Architektura MuratorProjektyCentrum Kultury im. Leoša Janáčka w Brnie

Centrum Kultury im. Leoša Janáčka w Brnie

Konior Studio we współpracy z Nagata Acoustics i Architekti Hruša zwyciężyło w konkursie na salę koncertową w Brnie.

Centrum Kultury im. Leoša Janáčka w Brnie
Masywna, zamknięta część budynku podporządkowana jest muzyce, przeszklona mieścić będzie funkcje ogólnodostępne; Il. vivid-vision.net

Międzynarodowy konkurs na projekt obiektu władze Brna ogłosiły jeszcze w sierpniu 2016 roku. Kontrakt na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej podpisano jednak dopiero 15 stycznia tego roku. Nowa sala koncertowa, roboczo nazywana Centrum Kultury im. Leoša Janáčka, planowana jest na pustym placu między ulicami Besední i Veselá, w bezpośrednim sąsiedztwie dotychczasowej siedziby filharmoników brneńskich, tzw. Besedníego Důmu z 1873 roku w historycznym centrum miasta. Ma służyć nie tylko Filharmonii Brneńskiej, ale też Teatrowi Janáčka, w którym działa zespół opery i baletu Teatru Narodowego.

Centrum Kultury im. Leoša Janáčka w Brnie
Nowa sala, planowana na 1300 słuchaczy, ma być najnowocześniejszym tego typu obiektem w Republice Czeskiej; Il. vivid-vision.net

Nowa sala koncertowa według założeń miasta będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Republice Czeskiej. Jak tłumaczy Tomasz Konior, nowy gmach charakteryzować ma dualizm: połączenie dwóch struktur w jednym obiekcie. Pierwsza będzie masywna, zamknięta i podporządkowana muzyce, druga przejrzysta i otwarta na ludzi. Kluczową kwestią jest oczywiście serce całego budynku – sala koncertowa. Zaprojektowaliśmy ją dla około 1300 słuchaczy, a duża scena zapewnia prawie nieograniczone możliwości dla składu orkiestry, począwszy od recitali solowych i koncertów kameralnych, poprzez liczne aranżacje symfoniczne, aż po kompozycje, w które zaangażowany jest także chór – mówi architekt. Budowa sali to jeden ze strategicznych projektów Brna, które w ubiegłym roku zdobyło tytuł City of Music, dołączając tym samym do sieci miast kreatywnych UNESCO, skupiających 180 ośrodków z 72 państw świata. Obecnie ukończono pierwszy etap inwestycji – podziemny garaż na blisko 200 samochodów.

Zakończenie realizacji: 2020

Grzegorz Piątek. Centra kultury - nowa mapa Warszawy Dziś punktami orientacyjnymi są w Warszawie symbole polityczne (Pałac Kultury, siedziby władzy) albo ekonomiczne (wieżowce, centra handlowe), a kultura pozostaje stosunkowo niewidoczna. Czy centra kultury mogą stworzyć nową mapę Warszawy i sieć punktów orientacyjnych, nowy wizerunek i tożsamość miasta?