Architektura MuratorKrytykaWalter Isaacson, Steve Jobs

Walter Isaacson, Steve Jobs

Jobs uważał, że najważniejszym elementem dobrego wzornictwa jest intuicyjna łatwość obsługi. Myślę, że zrozumienie jego geniuszu może być szczególnie inspirujące dla architektów – recenzja Marka Dunikowskiego.

Walter Isaacson, Steve Jobs
Walter Isaacson, Steve Jobs, Insignis Media 2011

Nie jest to nowa książka. Jednakże myślę, że warto do niej wracać. Myślę również, że zrozumienie geniuszu Jobsa może być szczególnie inspirujące dla architektów. Steve Jobs w 1981 roku pojechał na międzynarodową konferencję wzornictwa do Aspen. Tam też zetknął się pierwszy raz z filozofią wzornictwa ruchu Bauhaus. Również – dwa lata później – w tymże Aspen, w przemowie, którą wygłosił publicznie, przyznał się do olbrzymiego upodobania do stylu Bauhaus, a maksymy wygłaszane przez Miesa van der Rohe i Waltera Gropiusa, takie jak Bóg tkwi w szczegółach czy mniej znaczy więcej, stały się dla niego święte. Zaś mantrą Apple pozostały słowa z reklamówki: prostota to szczyt wyrafinowania.

Jobs uważał, że najważniejszym elementem dobrego wzornictwa jest intuicyjna łatwość obsługi. Kluczem do ponadczasowego sukcesu produktów Apple, jest następujące stwierdzenie założyciela tej firmy: w naszym wzornictwie najważniejsze jest to, by nasze produkty były intuicyjnie oczywiste.

Symbolem wielkości giganta z Cupertino stał się iPhone, który przez blogerów natychmiast został ochrzczony mianem „Telefonu Boga”. IPhone zapisze się już na zawsze w historii niezwykłego mariażu technologii i wzornictwa. Mojego przyjaciela, katowickiego architekta Ryszarda Jurkowskiego, który nieustająco stara się udowodnić mi wyższość Samsunga Galaxy nad iPhonem, traktuję więc z oczywistym rozbawieniem.

Lista nieobecności: Janusz Sepioł o Archiprzewodniku Roberta Koniecznego i Tomasza Malkowskiego Lista obiektów zebranych w Archiprzewodniku budzi kilka zasadniczych pytań dotyczących całych obszarów nieobecności. Właściwie nie ma tu wsi. Trudno też znaleźć jakieś realizacje urbanistyczne. Nie ma architektury przemysłowej ani obiektów inżynierskich. Państwo jako inwestor, poza sferą kultury, właściwie nie istnieje.
Alcazar: uniwersalna opowieść o patologiach przemysłu budowlanego Nakładem Centrum Architektury wyszedł kolejny komiks. „Alcazar” Simona Lamoureta to fabularyzowana opowieść o pracownikach na indyjskiej budowie, ukazująca nepotyzm, opóźnianie wypłat, przemocowe relacje i łapówkarstwo.
„Architektki” Agaty Twardoch: 19 inspirujących rozmów z wyjątkowymi architektkami „Ta książka powstała ze złości” – pisze autorka we wstępie. „Złości na to, że kobietom w świecie architektury jest trudniej, są mniej doceniane i rzadziej nagradzane. I to nie dlatego, że są niewystarczająco dobre”. Właśnie ukazały się „Architektki” Agaty Twardoch, a my jesteśmy partnerem tej publikacji.
Archiprzewodnik po Polsce: Konieczny i Malkowski tym razem oprowadzają po polskiej architekturze współczesnej „Archiprzewodnik po Polsce” prezentuje nie tylko nowe polskie ikony, nagradzane w najważniejszych konkursach, ale też subiektywny wybór realizacji, które – zdaniem autorów – wyróżniają się innowacyjnym myśleniem o architekturze. Robert Konieczny i Tomasz Malkowski tym razem zabierają nas w podróż po polskich miastach i miasteczkach, wskazując zarówno przełomowe gmachy publiczne, jak i domy jednorodzinne czy obiekty małej architektury.
ArchiKod: nowa książka Czesława Bieleckiego Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki i Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zapraszają na premierę książki „ArchiKod” Czesława Bieleckiego oraz spotkanie z autorem. „Architektura-murator” jest patronem medialnym publikacji.
Monotowns: fotograficzna podróż przez monomiasta na peryferiach byłego ZSRR „Monotowns” to kontynuacja serii, zapoczątkowanej przez książki „Concrete Siberia” i „Eastern Blocks”. Tym razem Zupagrafika zaprasza czytelników w podróż po rosyjskich monomiastach.