Architektura MuratorRealizacjeSpołeczna Szkoła Podstawowa w Miliczu

Społeczna Szkoła Podstawowa w Miliczu

Na szkołę zaadaptowano jeden z obiektów na terenie dawnej fabryki bombek w Miliczu. Przemysłowa historia miejsca wraz z dziecięcymi wyobrażeniami były punktem wyjścia dla architektów. Realizację doceniła kapituła Dolnośląskiego Festiwalu Architektury 2018 w kategorii wnętrze i dizajn – pisze Aleksandra Czupkiewicz.

Społeczna Szkoła Podstawowa w Miliczu
Widok na strefę wejściową (elewacja południowa) szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu; Fot. Marcin Skiba, WWW.MARCINSKIBA.COM
Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren – adaptacja jednego z obiektów dawnej fabryki bombekMilicz, ul. Dąbrowskiego 3
Autorzy projektu wnętrz:PORT, architekci Józef Franczok, Marcin Kolanus; współpraca autorska: architekci Magdalena Targosz, Klaudia Pater
Autorzy projektu przebudowy budynku:pracownia projektowa SIGMA
InwestorKOM T. Defratyka
Powierzchnia terenu17808.0 m²
Powierzchnia zabudowy1467.0 m²
Powierzchnia użytkowa2287.0 m²
Kubatura14316.0 m³
Projekt (data)2016
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycjinie podano

Dawna fabryka bombek w Miliczu to kompleks z lat 5o. XX wieku składający się z dwóch obiektów. W 2013 roku w części jednego z nich – Kreatywnym Obiekcie Multifunkcyjnym otwarto Muzeum Bombki, natomiast drugi został ostatnio zaadaptowany na szkołę podstawową. Za przebudowę dwukondygnacyjnego budynku na potrzeby nowej funkcji odpowiada biuro SIGMA. Głównym założeniem była maksymalizacja światła dziennego, powiązanie wnętrza ze strefami na zewnątrz oraz prostota bryły i detalu. Inwestorem jest promująca kulturę edukacyjną Fundacja KOM. Z jej inicjatywy realizację poprzedziły warsztaty z przyszłymi uczniami szkoły, którzy za pomocą różnych narzędzi przedstawili swoje wymarzone miejsce do nauki. Wnętrza placówki zaprojektowali wrocławscy architekci z pracowni PORT. Dziecięce wyobrażenia wraz z przemysłową historią miejsca były dla nich podstawowym źródłem inspiracji. Do szkoły zaprasza, wisząca na ścianie w strefie wejściowej, uproszczona mapa świata, która pełni także rolę tablicy informacyjnej. Korytarze i klasy łączy, nawiązujący do przestrzeni fabrycznej, wspólny motyw – stalowe rury malowane na żółto. Zaplanowane na różnych wysokościach ciągną się tuż nad wysokością posadzki (służąc do zabawy i jako siedziska) aż do przestrzeni tuż przy suficie, pełniąc też funkcję ekspozycyjną dla prac uczniów. Architekci chcieli stworzyć jak najwięcej stref wspólnych, pomocnych w budowaniu społeczności szkolnej. Stołówkę zaprojektowali jako kantynę.

Społeczna Szkoła Podstawowa w Miliczu
Strefa mediateki, której przesuwne ściany zdobi wycięta w sklejce sylweta corbusierowskiego Modulora, wykorzystywana jest w czasie przerw jako miejsce odpoczynku i kreacji; Fot. Stanisław Zajączkowski/PORT

Można tu przygotować posiłek, ale również odrobić lekcje czy po prostu porozmawiać. Stoły, mające wielokątne blaty, są jak puzzle, których poszczególne odcinki odpowiadają sobie. Dzięki temu możemy je złożyć i spożywać posiłki przy jednym, wspólnym stole. Na drugim piętrze znajduje się przestrzeń zabawy. Jej północną ścianę w całości wykończono sklejką, łącznie z otworami różnej wielkości, rozmieszczonymi na zmiennych wysokościach (dla uczniów starszych i młodszych), zapewniającymi tym samym wgląd do sali gimnastycznej. Ten sam materiał został użyty w tablicy informacyjnej oraz w przestrzeni mediateki na przesuwanych fragmentach ścian, które zdobi sylweta Modulora. Szkolne korytarze starano się utrzymać w jasnej kolorystyce. Ściany, częściowo posadzki, podwieszane sufity, a także oprawy oświetleniowe mają biały kolor. Gdzieniegdzie został on przełamany żółtymi, regularnymi powierzchniami. W niektórych partiach pozostawiono surowy strop. Dużym atutem są szklane drzwi do sal lekcyjnych, które zapewniają pośrednie doświetlenie długich i wąskich korytarzy. Częściowo przezierne drzwi, przypominające fakturą szkło konstrukcyjne, zostały wyposażone w stalowe, czarne pochwyty, montowane na całą wysokość skrzydła. Najbardziej zindustrializowaną przestrzenią szkoły jest otwarta klatka schodowa, którą utrzymano w żółto-czarnej ostrzegawczej kolorystyce. Każda z sal lekcyjnych ma trzy białe ściany i jedną czarną. Wyposażono je standardowo w osobne ławki dla każdego z uczniów. Dopełnieniem są indywidualnie zaprojektowane, mobilne szafki w zieleni czy żółci. Z kolei sala gimnastyczna poza fragmentem ściany otworowanej wykończonej w sklejce utrzymana jest w czarno-czerwonej kolorystyce. Dla czerwonej powierzchni boiska oraz geometrycznych figur ścianki wspinaczkowej tłem jest czarny sufit oraz ściany. Pracownia PORT stanęła przed trudnym zadaniem projektowania w przestrzeni już zaplanowanej funkcjonalnie. Osiągnięto nie tylko efekt spójny z historią budynku, zachowując jego przemysłowy charakter, ale również uzyskano nowy edukacyjny wymiar. Ważnym elementem, promującym polski dizajn, była współpraca pracowni z kuratorką wzornictwa użytkowego Katarzyną Świątek, która wybrała meble polskich projektantów, m.in. Tomasza Rygalika, Oskara Zięty. Wnętrza szkoły zostały nagrodzone w ramach 8. Dolnośląskiego Festiwalu Architektury 2018 w kategorii wnętrze i dizajn. Kapituła konkursu doceniła industrialny charakter realizacji, która jako jedyna w pełni wpisała się w hasło miasta poprzemysłowego.

Społeczna Szkoła Podstawowa w Miliczu
Sala gimnastyczna – czarny sufit i ściany w tym samym kolorze są tłem dla czerwonej powierzchni boiska i geometrycznych figur ścianki wspinaczkowej; Fot. Stanisław Zajączkowski/PORT
Tagi:
Ibis Styles Sarajevo z wnętrzami polskich projektantów We wnętrzach hotelu Ibis Styles Sarajevo projektanci z wrocławskiej pracowni MIXD wykorzystali motywy nawiązujące między innymi do zimowej olimpiady z 1984 roku – wydarzenia, które mieszkańcy stolicy Bośni i Hercegowiny do dziś wspominają z nostalgią. Obiekt znalazł się właśnie w finale międzynarodowego konkursu HD Awards, organizowanego przez amerykański magazyn „Hospitality Design”.
20 opowieści z wnętrza Dzisiejsze mikroapartmenty, lofty lat 70., nieformalne aranżacje lat 60., wypełnione sprzętami gospodarstwa domowego wnętrza lat 50., a także pierwsze otwarte, przenikające się przestrzenie z lat 20. Wystawą Home Stories. 100 Years, 20 Visionary Interiors Vitra Design Museum rozpoczyna dyskusję o prywatnych wnętrzach mieszkalnych ostatniego stulecia.
Najlepiej zaprojektowane wnętrze Gdyni Centrum Designu w Gdyni ogłosiło wyniki konkursu na najlepiej zaprojektowane wnętrze komercyjne. W tym roku jury jednogłośnie postanowiło nagrodzić aranżację Willi Wincent projektu Maćka Ryniewicza oraz Rafała Kaletowskiego.
Biuro na antresoli – siedziba firmy Budus we Wrocławiu Niewielkie biuro wrocławskiej firmy deweloperskiej miało być miejscem, gdzie klienci w przyjaznej atmosferze mogliby podejmować jedną z najważniejszych życiowych decyzji. Za projekt wnętrz odpowiada hanczar studio.
Loft with Love – apartament w dawnym browarze od CMC architects Głównym założeniem architektów było zachowanie industrialnego charakteru wnętrza, a jednocześnie stworzenie komfortowej przestrzeni mieszkalnej. Postawili na szczerość i proste, surowe materiały.
Siłownia Lush Life projektu pracowni Madama Wystrój nowej siłowni w Turku pod Poznaniem znacznie odbiega od typowych klubów fitness. Za projektem aranżacji stoją architektki z warszawskiej pracowni Madama.