Miejskie Przedszkole w Sosnowcu

i

Autor: Archiwum Architektury Naszczycie wzniesienia znajduje się podłużna, niewielka szklarnia. Naturalne obniżenie terenu wykorzystano dla zaaranżowania amfiteatralnej przestrzeni, która latem wykorzystywana jest do różnych aktywności; Fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

Miejskie Przedszkole w Sosnowcu

2019-07-31 10:30

O przedszkolu ze szklarnią, zieloną skarpą, amfiteatrem i ścianką wspinaczkową, zlokalizowanym między blokami, ogródkami działkowymi i terenem przemysłowym, pisze Justyna Swoszowska.

Nazwa obiektuRozbudowa Przedszkola Miejskiego nr 20
Adres obiektuSosnowiec, ul. Śliwki 38
AutorzyPracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz, architekt Arkadiusz Miśkiewicz
Współpraca autorskaarchitekci Wojciech Gierlotka, Michał Mrozowski, Jacek Ołdakowski
Architektura wnętrzPracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz
Architektura krajobrazuPracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz, architekt krajobrazu Hanna Milic
KonstrukcjaPracownia Projektowa Tomasz Wroński
Generalny wykonawcaInvekos.c.
InwestorGmina Sosnowiec
Powierzchnia terenu4895.0 m²
Powierzchnia zabudowy293.0 m²
Powierzchnia użytkowa551.0 m²
Powierzchnia całkowita670.0 m²
Kubatura2019.0 m³
Projekt2015-2016
Data realizacji (początek)2016
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycjiok. 3 325 000 PLN

Pionierami współczesnej pedagogiki w wieku poprzedzającym edukację szkolną są niemiecki teoretyk Friedrich Fröbel (który wprowadził tzw. freblówki) oraz włoska lekarka Maria Montessori. W Polsce upowszechnianie wychowania przedszkolnego zaczęło się w okresie II Rzeczypospolitej, dokładnie sto lat temu. Już wtedy uznano, że jakość wychowania w przedszkolu zależy z jednej strony od metod pracy, troskliwości i umiejętności wychowawców, z drugiej strony – od warunków fizycznych: od terenu, pomieszczeń i urządzeń, dostosowanych do wieku, wzrostu, sił i potrzeb dziecka, co da się osiągnąć tylko w budynkach specjalnie do tych celów wznoszonych (Przedszkola. Teren – urządzenia terenowe – budynek i jego wykonanie – urządzenie pomieszczeń, red. arch. Zdzisław Mączeński, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 1935). Lata 60., 70. i początek 80. XX wieku to okres typizacji budynków przedszkolnych. Chociaż przez lata zmieniały się standardy użytkowe i wymogi społeczne, to główne kryteria funkcjonalne kształtowania architektury przedszkolnej są wciąż podobne. Wśród dzisiejszych rozwiązań formalnych widać dwie tendencje: używanie powszechnie uznawanych za przyjazne dla dzieci form, materiałów i kolorów lub korzystanie z uniwersalnych archetypów architektonicznych.

KUP DOSTĘP