Architektura MuratorProjektyKładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę

Kładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę

Kładka przez Wisłę w Warszawie według konkursowego projektu Schuessler-Plan Inżynierzy ma wreszcie szansę na realizację. Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział, że przetarg na budowę zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. To będzie jeden z najdłuższych mostów rowerowych świata - mówił podczas konferencji prasowej.

Kładka przez Wisłę w Warszawie: miasto zapowiada budowę
Projekt kładki przez Wisłę w Warszawie powstanie według projektu wyłonionego w konkursie jeszcze w 2017 roku

Kładka przez Wisłę w Warszawie powstanie na wysokości ul. Karowej i Okrzei. Nowy most, o długości ponad 400 metrów, ma przybliżyć Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi po lewej stronie. Będzie przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Projekt przeprawy wyłoniono w konkursie architektonicznym jeszcze w 2017 roku. Zwyciężyło wówczas biuro Schuessler-Plan Inżynierzy. Autorzy zwycięskiej pracy zaprojektowali obiekt o konstrukcji belki ciągłej, podpartej na przyczółkach oraz pięciu filarach. Aby zadaną długość kładki przez Wisłę w Warszawie zrealizować w sposób możliwie ekonomiczny, zaproponowali znaczne rozpiętości przęseł bocznych.

Czytaj też: Zielona Marszałkowska: miasto ogłasza przetarg na projekt wykonawczy |

Ustrój nośny, zaprojektowany jako konstrukcja w całości stalowa, ma postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Oparty jest na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione są w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględneniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem; zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej – wyjaśniają autorzy.

Podstawowym materiałem zaproponowanym w koncepcji jest korten. Na trasie kładki przez Wisłę w Warszawie przewidziano też kilka platform widokowych o nawierzchni wykończonej drewnopodobnym kompozytem. Szerokość konstrukcji jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Przetarg na realizację ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy. Władze m.st. Warszawy dysponują już prawomocnym pozwoleniem na budowę. W budżecie na wzniesienie mostu zarezerowano ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Według zapowiedzi ratusza, kładka przez Wisłę w Warszawie zostanie oddana do użytku na przełomie 2023 i 2024 roku.

Kładka przez Wisłę w Warszawie: od pomysłu do realizacji

Warto dodać, że pomysłodawczynią kładki przez Wisłę w Warszawie jest Małgorzata Dembowska, która w 2014 roku  na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej obroniła dyplom Trakt Praski. Urbanistyczne połączenie lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy jako czynnik rewitalizacji Pragi Północ przygotowany pod kierunkiem profesor Ewy Kuryłowicz. Praca otrzymała wówczas nagrodę warszawskiego oddziału SARP za najlepszy dyplom uczelni i szybko zyskała popularność w mediach.

Ostatnie kilka lat dyskusji na temat znaczenia rzeki w mieście przyniosło duże zmiany w myśleniu o sposobie jej zagospodarowania. Rozpoczęte inwestycje w rejonie nabrzeża, takie jak Centrum Nauki Kopernik czy system miejskich plaż na praskim brzegu, przyciągają nad rzekę tłumy mieszkańców, co pomaga zwrócić miasto w kierunku Wisły. Jednak pomimo stopniowego powrotu życia nad rzekę, jej dolina nadal stanowi barierę pomiędzy lewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawą. Niniejsza praca dyplomowa podejmuje problematykę połączenia dwóch części Warszawy w jeden miejski organizm, przy czym szczególnie wyróżnia projekt Traktu Praskiego – wyodrębnionego w strukturze miasta szlaku prowadzącego z rejonu Krakowskiego Przedmieścia w samo serce Starej Pragi. Uczytelnienie pieszo-rowerowej drogi, która połączyć miałaby ulicę Karową poprzez kładkę z ulicą Okrzei oraz dalej z ulicą Ząbkowską i Kawęczyńską, mogłoby stanowić impuls dla rozwoju Pragi Północ, a tym samym wspomóc proces jej rewitalizacji – tłumaczyła Małgorzata Dembowska w opisie pracy. Autorka pracuje dziś jako architektka w pracowni WXCA.

Kładka przez Wisłę w Warszawie według projektu Schuessler-Plan

Tagi:
Widok Towers w Warszawie Zakończyła się budowa Widok Towers w Warszawie według projektu Piotra Bujnowskiego i Martina Troethana. 95-metrowy budynek zastąpił dawną siedzibę Centrali Handlu Zagranicznego Universal o wysokości zaledwie 50 metrów.
Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji Zakończył się ostatni etap projektowania siedziby Sinfonii Varsovii. Długo wyczekiwana sala koncertowa ma powstać w sercu warszawskiej Pragi według koncepcji austriackiej pracowni Atelier Thomas Pucher.
Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na zmiany w okolicy ronda  Dmowskiego. Jeszcze w tym roku mają pojawić się tu nowe naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe oraz nowe nasadzenia.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Centrum Aktywności Międzypokoleniowej w Warszawie projektu xystudio Na warszawskiej Ochocie powstanie Centrum Aktywności Międzypokoleniowej według projektu biura xystudio. Kompaktowy budynek z rozległymi zielonymi tarasami i dachami pomieści żłobek, dom dziecka, dom pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz dzienny dom pobytu dla seniorów.
Fort VIII / Warszawa Dzięki rewitalizacji tereny do tej pory „ukryte” na skraju wielkiej dzielnicy mieszkaniowej Ursynów zostały przywrócone do czytelnej struktury miasta. O realizacji biura festgrupa pisze Grzegorz Stiasny.