Architektura MuratorRealizacjeSpacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel

Spacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel

Blisko dwukilometrowa kładka połączyła malownicze Wzgórze Świętego Michała ze stałym lądem w południowo-zachodniej Normandii. Za projekt mostu odpowiada austriacki architekt Dietmar Feichtinger, autor kilkunastu przepraw w Europie.

Spacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel
Most na Mont-Saint-Michel, fot. David Boureau, dzięki uprzejmości pracowni Dietmar Feichtinger Architectes
Most na Mont-Saint-Michel
AutorzyDietmar Feichtinger Architectes
KonstrukcjaSchlaich Bergermann und Partner
Inwestorwładze miasta Mont-Saint-Michel
Powierzchnia całkowita1841.0 m²
Projekt2002
Data realizacji (początek)2011
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji31 mln euro

Zabytkowe opactwo wzniesione na skalistej wyspie w Zatoce Wzgórza Świętego Michała w Normandii, nazywane często klasztorem na wodzie, należy do głównych atrakcji turystycznych we Francji. Historia najstarszych obiektów sięga XI wieku, ale najcenniejszy jest XIII-wieczny kompleks La Merveille (w 1979 roku cały zespół wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO). Dotychczas wzgórze z kontynentem łączyła grobla wybudowana pod koniec XIX-wieku. Ponieważ jednak przez lata zatrzymywała ona piaski i muły, stopniowo zmieniając wyspę w półwysep, władze miasta Mont-Saint-Michel postanowiły zastąpić ją kładką, która umożliwiałaby naturalną cyrkulację wody. W 2002 roku na projekt przeprawy ogłoszono konkurs. Wygrał austriacki architekt Dietmar Feichtinger, autor kilkunastu kładek i mostów w całej Europie, w tym słynnego mostu Trzech Krajów między Huningue we Francji, Weil am Rhein w Niemczech i Bazyleą w Szwajcarii.

Projekt przeprawy, która zapewnić miała dostęp do jednego z najbardziej niezwykłych pod względem architektonicznym i krajobrazowym miejsc w Europie to wyjątkowe wyzwanie. Ujście rzeki Couesnon i Zatoka Wzgórza Świętego Michała zaskakują różnymi odcieniami i intensywnością światła, które zmienia się wraz z porami dnia i roku. Magię tego miejsca współtworzą także regularnie występujące tu przypływy, które powodują, że różnica poziomu wody dochodzi do 14 metrów – tłumaczy Dietmar Feichtinger.

Całkowita długość mostu wynosi 756 metrów. Konstrukcja składa się z siedmiu rozdzielonych dylatacjami sekcji (dwóch mierzących po 78 metrów, na początku i na końcu przeprawy, oraz pięciu 120-metrowych w środkowej części). Obiekt wspiera się na 268 smukłych filarach o średnicy jedynie 24,4 centymetra. Filary te ustawiono parami, zachowując 12-metrową odległość między każdą parą, a zamocowano do żelbetowych fundamentów posadowionych na skale około 30 metrów pod poziomem morza.