Architektura MuratorKrytykaO tym pisaliśmy w "Architekturze-murator" w 2014 roku - część I: instytucje publiczne

O tym pisaliśmy w "Architekturze-murator" w 2014 roku - część I: instytucje publiczne

Rok 2014 przyniósł polskiej architekturze kilka wybitnych realizacji. Podobnie jak w ostatnich latach, obszarem wyróżniającym się na tle pozostałych jest kultura. Przypominamy wybór instytucji publicznych, zarówno tych najbardziej spektakularnych, jak również mniejszych placówek, które prezentowaliśmy na łamach "Architektury-murator". O realizacjach pisali dla nas m.in. Monika Arczyńska, Andrzej Bulanda, Wojciech Czapnik, Antoni Domicz, Maciej Miłobędzki, Krzysztof Mycielski, Roman Rutkowski, Grzegorz Stiasny, Piotr Śmierzewski i Magdalena Wrzesień.

Kolaż
Brama Poznania, ICHOT
AD Artis Emerla Wojda, Brama Poznania | Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Fot. materiały prasowe

Sprawnie przeprowadzony konkurs na Bramę Poznania wyłonił zwycięzców spoza oczywistego kręgu „znanych architektów” i po trzech latach efekt zaskakuje nowoczesnym, bezkompromisowym podejściem do zabytkowego otoczenia.

Grzegorz Stiasny o Bramie Poznania ICHOT, "Architektura-murator" nr 2/2014

Teatr Capitol we Wrocławiu
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, projekt: KKM Kozień Architekci. Fot. Marcin Czechowicz

Niewątpliwie we wrześniu 2013 roku Wrocław odzyskał istotny fragment swojej kulturalnej i architektonicznej przeszłości. (...) Oddany po rozbudowie Teatr Muzyczny Capitol (...) to powrót do przedwojennej wspaniałości teatru muzycznego, błyszczącego swoją architekturą i wyposażonego w najnowocześniejszą technikę teatralną.

Roman Rutkowski o Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, "Architektura-murator" nr 2/2014

Współczesna architektura Śląska. Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach, "Architektura-murator" nr 3/ 2014
Współczesna architektura Śląska. Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach, "Architektura-murator" nr 3/ 2014. Przestrzeń między rozrzuconymi budynkami muzeum odgrywa rolę tarasu, z którego zwiedzający będą mogli ogladać zmieniającą się panoramę Katowic.
Fot.: Marcin Czechowicz

Niewątpliwie w polskim krajobrazie miejskim Nowe Muzeum Śląskie jest budynkiem odświeżającym intelektualnie, rozwiązanym w sposób daleki od jakichkolwiek standardów, jednocześnie skromnym i na swój sposób spektakularnym. Choć to wcale nie było intencją projektantów, umieszczenie głównych składowych funkcjonalnych muzeum pod ziemią jest przez Ślązaków odczytywane jako romantyczne nawiązanie do tradycji wydobywania węgla.

Roman Rutkowski o Muzeum Śląskim w Katowicach, "Architektura-murator" nr 3/2014

Aula Uniwersytetu w Białymstoku
Aula Dydaktyczno-Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, projekt: Arkon Jan Kabac, Meteor Architects. Fot. Jakub Certowicz

O wyrazistym charakterze ekspresyjnie ukształtowanego narożnika u zbiegu ulic Świerkowej i Prostej decydują przesunięte i nadwieszone względem siebie kondygnacje. Te zestawione w dynamicznej kompozycji trzy miedziane, łagodnie wijące się wstęgi, przywodzą na myśl kurtynę kryjącą przestrzeń rozgrywającego się na wielu poziomach spektaklu. Jednak autorzy przywołują inspiracje bliższe naturze – pobliski Las Zwierzyniecki. Za sprawą subtelnego rytmu podziałów elewację frontową można też odczytać więc jako architektoniczną interpretację ściany lasu.

Magdalena Wrzesień o Auli Dydaktyczno-Widowiskowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, "Architektura-murator" nr 4/2014

Filharmonia Koszalińska
Filharmonia Koszalińska, projekt: Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat. Fot. Jakub Certowicz

Nowa siedziba Filharmonii Koszalińskiej to budynek skromny, o stosunkowo niewielkim budżecie, taki, jaki pewnie powinno mieć byłe miasto wojewódzkie. (...) sala koncertowa, przewidziana na 514 osób, sprawia jednak imponujące wrażenie. Dynamiczne, ujednolicone materiałowo wnętrze, jednoznacznie wskazuje, że mamy do czynienia z przestrzenią przeznaczoną do słuchania muzyki klasycznej.

Piotr Śmierzewski o siedzibie Filharmonii w Koszalinie, "Architektura-murator" nr 6/2014

Filharmonia Szczecińska7
Bogate, pozłacane szlagmetalem wnętrze sali symfonicznej kontrastuje z ascetycznym holem wejściowym i foyer. Źródło: "A-m" nr 07/2014

Harmonia drobnoskalowych elementów buduje tu dobrze zorkiestrowaną całość. Filharmonia wraz z nowym ukształtowaniem placu projektu Roberta Koniecznego współtworzy przyjazną, społeczną, miejską przestrzeń.

Maciej Miłobędzki o Filharmonii Szczecińskiej, "Architektura-murator" nr 7/2014

Mazowieckie Centrum Sztuki Wpsółczesnej Elektrownia w Radomiu
Adaptacja i rozbudowa Elektrociepłowni na Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, projekt: Kikowski Architekci. Fot. Marcin Czechowicz

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia leży w centrum Radomia, w zdegradowanym, zaniedbanym otoczeniu. Idea powołania w mieście takiego ośrodka związana jest z chęcią ocalenia zabytkowego budynku elektrowni oraz znalezienia siedziby dla rozproszonej, bogatej kolekcji, która zaczęła być tu gromadzona po II wojnie. Już w trakcie prowadzenia inwestycji zmieniono nieco jego formułę programową, rozszerzając ją o aspekt promocyjny i włączenie instytucji w polską i światową sieć „fabryk wyobraźni” – obiektów ekspozycyjnych w rewitalizowanych budynkach poprzemysłowych.

Andrzej Bulanda o Centrum Sztuki Elektrownia w Radomiu, "Architektura-murator" nr 8/2014

Miejski Dom Kultury w Katowicach
Miejski Dom Kultury w Katowicach, projekt: Pracownia Architektury i Urbanistyki Rafał Mazur, Fot. Daniel Rumiancew

W 2009 roku władze miasta ogłosiły przetarg na projekt nowego domu kultury przy ul. Krzyżowej (...). Wygrała pracownia Rafała Mazura, który w koncepcji odwołał się do robotniczej tożsamości dzielnicy i jej tradycyjnej, drobnej skali zabudowy mieszkaniowej. (...) Nowy Dom Kultury na Dębie to rzadki przykład wartościowej architektury będącej efektem przetargu.

Wojciech Czapnik o Miejskim Domu Kultury w Katowicach, "Architektura-murator" nr 9/2014

Pawilon Obsługi Turystów w Brzezince, h.t.architekci
Pawilon Obsługi Turystów w Brzezince, projekt: h.t.architekci. Fot. Marcin Czechowicz

Patrząc powierzchownie, nowo powstałe Centrum Obsługi Turystów w Brzezince można sklasyfikować jako echo przebrzmiałej dekonstrukcji. W rzeczywistości obiekt ten jest dziełem skromnym, mającym w sobie coś z filozofii brutalizmu lat 40., który w zniszczonej wojną Europie stał się alternatywą dla białych ścian stylu międzynarodowego. (...) Dzięki abstrakcyjnej formie budynek Centrum Obsługi Turystów w Brzezince jest wyrazisty i otwarty na różne interpretacje, unika jednak dosłownych skojarzeń, nie dewaluując dramatycznej wymowy miejsca, w którym powstał.

Krzysztof Mycielski o Centrum Obsługi Turystów w Brzezince, "Architektura-murator" nr 9/2014

Cricoteka
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora w Krakowie, projekt: IQ 2 Konsorcium, nsMoon Studio/Lider konsorcjum; Wizja/IQ2. Fot. Marcin Czechowicz
Fot.: Marcin Czechowicz

Cricoteka to nie tylko obiekt stricte architektoniczny, ale również dzieło rzeźbiarskie, w którym możemy odczytywać wiele znaczeń. Powstał budynek wybitny, konsekwentny i stylistycznie jednorodny, spójny z osobowością artysty, któremu jest poświęcony.

Antoni Domicz o Muzeum Tadeusza Kantora i Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, "Architektura-murator" nr 10/2014

Teatr Szekspirowski
Teatr Szekspirowski w Gdańsku. Fot. Marcin Czechowicz
Fot.: Marcin Czechowicz

Bezprecedensowe użycie antracytowej cegły oraz prostych, geometrycznych kształtów zapowiada prawdziwy przełom w myśleniu o projektowaniu nowych budynków w historycznej części Gdańska.

Monika Arczyńska o Teatrze Szekspirowskim w Gdański, "Architektura-murator" nr 11/2014

NOSPR
Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Fot. Daniel Rumiancew
Fot.: Daniel Rumiancew

Im dłużej obcujemy z tym gmachem, tym bardziej wciągać nas będzie ilość zawartej w nim treści. Jest jak powieść szkatułkowa, w której wciąż odkrywamy kolejne historie. Nadające mu rangę monumentalne rytmy na elewacjach pobrzmiewają muzyką. Jak w tradycyjnych budowlach obiekt uwodzi rzemiosłem. Pięknie wypalana cegła tworzy na elewacjach mozaikę o niepowtarzalnym charakterze, która zestawiona z karminowymi glifami otworów okiennych przywołuje klimat śląskich familoków.

Krzysztof Mycielski o nowej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, "Architektura-murator" nr 12/2014

Wystawa, filmy i dyskusje z okazji 40 lat pracy Ewy P. Porębskiej w mediach architektonicznych Archikolaże to osobiste refleksje o przełomach w achitekturze, o ludziach architektury, o architektonicznych ideach i przewartościowaniach.
„Architektura-murator” z prezentem! Do bieżącego wydania dołączamy najnowszy numer magazynu „Architekt Wnętrz”. Pakiet dostępny m.in w salonach Empik i dla prenumeratorów.
Wartości w architekturze: ostatnia dyskusja i podsumowanie cyklu Miesięcznik „Architektura-murator” zaprasza na piąte, ostatnie spotkanie z cyklu Wartości w architekturze. Dyskusję z udziałem Anny Cymer, Anny Dudzińskiej, Grzegorza Stiasnego, Marcina Szczeliny, Huberta Trammera i Ewy P. Porębskiej poprowadzi Tomasz Fudala.
Miasto dla ludzi: polscy eksperci w Gruzji Na zaproszenie Fundacji Solidarności Międzynarodowej polscy eksperci promowali w Gruzji idee inkluzywnego projektowania urbanistycznego. Rodzime doświadczenia w tym zakresie prezentowała m.in. Ewa P. Porębska, redaktorka naczelna „Architektury-murator”.
Priorytety w architekturze [FILM] Prezentujemy nagranie drugiej dyskusji z cyklu Wartości w Architekturze. Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat priorytetów: jakie były, są, a jakie będą? Spotkanie z udziałem Urszuli Forczek-Brataniec, Macieja Miłobędzkiego i Zbigniewa Maćkowa poprowadziła dziennikarka Anna Dudzińska.
Priorytety w architekturze: kolejna dyskusja „Architektury-murator” Miesięcznik „Architektura-murator” zaprasza na drugie spotkanie z cyklu Wartości w architekturze. Dyskusję z udziałem Urszuli Forczek-Brataniec, Macieja Miłobędzkiego i Zbigniewa Maćkowa poprowadzi dziennikarka Anna Dudzińska.