Architektura MuratorKrytykaSergio Toppi, Opowieści Szeherezady

Sergio Toppi, Opowieści Szeherezady

Słyszane po stokroć baśnie nabierają w komiksie Toppiego nowego blasku, Orient kusi tysiącem kształtów i barw. Autor nie tylko uzyskuje niezwykły nastrój współgrający z opowiadaną historią, ale włada opowieścią w sposób totalny – recenzja Barbary i Oskara Grąbczewskich.

Sergio Toppi, Opowieści Szeherezady
Sergio toppi, Opowieści Szeherezady, Egmont polska 2009

Bardzo wielu architektów nie czyta. U niektórych z nas wynika to z przyrodzonej niecierpliwości nie pozwalającej wysiedzieć spokojnie, inni są zbyt zajęci, a pozostałym szkoda czasu na tak mozolną i niemodną czynność. Stąd pomysł, żeby polecić komiks, dobrze sprawdzający się w roli pierwszej samodzielnej lektury. Możemy sięgnąć po komiksy amerykańskie, ale najlepsze scenariusze są tam często ubierane w sztampowe, zniechęcające rysunki. Są Frank Miller lub Mike Mignola, jednak sprytny architekt zawsze może wykręcić się sianem i obejrzeć filmową adaptację, równie dobrą co oryginał. Zatem Europa. Allan Moore? Zbyt mroczny. Moebius? Zbyt surrealistyczny. Schuiten?

Mnóstwo świetnie narysowanej architektury, ale mało akcji. Może Grzegorz Rosiński? Jest prawdopodobnie najlepszym współczesnym rysownikiem, jednak polski twórca, który odniósł sukces na świecie, może być dla architektów trudny do przełknięcia. Pozostaje Sergio Toppi. Zmarły w 2012 roku artysta operował kreską i plamą w sposób niedościgniony. Po polsku ukazały się tylko dwa jego albumy, a wśród nich opus magnum – Opowieści Szeherezady. Słyszane po stokroć baśnie nabierają tu nowego blasku, Orient kusi tysiącem kształtów i barw. Toppi nie tylko uzyskuje niezwykły nastrój współgrający z opowiadaną historią, ale włada opowieścią w sposób totalny. I kto wie, może pewnego dnia, po starannym obejrzeniu wszystkich grafik, architekt usiądzie w wygodnym fotelu i marszcząc czoło oraz poruszając bezgłośnie ustami powoli przeczyta Pewnego razu był sobie wielki król – mądry i potężny...

ArchiKod: nowa książka Czesława Bieleckiego Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki i Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zapraszają na premierę książki „ArchiKod” Czesława Bieleckiego oraz spotkanie z autorem. „Architektura-murator” jest patronem medialnym publikacji.
Monotowns: fotograficzna podróż przez monomiasta na peryferiach byłego ZSRR „Monotowns” to kontynuacja serii, zapoczątkowanej przez książki „Concrete Siberia” i „Eastern Blocks”. Tym razem Zupagrafika zaprasza czytelników w podróż po rosyjskich monomiastach.
Historia architektoniczno-kryminalna o termach w Vals Petera Zumthora „Uwodzenie. Historia architektoniczno-kryminalna” to komiks noir opowiadający m.in. o jednym z arcydzieł Petera Zumthora: zespole term w Vals w szwajcarskiej Gryzonii. Dzięki Centrum Architektury ceniony komiks Lucasa Harariego dostępny jest teraz po polsku.
Wszystko składane. Rower, aparat i przedmieścia: premiera książki i dyskusja z autorem Fundacja Bęc Zmiana zaprasza na premierę książki „Wszystko składane”, będącej zapisem kilkunastu wypraw fotografa Macieja Rawluka na przedmieścia Warszawy. W dyskusji z udziałem autora udział wezmą: Olga Drenda, Jakub Gondorowicz, Adam Mazur i Robert Zydel.
„Najlepsze miasto świata” w finale Nagrody Literackiej Nike Ogłoszono finalistów tegorocznej Nagrody Literackiej Nike. W finałowej siódemce jest „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949” Grzegorza Piątka. Przypominamy recenzję książki, jaka ukazała się na łamach „Architektury-murator”.
Maksimum śląskiej architektury Przewodnik był dobrą okazją, by śmielej oddzielić budownictwo od architektury. Ale książkę cechuje maksymalistyczne podejście: prezentacja aż 120 realizacji – Hanna Faryna-Paszkiewicz recenzuje książkę Anny Syski „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim”. Tylko w wydaniu cyfrowym: fragment publikacji do pobrania.