Architektura MuratorRealizacjeStacja Mercedes na Powiślu

Stacja Mercedes na Powiślu

Po raz trzeci na warszawskim Powiślu stanęła Stacja Mercedes według projektu WWAA. W tym roku w nowej odsłonie - drewnianą konstrukcję pokryto panelami perforowanej, falistej blachy. Na dachu umieszczono świetliki z poliwęglanu, które po zmroku rozświetlają bryłę pawilonu.

Stacja Mercedes na Powiślu
Fot. Piotr Jakubowski

Stacja Mercedes jest położona na terenie Powiśla, przy skrzyżowaniu ulic Kruczkowskiego i 3 Maja. Obok granicy działki przebiega ścieżka rowerowa i trakt spacerowy, będący częścią większego urbanistycznego założenia – XVIII wiecznego Parku na Książęcem, założonego przez księcia Kazimierza Poniatowskiego oraz pochodzącego z lat pięćdziesiątych XX wieku – Centralnego Parku Kultury, ciągnącego się wzdłuż podnóża Skarpy Warszawskiej.

Samochód stojący w salonie samochodowym wygląda zawsze trochę „nie na swoim miejscu”. Jego miejsce jest na ulicy, na parkingu, w garażu, w warsztacie. Z połączenie dwóch dróg myślenia – o miejscu, do którego prezentowany Mercedes będzie naturalnie przynależał, i o specyfice przestrzeni publicznych w mieście – narodził się główny pomysł: nawiązanie do doskonale znanych i osadzonych w krajobrazie polskich ulic i podwórek wolnostojących osiedlowych garaży. Ten bardzo terenochłonny sposób zapewnienia mieszkańcom wielorodzinnych domów indywidualnych garaży, stał się urbanistyczną zakałą zwłaszcza w centrum miasta. Z drugiej strony te obiekty to też symbol polskiej transformacji, kiedy to z wielu wyprowadzono auta w zamian instalując rozmaite sklepiki czy warsztaty. - pisali Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa o pierwotnej koncepcji pawilonu.

Membrany syntetyczne. Jednowarstwowe hydroizolacje PVC
Membrany syntetyczne. Jednowarstwowe hydroizolacje PVC System pokryć dachowych Monarplan PVC jest niedrogim, elastycznym i całkowicie wodoszczelnym rozwiązaniem do pokrycia dachów płaskich lub skośnych. Uniwersalna i stosunkowo lekka membrana dachowa zapewnia architektom swobodę przy projektowaniu konstrukcji dachu.

Tegoroczną Stację Mercedes otwarto w nowej odsłonie. W nocy zamknięta bryła, za dnia, dzięki podnoszonym do góry panelom elewacyjnym, zamienia się w otwarty na wszystkie strony letni pawilon. Drewniany szkielet z poprzednich edycji pokryto falistą, perforowaną blachą, od wewnątrz budynku transparentną. Zewnętrzną elewację budynku tworzy system ruchomych paneli. Po ich podniesieniu, wyrównana linia fasady, zmienia się w nieregularny układ bram wjazdowych. Otwarta konstrukcja przyjmuje formę pawilonu, dostępnego ze wszystkich stron. Ponad dachem unoszą się doświetlające wnętrze świetliki – kostki, wykonane z poliwęglanu. Wykorzystanie półprzezroczystego materiału pozwoliło na rozświetlenie bryły po zmroku.

Różne funkcje, wcześniej przypisane poszczególnym modułom garażowym, w tegorocznej odsłonie przenikają się wewnątrz pawilonu - prezentacja samochodów marki, restauracja, scena koncertowa i letnie kino. W pobliżu znajdują się wolnostojące parkingi dla rowerów oraz wbudowane w taras pawilonu, specjalnie dostosowane stanowisko dla e-bike’ów. W odległości kilku metrów na zachód od głównego obiektu znajduje się mały moduł sanitarny, obłożony polerowaną blachą.

Tagi:
Jest zgoda na Projekt Służewiec. Rada Warszawy poparła budowę osiedla Echo Investment Rada Warszawy zgodziła się na realizację osiedla na Służewcu w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej. Wraz z budynkami według projektu BBGK Architekci inwestor zbuduje szkołę podstawową projektu biura WWAA.
Kolejne podejście do budowy szkoły na Konstruktorskiej według projektu WWAA Nie dla 270, ale dla 450 uczniów.  Spółka Echo Investment uwzględniła oczekiwania radnych i władz Mokotowa i zapowiada budowę większej szkoły. Podstawówka przy ul. Konstruktorskiej według projektu WWAA  mogłaby zostać otwarta już w 2023 roku!
Szkolny murek w miastach przyszłości 2050: Natalia Paszkowska o projektowaniu szkół Jak powinny wyglądać polskie szkoły w niedalekiej przyszłości? Jak powinny być projektowane, aby najlepiej służyły uczniom, nauczycielom, lokalnym społecznościom i środowisku? Wywiad z Natalią Paszkowską w ramach cyklu rozmów o przyszłości polskich miast.
Szkoła na Konstruktorskiej od WWAA: radni mówią „nie” Rada Warszawy odrzuciła wniosek o realizację osiedla na Służewcu, któremu towarzyszyć miała budowa podstawówki przy ul. Konstruktorskiej według projektu WWAA. Osiedle ze szkołą w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej chciała zrealizować firma Echo Investment.
Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską Dziś, biorąc pod uwagę zwłaszcza doświadczenia pandemii, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że projektując jakiekolwiek struktury architektoniczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeśli... – o wadach i zaletach współczesnych obiektów oświatowych, pierwszych w Polsce standardach architektonicznych dla szkół i modelowej podstawówce realizowanej według tych wytycznych na Służewcu rozmawiamy z Natalią Paszkowską z pracowni WWAA.
Zespół mieszkalny W Apartments w Warszawie Na warszawskiej Woli planowany jest kolejny apartamentowiec. Za projekt kompleksu odpowiada pracownia WWAA.