Architektura MuratorProjektyKładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę

Kładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę

Kładka przez Wisłę w Warszawie według konkursowego projektu Schuessler-Plan Inżynierzy ma wreszcie szansę na realizację. Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział, że przetarg na budowę zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. To będzie jeden z najdłuższych mostów rowerowych świata - mówił podczas konferencji prasowej.

Kładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę
Projekt kładki przez Wisłę w Warszawie powstanie według projektu wyłonionego w konkursie jeszcze w 2017 roku

Kładka przez Wisłę w Warszawie powstanie na wysokości ul. Karowej i Okrzei. Nowy most, o długości ponad 400 metrów, ma przybliżyć Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi po lewej stronie. Będzie przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Projekt przeprawy wyłoniono w konkursie architektonicznym jeszcze w 2017 roku. Zwyciężyło wówczas biuro Schuessler-Plan Inżynierzy. Autorzy zwycięskiej pracy zaprojektowali obiekt o konstrukcji belki ciągłej, podpartej na przyczółkach oraz pięciu filarach. Aby zadaną długość kładki przez Wisłę w Warszawie zrealizować w sposób możliwie ekonomiczny, zaproponowali znaczne rozpiętości przęseł bocznych.

Czytaj też: Zielona Marszałkowska: miasto ogłasza przetarg na projekt wykonawczy |

Ustrój nośny, zaprojektowany jako konstrukcja w całości stalowa, ma postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Oparty jest na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione są w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględneniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem; zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej – wyjaśniają autorzy.

Podstawowym materiałem zaproponowanym w koncepcji jest korten. Na trasie kładki przez Wisłę w Warszawie przewidziano też kilka platform widokowych o nawierzchni wykończonej drewnopodobnym kompozytem. Szerokość konstrukcji jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Przetarg na realizację ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy. Władze m.st. Warszawy dysponują już prawomocnym pozwoleniem na budowę. W budżecie na wzniesienie mostu zarezerowano ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Według zapowiedzi ratusza, kładka przez Wisłę w Warszawie zostanie oddana do użytku na przełomie 2023 i 2024 roku.

Kładka przez Wisłę w Warszawie: od pomysłu do realizacji

Warto dodać, że pomysłodawczynią kładki przez Wisłę w Warszawie jest Małgorzata Dembowska, która w 2014 roku  na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej obroniła dyplom Trakt Praski. Urbanistyczne połączenie lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy jako czynnik rewitalizacji Pragi Północ przygotowany pod kierunkiem profesor Ewy Kuryłowicz. Praca otrzymała wówczas nagrodę warszawskiego oddziału SARP za najlepszy dyplom uczelni i szybko zyskała popularność w mediach.

Ostatnie kilka lat dyskusji na temat znaczenia rzeki w mieście przyniosło duże zmiany w myśleniu o sposobie jej zagospodarowania. Rozpoczęte inwestycje w rejonie nabrzeża, takie jak Centrum Nauki Kopernik czy system miejskich plaż na praskim brzegu, przyciągają nad rzekę tłumy mieszkańców, co pomaga zwrócić miasto w kierunku Wisły. Jednak pomimo stopniowego powrotu życia nad rzekę, jej dolina nadal stanowi barierę pomiędzy lewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawą. Niniejsza praca dyplomowa podejmuje problematykę połączenia dwóch części Warszawy w jeden miejski organizm, przy czym szczególnie wyróżnia projekt Traktu Praskiego – wyodrębnionego w strukturze miasta szlaku prowadzącego z rejonu Krakowskiego Przedmieścia w samo serce Starej Pragi. Uczytelnienie pieszo-rowerowej drogi, która połączyć miałaby ulicę Karową poprzez kładkę z ulicą Okrzei oraz dalej z ulicą Ząbkowską i Kawęczyńską, mogłoby stanowić impuls dla rozwoju Pragi Północ, a tym samym wspomóc proces jej rewitalizacji – tłumaczyła Małgorzata Dembowska w opisie pracy. Autorka pracuje dziś jako architektka w pracowni WXCA.

Kładka przez Wisłę w Warszawie według projektu Schuessler-Plan

Tagi:
NU! Warszawa Wola: nowe osiedle projektu Kuryłowicz & Associates W ramach pierwszego etapu osiedla NU! Warszawa Wola powstanie 145 mieszkań. Zaplanowano też łąkę kwietną i ogólnodostępny park, a także nowe chodniki i ścieżkę rowerową przy ul. Kolejowej. Za projekt zespołu odpowiada pracowania Kuryłowicz & Associates.
Centrum Innowacji SGH według projektu Stelmach i Partnerzy Już za dwa lata przy ul. Batorego 8 stanie Centrum Innowacji SGH. Nowy budynek dla Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zaprojektowała pracownia Stelmach i Partnerzy.
Park pod Kopcem: rozpoczyna się modernizacja parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego Zarząd Zieleni m.st. Warszawy rozstrzygnął przetarg na modernizację parku pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Prace nad nowym zagospodarowaniem parku według konkursowego projektu biur topoScape i archigrest rozpoczną się w październiku.
Elektrownia Powiśle z MIPIM Award 2021! Przebudowa i modernizacja Elektrowni Powiśle w Warszawie według projektu biura APA Wojciechowski Architekci zdobyła główną nagrodę w MIPIM Awards 2021 w kategorii Best Mixed-Use Development. MIPIM Awards, nazywane często oskarami branży nieruchomości, przyznawane są od przeszło 30 lat podczas Międzynarodowych Targów Nieruchomości i Inwestycji MIPIM w Cannes.
Nowa siedziba TVP według projektu Mąka Sojka Architekci: przetarg na wykonawcę Telewizja Polska przymierza się do realizacji nowych budynków przy Woronicza w oparciu o konkursowy projekt biura Mąka Sojka Architekci z 2015 roku. Niedawno ogłosiła przetarg na wykonawcę w formule optymalizuj-buduj.
Studenci Politechniki Warszawskiej opracują plan dekarbonizacji budownictwa w stolicy Warszawa dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r. Jednym z działań, które mogą się do tego przyczynić, jest dekarbonizacja budownictwa. To także główne założenie współpracy, jaką stolica właśnie rozpoczyna z przedstawicielami biznesu i nauki.