Architektura MuratorKrytykaStanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego

Stanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego

Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich zajął stanowisko w sprawie wyboru generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – piszą architekci.

Stanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego
Centralny Port Komunikacyjny według biura Chapman Taylor; koncepcja opracowana podczas warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny w 2019 roku

Ogłoszenie o wyborze projektanta władze Centralnego Portu Komunikacyjnego opublikowały 30 sierpnia, dając oferentom tylko 28 dni na nadsyłanie zgłoszeń. Zdecydowano się przy tym na przetarg w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego, czyli dwuetapową procedurę, w której na podstawie przesłanych wniosków zamawiający wybiera najpierw kilku wykonawców, a następnie prowadzi z nimi negocjacje kończące się dopiero składaniem ofert. Tryb ten wybierany jest zwykle wtedy, gdy z uwagi na złożony charakter inwestycji nie da się jednoznacznie opisać przedmiotu zamówienia. Interesujące, że sam Centralny Port Komunikacyjny nie chwali się ogłoszeniem. Informacja o przetargu ukryta jest na platformie zakupowej, na stronie CPK można natomiast przeczytać m.in. o kolejnych pokazach kina letniego, które spółka organizuje dla lokalnych społeczności. Czyżby władze Centralnego Portu Komunikacyjnego bały się reakcji opinii publicznej? Czy mogą mieć ku temu podstawy? Krytycznie do całej procedury odnosi się ZG SARP. W oficjalnym stanowisku zwraca uwagę, że procedura dialogu konkurencyjnego nie daje dobrych efektów w realizacjach architektonicznych.

Dużo lepszą i sprawdzoną metodą wyboru najlepszego projektanta jest otwarty konkurs architektoniczny. Większość portów lotniczych w Polsce powstała właśnie w otwartej rywalizacji konkursowej. Lotniska takie jak: warszawskie lotnisko Chopina, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Lublin, Olsztyn powstały na podstawie przejrzystych procedur, klarownego przygotowania poszczególnych faz inwestycji i konkursów architektonicznych z jasno ustalonymi zasadami rywalizacji, przewidywalnymi kryteriami oceny i profesjonalnym gronem oceniającym prace konkursowe. Procedura dialogu konkurencyjnego tej klarowności nie sprzyja – podkreślają architekci, dodając, że stosowana jest najczęściej wtedy, gdy zamawiający nie potrafi sformułować opisu zamówienia, a oferenci posiadają własne, im tylko znane rozwiązania technologiczne.

Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. W praktyce dla architektów taka procedura najczęściej oznacza długotrwałe przygotowywanie kolejnych wersji koncepcji, które zamawiający może oceniać „bez żadnego trybu”. Dialog jest poufny, zamawiający może w tej procedurze pozyskiwać wiedzę i rozwiązania technologiczne, za które przy przyjęciu innych trybów musiałby płacić. Dialog bywa wieloetapowy, długotrwały i może skończyć się na niczym. Dlatego jesteśmy zaskoczeni i rozczarowani faktem przyjęcia takiego trybu przygotowania ważnej inwestycji – czytamy dalej.

Autorzy podkreślają, że wielu architektów w Polsce ma odpowiednie doświadczenie, potencjał, wiedzę i możliwości w dziedzinie projektowania architektury dla komunikacji. Ograniczanie się do zaproszenia kilku pracowni i prowadzenia z nimi wyczerpującej projektantów, nietransparentnej procedury uważamy za pomysł chybiony. Ta procedura jeszcze nigdy nie sprawdziła się w architekturze. Naszym zdaniem najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska, tak jak to udowodniły piękne realizacje z ubiegłych lat, jest otwarty konkurs architektoniczny – piszą.

CPK szuka architekta. Kto zaprojektuje lotnisko w Baranowie?
CPK szuka architekta. Kto zaprojektuje lotnisko w Baranowie? Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na wybór generalnego projektanta przyszłego lotniska. Na nadsyłanie zgłoszeń zespoły mają niespełna miesiąc.

SARP chce konkursu na plac Piłsudskiego: stanowisko Stowarzyszenia Architektów Polskich w sprawie odbudowy Pałacu Saskiego Zarząd główny Stowarzyszenia Architektów Polskich wystosował pismo do prezydenta Andrzeja Dudy wyrażające zaniepokojenie planowaną odbudową Pałacu Saskiego. Postuluje przeprowadzenie konkursu architektonicznego, który dopuszczałby różne rozwiązania zagospodarowania placu.
Wrocławski SARP w proteście przeciw wyburzeniu Solpolu, budynku ZETO i Basenu Olimpijskiego „Zadbajmy o naszą historię i różnorodność, nie pozwólmy, by architektura stała się jednostajna i skrojona wyłącznie do potrzeb inwestorów” – apeluje środowisko architektów z Dolnego Śląska. Wrocławski SARP wystosował właśnie list otwarty do władz miasta i województwa w sprawie ochrony zagrożonych wyburzeniem obiektów takich jak Solpol Wojciecha Jarząbka, Basen Olimpijski Richarda Konwiarza czy ZETO Anny i Jerzego Tarnawskich.
Tagi:
CPK szuka architekta. Kto zaprojektuje lotnisko w Baranowie? Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na wybór generalnego projektanta przyszłego lotniska. Na nadsyłanie zgłoszeń zespoły mają niespełna miesiąc.
Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP Zaprojektowany przez biuro architektoniczne Asadov, port lotniczy im. Gagarina – nazwany na cześć Jurija Gagarina, pierwszego człowieka w przestrzeni kosmicznej – to nowy międzynarodowy port lotniczy w Saratowie. Lotnisko o łącznej powierzchni ponad 23 000 m² może poszczycić się wyjątkową, stworzoną przez pracownię VOX Architects lożą dla VIP-ów, w której główną rolę odgrywa HI-MACS®.
Airport City Gdańsk – pierwsze miasteczko lotnicze w Polsce? Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa zespołu Airport City Gdańsk. Kompleks w sąsiedztwie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy zaprojektowała warszawska pracownia PIG Architekci.
Sześć pomysłów na Centralny Port Komunikacyjny [NOWE WIZUALIZACJE] Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw Architects, Benoy oraz Pascall+Watson zaprezentowały koncepcje portu lotniczego w Stanisławowie. To wynik warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Terminal Kraków-Balice z systemami Aluprof Odwrócony szklany pryzmat stał się wizytówką terminalu pasażerskiego TR 4 lotniska Kraków-Balice. Ten przyciągający uwagę budynek o prostych formach, widowiskowych przeszkleniach i funkcjonalnym wnętrzu powstał według projektu APA Czech Duliński Wróbel z udziałem innowacyjnych systemów aluminiowych Aluprof.
Michał Stangel, Airport City. Strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne Lotniska to dziś typowe nie-miejsca, krytykowane za obsługiwanie pasażerów tak jakby sami byli bagażem, powszechną komercjalizację przestrzeni, jej technologiczny utylitaryzm maskowany disneylandyzacją. Rozwiązanie widzi autor w propozycjach urbanistycznego kształtowania tych stref na wzór równoprawnych dzielnic miejskich – recenzja Grzegorza Stiasnego.