Architektura MuratorRealizacjePort lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP

Zaprojektowany przez biuro architektoniczne Asadov, port lotniczy im. Gagarina – nazwany na cześć Jurija Gagarina, pierwszego człowieka w przestrzeni kosmicznej – to nowy międzynarodowy port lotniczy w Saratowie. Lotnisko o łącznej powierzchni ponad 23 000 m² może poszczycić się wyjątkową, stworzoną przez pracownię VOX Architects lożą dla VIP-ów, w której główną rolę odgrywa HI-MACS®.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

HI-MACS® pnie się w górę

W strefie gastronomicznej i handlowej, architekci postawili na zdecydowaną dominację HI-MACS® w odcieniu Alpine White. Ten w pełni termoformowalny materiał z rodziny Solid Surface nie tylko świetnie wpisuje się w nowoczesny wystrój, lecz także – dzięki doświadczeniu architektów i projektantów – stanowi „prawdziwe ukoronowanie” lotniska.

HI-MACS® świetnie sprawdza się w przestrzeniach o wysokim natężeniu ruchu i projektach zaawansowanych technicznie. Właśnie ta cecha w połączeniu z licznymi innymi zaletami sprawia, że jest to jeden z najpopularniejszych materiałów wykończeniowych dla miejsc użytku publicznych. Brak porów i łączeń, wysoka higieniczność i odporność na zabrudzenia oraz łatwość formowania pozwalają tworzyć ambitną architekturę, która przetrwa próbę czasu. Liczne certyfikaty międzynarodowe potwierdzają właściwości higieniczne HI-MACS®, jak również zdolność do utrzymywania wysokiej jakości powietrza w pomieszczeniach. HI-MACS® nie zawiera nanocząsteczek i nie powoduje emisji szkodliwych substancji, zapewniając tym samym bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej. Po raz pierwszy stykamy się z HI-MACS® już w strefie handlowej, której ściany mają ok. 4,5 m wysokości i ciągną się przez 110 metrów, co oznacza, że materiał pokrywa powierzchnię niemal 1000 m².

Zew kosmosu

Za wystrój loży VIP-ów o powierzchni 1044 m² odpowiada architekt Boris Voskoboynikov z pracowni VOX Architects, a jej główny motyw tematyczny to przestrzeń kosmiczna i pierwszy lot w kosmos.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie. Pracownia VOX Architects wybrała do tego projektu HI-MACS® jako „wysokiej jakości wielofunkcyjny materiał o potwierdzonej wartości”; fot. Sergey Ananye

Najważniejszym celem postawionym przed VOX Architects było zaprojektowanie wygodnej, nowoczesnej loży VIP, w której znajdą się wszystkie niezbędne pomieszczenia, i która spełni surowe normy międzynarodowe. „Tematyka kosmosu jest tu obecna bezpośrednio, na przykład w postaci kapsuł i innych nawiązań do Gagarina, lecz także metaforycznie, poprzez wizje wywołujące silne emocje architektoniczne oraz aluzje do wytrzymałości, przełomowych momentów, cudów i bezgranicznych przestrzeni. Na ścianach widnieją cytaty z Jurija Gagarina, a biel i wyprofilowane krawędzie przywołują skojarzenia z kosmosem, lotem i nowoczesnością”.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Połączenie bieli i rozmaitych odcieni niebieskiego przywodzi na myśl zaproszenie do podróży międzygwiezdnych – rakieta przebija się przez chmury i przecina ogrom nieba, celując prosto w stratosferę. Jak mówią sami architekci, „to cudowna, nieskończona przestrzeń pełna tajemniczych znaków. Przenikają ją lśniące promienie, symbolizujące połączenie osiągnięć naukowych i ludzkiej brawury”. Dwa poziomy loży łączy przeszklone atrium – złożona struktura architektoniczna w formie jasno oświetlonej kolumny mieszczącej spiralne pływające schody, windę i przyległy bar.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Piętrowa konstrukcja pozwala oddzielić od siebie podróżnych, minimalizując w ten sposób ich wzajemny kontakt. Znajdująca się na parterze recepcja zwraca uwagę nieskazitelnie białym biurkiem wykonanym z HI-MACS®, którego delikatne, lecz zdecydowane kształty przecinają niebo ukazane na tylnym panelu.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Ponadto można tu znaleźć otwarte strefy relaksu, restaurację i bar – także wykonane z HI-MACS® – oraz loże prywatne i pokój gier, jak również drzwi prowadzące bezpośrednio do bramek wejściowych do samolotu.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

W strefie otwartej wszystkie spojrzenia ściąga wyjątkowy eksponat: kapsuła kosmiczna inspirowana pojazdem, który w 1961 roku przywiózł Jurija Gagarina na Ziemię. Jej idealne krzywizny i wycięcia zostały stworzone z HI-MACS® w procesie termoformowania. Kapsuła służy najmłodszym podróżnikom za pokój gier.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Pomieszczenia na piętrze mają bardziej intymny charakter – mieszczą się tam indywidualne półotwarte kapsuły do pracy, sala konferencyjna z kuchnią, biura i loże prywatne.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Ostatni przystanek wśród gwiazd: wycinany portret Jurija Gagarina w sali konferencyjnej. Złożyło się na niego 8600 „plastrów” HI-MACS®, wyciętych przez obrabiarki sterowane numerycznie (CNC), zaprogramowane przez firmę Smile. Ten imponujący panel, złożony z 14 płynnie połączonych elementów, ważących po 200 kg, ma wysokość 4 m i długość 10 m.

Port lotniczy im. Gagarina w Saratowie z futurystyczną lożą VIP
Strefa VIP na lotnisku im. Gagarina w Saratowie, proj. VOX Architects; fot. Sergey Ananye

Czym jest HI-MACS®

HI-MACS® to materiał typu Solid Surface, który można uformować w dowolny kształt. Znajduje on szerokie zastosowanie w architekturze i wystroju wnętrz między innymi w postaci rzeźbiarskich, wysoko wydajnych okładzin ściennych, jak również powierzchni kuchennych, łazienkowych i meblowych w projektach komercyjnych i mieszkaniowych oraz w przestrzeniach publicznych. HI-MACS® to połączenie minerałów, akrylu i naturalnych barwników tworzących gładką, pozbawioną porów i widocznych łączeń powierzchnię. Produkt spełnia najwyższe standardy w zakresie jakości, estetyki, wykonania, funkcjonalności i higieny, górując w licznych aspektach nad materiałami konwencjonalnymi.

HI-MACS® zapewnia niekończące się możliwości formowania powierzchni i inspiruje kreatywne umysły na całym świecie. Do grona projektantów, którzy wykorzystali HI-MACS® w swoich olśniewających projektach, należą między innymi Zaha Hadid, Jean Nouvel, Rafael Moneo, Karim Rashid, Marcel Wanders i David Chipperfield.

HI-MACS® firmy LG Hausys wykorzystuje prosty proces podgrzewania pozwalający na termoformowanie w trzech wymiarach, umożliwia tworzenie konstrukcji pozbawionych widocznych łączeń, oferuje niemal nieograniczoną paletę barw oraz – w przypadku niektórych odcieni – wyjątkową półprzezroczystość po wystawieniu na światło. Choć HI-MACS® jest niemal równie wytrzymały co kamień, można poddawać go obróbce niczym drewno: materiał nadaje się do piłowania, frezowania, wiercenia oraz szlifowania.

Produkt powstaje przy zastosowaniu technologii nowej generacji: utwardzania termicznego. Temperatura osiągana podczas produkcji wyróżnia HI-MACS® od innych powierzchni stałych i pozwala stworzyć bardziej zwartą, jeszcze bardziej jednolitą, solidną i trwałą całość o lepszej wytrzymałości i wyjątkowych właściwościach w zakresie termoformowalności.

HI-MACS® nie wchłania wilgoci, jest wyjątkowo odporny na zabrudzenia oraz łatwy w czyszczeniu, konserwacji i naprawie. Wysoką jakość HI-MACS® w zakresie ochrony środowiska, higieny i ognioodporności potwierdzają niezliczone certyfikaty międzynarodowe – materiał ten jako pierwszy z rodziny Solid Surfaces zdobył Europejską Aprobatę Techniczną (ETA) dla elewacji – dla koloru Alpine White S728. HI-MACS® ma także francuski certyfikat QB i CSTB ATec „Avis Technique” do zastosowań na elewacji.


Tagi:
Stanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich zajął stanowisko w sprawie wyboru generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – piszą architekci.
CPK szuka architekta. Kto zaprojektuje lotnisko w Baranowie? Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na wybór generalnego projektanta przyszłego lotniska. Na nadsyłanie zgłoszeń zespoły mają niespełna miesiąc.
Airport City Gdańsk – pierwsze miasteczko lotnicze w Polsce? Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa zespołu Airport City Gdańsk. Kompleks w sąsiedztwie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy zaprojektowała warszawska pracownia PIG Architekci.
Sześć pomysłów na Centralny Port Komunikacyjny [NOWE WIZUALIZACJE] Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw Architects, Benoy oraz Pascall+Watson zaprezentowały koncepcje portu lotniczego w Stanisławowie. To wynik warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Terminal Kraków-Balice z systemami Aluprof Odwrócony szklany pryzmat stał się wizytówką terminalu pasażerskiego TR 4 lotniska Kraków-Balice. Ten przyciągający uwagę budynek o prostych formach, widowiskowych przeszkleniach i funkcjonalnym wnętrzu powstał według projektu APA Czech Duliński Wróbel z udziałem innowacyjnych systemów aluminiowych Aluprof.
Michał Stangel, Airport City. Strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne Lotniska to dziś typowe nie-miejsca, krytykowane za obsługiwanie pasażerów tak jakby sami byli bagażem, powszechną komercjalizację przestrzeni, jej technologiczny utylitaryzm maskowany disneylandyzacją. Rozwiązanie widzi autor w propozycjach urbanistycznego kształtowania tych stref na wzór równoprawnych dzielnic miejskich – recenzja Grzegorza Stiasnego.