz niemal przelewa się przez przeszklone elewacje. O architektonicznych konotacjach tego projektu, w których można odnaleźć i nawiązania do wcześniejszych realizacji autora, i próby redefinicji archetypu willi z gankiem, w "A-m" nr 12/2015 pisali Piotr Kuczia oraz Bartosz i Michał Haduchowie.

Arka Roberta Koniecznego
Fot. Olo Studio, dzięki uprzejmości pracowni KWK Promes
Serwis www.architektura.murator.pl od teraz bez rejestracji! Wychodząc naprzeciw Waszym potrzebom, znosimy obowiązkową rejestrację do serwisu. Dostęp do unikatowych materiałów jest teraz łatwiejszy niż kiedykolwiek przedtem.
Zostań ambasadorem „Architektury-murator” Architektura to Twoja pasja? Żadne z wydarzeń studenckich nie może odbyć się bez Twojego udziału? A przy tym jesteś osobą przedsiębiorczą, odpowiedzialną, zorganizowaną i chcesz reprezentować swój wydział na łamach miesięcznika?
25 lat „Architektury-murator” W 2019 roku mija 25 lat od wydania pierwszego numeru „Architektury-murator”. To również rok, w którym obchodzić będziemy 30. rocznicę pierwszych, częściowo wolnych wyborów w Polsce. Od momentu powstania towarzyszyliśmy wszystkim najważniejszym wydarzeniom w naszym kraju. Poprzez architekturę pokazywaliśmy polską transformację na szerokim tle społecznym, gospodarczym, politycznym.
Redakcja „Architektury-murator” zaczyna ścisłą współpracę z „Zawodem: Architekt”! Agencja 360 Content Team działająca w strukturze naszej grupy wygrała konkurs Izby Architektów RP na wydawanie dwumiesięcznika „Zawód: Architekt”. W kwestiach merytorycznych nowy zespół będzie wspierać redakcja „Architektury-murator”.
Poznajcie Partnerów jubileuszu Obchody 25-lecia „Architektury-murator” będą trwały niemal cały rok 2019, a składać się na nie będzie wiele wydarzeń, których organizacja nie byłaby możliwa bez naszych Partnerów. Poznajcie Partnerów jubileuszu.
Zostań redaktorem "Architektury-murator"! Miesięcznik "Architektura-murator" zatrudni redaktora prowadzącego serwis internetowy www.architektura.murator.pl.