Architektura MuratorProjekty„Superposadzka” na rynku w Rawiczu

„Superposadzka” na rynku w Rawiczu

Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt rewitalizacji rynku w Rawiczu wraz przyległymi deptakami. Pierwszą nagrodę przyznano wrocławskiej pracowni Roman Rutkowski Architekci za koncepcję uniwersalnej „Superposadzki”.

Rewitalizacja rynku w Rawiczu
I nagroda w konkursie na projekt rewitalizacji rynku w Rawiczu, projekt: Roman Rutkowski Architekci

Zadaniem uczestników konkursu było opracowanie koncepcji możliwie najbardziej uniwersalnej przestrzeni publicznej, umożliwiającej różnorodną aranżację w zależności od potrzeb funkcjonalno-użytkowych czy pór roku.

Pierwszą nagrodę przyznano wrocławskiej pracowni Roman Rutkowski Architekci (Roman Rutkowski, Marta Matynia, Grzegorz Łochnicki). Choć nazwa „Superposadzka” sugeruje coś przeciwnego, w rzeczywistości pomysł opiera się na powściągliwym w środkach rozwiązaniu. Zwycięska koncepcja przewiduje utworzenie ortogonalnego rastra charakterystycznych znaczników rozmieszczonych równomiernie w obydwu kierunkach w interwale ok. 2,65 m. Oprócz porządkowania przestrzeni, znaczniki określają miejsca do lokowania wszelkich elementów na rynku: wbudowanego oświetlenia posadzkowego, ławek, koszy, lamp, stojaków rowerowych, słupków ulicznych, wbudowanych gniazdek elektrycznych. Za wypełnienie tak wyznaczonej siatki służy szlifowana szara kostka granitowa, ułożona na rynku w pasach przebiegających na linii wschód-zachód. To rozwiązanie zbliżone do tego sprzed wieku, które przywołano w wytycznych konserwatorskich.

Zgodnie z oczekiwaniami organizatora konkursu część powierzchni placu ma pełnić funkcję parkingu dla samochodów osobowych. Jak zauważają autorzy koncepcji miejsca postojowe są jednocześnie koniecznością, jak i niedogodnością rynku: bez nich Rynek nie będzie wypełniony życiem miejskim, z nimi to życie ma ograniczoną przestrzeń. By ograniczyć niedogodności płynące z obecności samochodów na placu, architekci zaproponowali system mobilnych kwietników, które jednocześnie wyznaczają miejsca postojowe, a dzięki wysokości ok. 150 cm przesłaniają widok pojazdów.

Jury doceniło przede wszystkim elastyczność i uniwersalność koncepcji. W uzasadnieniu czytamy Znaczniki, które w istocie stanowią „gniazda” do sytuowania różnych elementów wyposażenia instalacyjnego, elementów małej architektury i oświetlenia determinują możliwość zmiennej aranżacji przestrzeni rynkowej i pasażu. Takie rozwiązanie powoduje, że rawicki Rynek jest przestrzenią elastyczną, w której nie tylko można zlokalizować potrzebny na co dzień parking, ale też zorganizować okolicznościowy jarmark, targowisko, rozgrywki sportowe, koncert itp. Minimalistyczne rozwiązania przestrzenne i materiałowe pozwoliły na przywrócenie przestrzeni rynkowej i pasażowi historycznej rangi otaczającej te przestrzenie publiczne architektury i docenienie jej wartości historycznej i zabytkowej.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymała praca Roberta Witczaka z Radwanic, a trzecią Barbary Jaworskiej i Marcina Jaworskiego z Łomianek. Jury przyznało także wyróżnienia honorowe dla prac BE2 Studio Justyna Bekier z Warszawy oraz Wiesława Michałka "Studio projektowe i wzorcownia Narada" z Krakowa.

Roman Rutkowski o Placu Nowy Targ we Wrocławiu [FILM] Plan Nowy Targ jest jednym najstarszym placem spośród trzech istniejących w obrębie Starego Miasta we Wrocławiu. Dotkliwie zniszczony w czasie wojny, został odbudowany w latach 50-tych w duchu modernistycznym. Jego powierzchnię pokryła geometryczna siatka podziałów, która stała się punktem wyjścia dla koncepcji rewitalizacji przeprowadzonej według koncepcji Romana Rutkowskiego. Realizacja spotkała się z surową krytyką m.in. za brak zieleni, programu i wyludnienie. Architekt odpowiada na tak postawione zarzuty w prezentacji odbywającej się w ramach otwartych obrad jury VIII edycji konkursu Życie w Architekturze.
Plac Nowy Targ we Wrocławiu. Przebudowa i modernizacja W listopadowym numerze miesięcznika „Architektura-murator”: plac Nowy Targ we Wrocławiu. Przebudowany plac, zgodnie z założeniami konkursu architektonicznego, stał się nowym salonem miasta, a działające sezonowo targowisko przypomina o jego dawnej funkcji. Czy to wystarczy, by współcześni mieszkańcy z niego korzystali?
Czy architekturę trzeba łączyć ze sztuką? Roman Rutkowski o książce De-architecture James Wines, amerykański architekt, rzeźbiarz i dizajner, a także teoretyk architektury, podsumowuje swoje doświadczenia w książce De-Architecture. Autor przedstawia problemy współczesnej architektury i przestrzeni publicznych, związki między architekturą i rzeźbą  
Roman Rutkowski o książce Myślenie Architekturą Roman Rutkowski o książce Myślenie Architekturą - zbiorze obserwacji i przemyśleń Petera Zumthora, wybitnego szwajcarskiego architekta, laureata nagrody Pritzkera (2009), projektanta między innymi Łaźni Termalnych w Vals, Kolumba Art Museum w Kolonii, kaplicy Brata Mikołaja w Wachendorf...
Cretto - miasto, w którym na zawsze (?) zastygła pamięć To było moje włoskie marzenie od wielu lat: zobaczyć nie Rzym i zejść z tego świata, ale ujrzeć tzw. cretto powstałe w miejscu sycylijskiej Gibeliny. Cretto ujrzałem i, szczerze powiedziawszy, zacząłem jeszcze bardziej cieszyć się życiem. Dlaczego bardziej? Relacja architekta Romana Rutkowskiego z podróży
Roman Rutkowski | Przestrzeń (para)architektoniczna w pracach artystycznych XX i początku XXI wieku Wykład to tak naprawdę luźne rozważania na temat tego, jak artyści w XX i XXI przestrzeń konstruowali, rekonstruowali i dekonstruowali. Prezentację wypełnią prace artystów takich jak Monika Sosnowska, Santiago Sierra i Olafur Eliasson