Architektura MuratorRealizacjePawilon kontemplacji Petera Zumthora

Pawilon kontemplacji Petera Zumthora

Architektura myśli o ogrodach, o tym, jaka może być dziś ich rola dla nas. Wstyd się przyznać, ale idea tego ogrodu zrodziła się cztery, pięć lat temu, kiedy zostałem zaproszony do zaprojektowania małego parku w Summerset. Od tego czasu myślałem, jak zaprojektować miejsce, w którym to nie my patrzymy na naturę, ale natura patrzy na nas – powiedział szwajcarski architekt Peter Zumthor, podczas otwarcia letniego pawilonu w londyńskiej Serpentine Gallery

Pawilon kontemplacji Petera Zumthora

W londyńskim parku Kensington Gardens otwarto kolejny, letni pawilon londyńskiej Serpentine Gallery. Tymczasowy obiekt co roku projektuje inne, znane i cenione biuro, nie mające jeszcze realizacji architektonicznej w Wielkiej Brytanii. Tym razem autorem pawilonu jest laureat Nagrody Pritzkera, Peter Zumthor.

Bryła pawilonu to czarny prostopadłościan z sześcioma otworami, prowadzącymi przez ciemny korytarz w świat ukrytego ogrodu autorstwa holenderskiego architekta krajobrazu Pieta Oudolfa. Peter Zumthor nazwał go hortus conclusus – zamkniętym ogrodem, który wymaga ciszy i skupienia, ale też pozwala na naturalność i relaks – nie musimy w nim zakładać maski ani fasady, która przekonywałaby ludzi, kim jesteśmy i co potrafimy zrobić - mówi architekt.

Sam obiekt jest jedynie narzędziem, instrumentem do obserwacji, ale zaprojektowanym w charakterystycznym dla autora oszczędnym stylu, z dużą dbałością o detal (materiały przenikają się, srebrzyste stoliki stoją w sąsiedztwie niebieskiej ławki biegnącej dookoła ścian) i użytkownika (niezależnie od pory dnia zawsze można schować się w cieniu lub doświadczać słońca). Przez trzy letnie miesiące będzie otwarty dla Londyńczyków i turystów, będzie też miejscem wieczornych spotkań i dyskusji organizowanych przez Serpentine Gallery..

Letnie pawilony przy galerii Serpentine to pomysł jej dyrektor Julii Peyton-Jones, która otwierając 11. tegoroczny pawilon powiedziała – Zapraszając architektów do zaprojektowania pawilonu korzystamy z tego, że najczęściej znają oni miejsce jego powstawania, galerię Serpentine i ogrody Kensington, byli tu lub widzieli je na zdjęciach. Znają również poprzednie realizacje swoich kolegów i chcą na nie odpowiedzieć. Mają prawdziwy apetyt na realizację tego projektu, bez tego nasze przedsięwzięcie nie byłoby możliwe. Przewodnicząca RIBA (Royal Institute of British Architects) Ruth Reed, poproszona przez autorów filmu o komentarz dodała – Dla życia architektonicznego Londynu i reszty kraju jest to okazja żeby zobaczyć realizację wiodącego architekta, który nie miał jeszcze okazji tutaj projektować, tak więc co roku pawilon jest u nas prawdziwym wydarzeniem.

Warto przypomnieć, że latem 2009 do współpracy zaproszono architektów z SANAA. Koncepcja projektowa opierała się na dodaniu trzeciego wymiaru do tradycyjnie niskiej, parterowej budowli, jaką jest tymczasowy pawilon wystawowy. Z trawnika przed galerią wchodziło się do środka pod wijącą się rampą, która swój koniec miała wewnątrz sali audytoryjnej. W ten sposób projektanci zaznaczyli komunikację w obiekcie sąsiadującym z historycznym budynkiem galerii. Pawilon jest mariażem ascetycznych znaków - zabawą ze światłem i percepcją - które definiują nowy język architektury. W 2010 roku pawilon stworzył Jean Nouvel, laureat Nagrody Pritzkera z 2008 roku. Budynek składał się z odważnych form geometrycznych o pochyłych ścianach wolnostojących. Na 12 metrach trawnika stanęła metalowa, lekka konstrukcja, na kórej rozpięto przepuszczające światło materiał. Mieszanka szkła, poliwęglanu i tkaniny w kolorze żywej czerwnieni, daje we wnętrzu energetyzujący efekt. Kolor odzwierciedla kultowe brytyjskie tradycyjne budki telefoniczne, skrzynki pocztowe i autobusy. Pawilony w londyńskim parku Kensington Gardens i odbywające się w nich imprezy, przyciągają do 250 tysiecy odwiedzających każdego lata. Uroczystość otwarcia pawilonu 'Red Sun' Nouvela zbiegła się z obchodami jubileuszu 40-lecia istnienia Serpentine Galerie.


Film o pawilonie Zumthora autorstwa Katarzyny Baron i Tomka Barona jest kolejnym dokumentem zespołu filmowego Para films&pictures www.para-image.net. Zdjęcia zrealizowano w ogrodach Kensington, na których terenie tradycyjnie już powstają letnie pawilony oraz na ulicach Londynu. Film dopełnia fuga h-mill J. S. Bacha w wykonaniu Kingi Krupy, studentki Akademii Muzycznej w Katowicach.

Para jest autorem filmów poświęconych współczesnej architekturze – ostatnio zrealizowane to Metropol Parasol Jurgena Mayera H. w Sewilli i architektura fińska (ratusz Alvara Aalto oraz centrum kultury JKMM Architects). Para ma na swoim koncie również filmy publikowane na DVD i załączane do „Architektury-murator”, jak „Perspektywy architektury” „A-m” 1/10 , „Minimalizm-czysta forma” „A-m” 6/09, „Piazzalogia” „A-m” 10/08, „Scenografia życia” „A-m” 9/08, „Architektura second life” „A-m” 6/08, „Osiedle ZEN” „A-m” 5/08, „Modernizm emocjonalny” „A-m” 12/07, „Fabryki do życia” „A-m” 6/07.

Hotel zielarski w Londynie Amy Shao, absolwentka architektury wnętrz na Royal College of Art w Londynie, zaproponowała nową adaptację zabytkowego szpitala – „sanatorium” w centrum miasta, praktykujące tradycyjne i unowocześnione naturalne metody lecznicze.
OMA: New Court – nowa centrala Banku Rotschildów Wśród 34 europejskich realizacji architektonicznych, włączonych przez jury Mies van der Rohe Award 2013 na tzw. „krótką listę” najlepszych budynków Europy z lat 2011-2012 znalazła się nowa centrala Banku Rotschildów w Londynie. Projekt New Court przygotowała pracownia OMA / Rem Koolhaas, Ellen van Loon
Konstrukcja Timber Wave ozdobą wejścia do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie Atrakcją tegorocznego Festiwalu Designu w Londynie (LDF) była ogromna konstrukcja zdobiąca wejście do Muzeum Wiktorii i Alberta. Instalacja Timber Wave wykonana została z drewna czerwonego dębu, na zamówienie Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Projekt trójwymiarowej spirali z kratownicy powstał w studiu architektonicznym AL_A