Liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie
Architektura tego budynku koncentruje się na uczniach, prowokując do rozwoju ich pasji i umiejętności współpracy opartej na zainteresowaniu drugą osobą. To przestrzeń, która wspomaga edukację w wielu jej wymiarach – o nowej niepublicznej szkole na terenie Miasteczka Wilanów piszą Grzegorz Stiasny i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Przemo Łukasika i Łukasza Zagały, głównych autorów obiektu, oraz okoliczności powstania placówki, na której siedzibę inwestor zorganizował zamknięty konkurs.

-
Widok z lotu ptaka. Na pierwszym planie liceum Akademeia High School; w głębi Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta („A-m” nr 03/2016) i Świątynia Opatrzności Bożej; Fot. crazycopter.pl -
Budynek Akademei od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Elewacje bocznych skrzydłach wykonano z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo. Poszczególne klasy mają swoje przedłużenia na zewnątrz. Ich indywidualne tarasy rozdzielone są formami schodkowych trybun i donic wypełnionych roślinami; Fot. Juliusz Sokołowski -
Budynek Akademei z zewnątrz przypomina kształtne pudełko opakowane w ażurową fasadę złożoną z pionowych, drewnianych kantówek o różnych przekrojach w rozstawie od 20 do 40cm co nadaje jej wrażenia zmienności; Fot. Juliusz Sokołowski -
Ażurowe elewacje wykonane w syberyjskim modrzewiu stanowią rodzaj eleganckiego woalu rozpostartego w pewnym dystansie od właściwego budynku; Fot. Juliusz Sokołowski -
Zgodnie z wymogami planu urbanistycznego, określającego paletę konkretnych materiałów pokrycia dachów na fasadach tej części obiektu zastosowano okładzinę z blachy miedzianej; Fot. Juliusz Sokołowski -
Podkonstrukcję fasady stanowią belki ze zwykłej, ocynkowanej stali, a na zewnętrznych ścianach przysłoniętych przez drewniany ażur leży szary tynk na siatce; Fot. Juliusz Sokołowski -
Dziedziniec szkoły stanowi jej centralną, społeczną przestrzeń, z którą wizualnie powiązana jest większość z przeszklonych wnętrz budynku. Charakterystycznym elementem są tu długie ciągi schodów łączące dziedziniec z ogrodem na dachu. Podczas przerw mogą na nich usiąść dziesiątki uczniów, co sprzyja nieformalnym kontaktom; Fot. Juliusz Sokołowski -
Dziedziniec szkoły stanowi jej centralną, społeczną przestrzeń, z którą wizualnie powiązana jest większość z przeszklonych wnętrz budynku. Charakterystycznym elementem są tu długie ciągi schodów łączące dziedziniec z ogrodem na dachu. Podczas przerw mogą na nich usiąść dziesiątki uczniów, co sprzyja nieformalnym kontaktom; Fot. Juliusz Sokołowski -
Podkonstrukcję fasady stanowią belki ze zwykłej, ocynkowanej stali, a na zewnętrznych ścianach przysłoniętych przez drewniany ażur leży szary tynk na siatce; Fot. Juliusz Sokołowski -
Wykończona drewnem centralna klatka schodowa w holu wejściowym jest punktem orientacyjnym, wyróżniającym się w surowym wnętrzu; sufity wyłożono okładzinami Knauf AMF, płytami z wełny drzewnej Heradesign Fine 1200 x 600 w kolorze naturalnym; Fot. Juliusz Sokołowski -
W przyległej do dziedzińca stołówce są lekkie drewniane stoliki, które łatwo można zestawiać, by zjeść obiad w większym gronie lub oddać się wspólnej nauce; Fot. Jędrzej Sokołowski -
W surowe wnętrza dobrze wpisuje się wyrazista informacja wizualna. Lifestyle’owa grafika z motywem chłopca sygnalizuje przeznaczenie poszczególnych części szkoły; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Wykończona drewnem centralna klatka schodowa w holu wejściowym jest punktem orientacyjnym, wyróżniającym się w surowym wnętrzu; sufity wyłożono okładzinami Knauf AMF, płytami z wełny drzewnej Heradesign Fine 1200 x 600 w kolorze naturalnym; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Troska o stworzenie dobrego środowiska sprzyjającego współpracy jest widoczna nie tylko przestrzeniach przeznaczonych dla uczniów, ale również w sposobie zorganizowania pomieszczeń administracji. Oprócz open space’u zaprojektowano tu niewielkie, zamykane boksy służące do cichej pracy; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Sala do zajęć plastycznych; Fot. Jędrzej Sokołowski -
W salach do przedmiotów humanistycznych nauczyciele siedzą z uczniami przy jednym stole. Stoły można łatwo przestawiać, aranżując rozmieszczenie uczniów w zależności od potrzeb danej lekcji; Fot. Jędrzej Sokołowski -
W salach do przedmiotów humanistycznych nauczyciele siedzą z uczniami przy jednym stole. Stoły można łatwo przestawiać, aranżując rozmieszczenie uczniów w zależności od potrzeb danej lekcji; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Sale do chemii i fizyki, ze względu na konieczność przeprowadzania doświadczeń, są jedynymi, w których zastosowano tradycyjny układ ławek; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Indywidualnie zaprojektowany stół recepcyjny w holu zdaje się unosić nad podłogą, dzięki czemu traci nieco swój formalny charakter; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Ponad dwustumetrowa sala audytoryjna; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Wyłożona drewnem „grota” to najbardziej nieformalna przestrzeń szkoły, służąca odpoczynkowi, spotkaniom i wspólnej pracy; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Wyłożona drewnem „grota” to najbardziej nieformalna przestrzeń szkoły, służąca odpoczynkowi, spotkaniom i wspólnej pracy; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Drzwi szafek na ubrania stanowią jeden z niewielu barwnych akcentów w monochromatycznych wnętrzach; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Sala do zajęć muzycznych z pochłaniaczami dźwięku na ścianach. W surowych wnętrzach szkoły dominują ściany z betonu architektonicznego i odsłonięte instalacje; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Sala do zajęć muzycznych z pochłaniaczami dźwięku na ścianach. W surowych wnętrzach szkoły dominują ściany z betonu architektonicznego i odsłonięte instalacje; Fot. Jędrzej Sokołowski -
W sali gimnastycznej, tak jak w pozostałych częściach budynku, dominują surowe materiały; Fot. Jędrzej Sokołowski -
W sali gimnastycznej, tak jak w pozostałych częściach budynku, dominują surowe materiały; Fot. Jędrzej Sokołowski -
Sytuacja. Oznaczenia: 1 – niepubliczne liceum ogólnokształcące Akademeia High School; 2 – Świątynia Opatrzności Bożej; 3 – Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego; 4 – Polsko- -Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta („A-m” nr 03/2016); 5 – Szkoła Podstawowa nr 358; 6 – Przedszkole nr 420 -
Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol wejściowy; 2 – strefa rekreacyjna, tzw. grota; 3 – audytorium; 4 – pomieszczenie pracy cichej; 5 – kuchnia; 6 – jadalnia; 7 – sala lekcyjna; 8 – sala fizyczna; 9 – sala chemiczna; 10 – sala biologiczna; 11 – sala gimnastyczna -
Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – sala lekcyjna; 2 – pomieszczenie pracy cichej; 3 – pracownia plastyczna; 4 – sala muzyczna; 5 – przestrzeń biurowa; 6 – sekretariat; 7 – gabinet dyrektora; 8 – sala konferencyjna; 9 – taras -
Przekrój A-A -
Przekrój B-B -
Przekrój C-C -
Przekrój D-D