Architektura MuratorRealizacjeStacja Mercedes na Powiślu

Stacja Mercedes na Powiślu

Po raz trzeci na warszawskim Powiślu stanęła Stacja Mercedes według projektu WWAA. W tym roku w nowej odsłonie - drewnianą konstrukcję pokryto panelami perforowanej, falistej blachy. Na dachu umieszczono świetliki z poliwęglanu, które po zmroku rozświetlają bryłę pawilonu.

Stacja Mercedes na Powiślu
Fot. Piotr Jakubowski

Stacja Mercedes jest położona na terenie Powiśla, przy skrzyżowaniu ulic Kruczkowskiego i 3 Maja. Obok granicy działki przebiega ścieżka rowerowa i trakt spacerowy, będący częścią większego urbanistycznego założenia – XVIII wiecznego Parku na Książęcem, założonego przez księcia Kazimierza Poniatowskiego oraz pochodzącego z lat pięćdziesiątych XX wieku – Centralnego Parku Kultury, ciągnącego się wzdłuż podnóża Skarpy Warszawskiej.

Samochód stojący w salonie samochodowym wygląda zawsze trochę „nie na swoim miejscu”. Jego miejsce jest na ulicy, na parkingu, w garażu, w warsztacie. Z połączenie dwóch dróg myślenia – o miejscu, do którego prezentowany Mercedes będzie naturalnie przynależał, i o specyfice przestrzeni publicznych w mieście – narodził się główny pomysł: nawiązanie do doskonale znanych i osadzonych w krajobrazie polskich ulic i podwórek wolnostojących osiedlowych garaży. Ten bardzo terenochłonny sposób zapewnienia mieszkańcom wielorodzinnych domów indywidualnych garaży, stał się urbanistyczną zakałą zwłaszcza w centrum miasta. Z drugiej strony te obiekty to też symbol polskiej transformacji, kiedy to z wielu wyprowadzono auta w zamian instalując rozmaite sklepiki czy warsztaty. - pisali Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa o pierwotnej koncepcji pawilonu.

Membrany syntetyczne. Jednowarstwowe hydroizolacje PVC
Membrany syntetyczne. Jednowarstwowe hydroizolacje PVC System pokryć dachowych Monarplan PVC jest niedrogim, elastycznym i całkowicie wodoszczelnym rozwiązaniem do pokrycia dachów płaskich lub skośnych. Uniwersalna i stosunkowo lekka membrana dachowa zapewnia architektom swobodę przy projektowaniu konstrukcji dachu.

Tegoroczną Stację Mercedes otwarto w nowej odsłonie. W nocy zamknięta bryła, za dnia, dzięki podnoszonym do góry panelom elewacyjnym, zamienia się w otwarty na wszystkie strony letni pawilon. Drewniany szkielet z poprzednich edycji pokryto falistą, perforowaną blachą, od wewnątrz budynku transparentną. Zewnętrzną elewację budynku tworzy system ruchomych paneli. Po ich podniesieniu, wyrównana linia fasady, zmienia się w nieregularny układ bram wjazdowych. Otwarta konstrukcja przyjmuje formę pawilonu, dostępnego ze wszystkich stron. Ponad dachem unoszą się doświetlające wnętrze świetliki – kostki, wykonane z poliwęglanu. Wykorzystanie półprzezroczystego materiału pozwoliło na rozświetlenie bryły po zmroku.

Różne funkcje, wcześniej przypisane poszczególnym modułom garażowym, w tegorocznej odsłonie przenikają się wewnątrz pawilonu - prezentacja samochodów marki, restauracja, scena koncertowa i letnie kino. W pobliżu znajdują się wolnostojące parkingi dla rowerów oraz wbudowane w taras pawilonu, specjalnie dostosowane stanowisko dla e-bike’ów. W odległości kilku metrów na zachód od głównego obiektu znajduje się mały moduł sanitarny, obłożony polerowaną blachą.

Tagi:
Szkoła na Konstruktorskiej od WWAA: radni mówią „nie” Rada Warszawy odrzuciła wniosek o realizację osiedla na Służewcu, któremu towarzyszyć miała budowa podstawówki przy ul. Konstruktorskiej według projektu WWAA. Osiedle ze szkołą w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej chciała zrealizować firma Echo Investment.
Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską Dziś, biorąc pod uwagę zwłaszcza doświadczenia pandemii, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że projektując jakiekolwiek struktury architektoniczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeśli... – o wadach i zaletach współczesnych obiektów oświatowych, pierwszych w Polsce standardach architektonicznych dla szkół i modelowej podstawówce realizowanej według tych wytycznych na Służewcu rozmawiamy z Natalią Paszkowską z pracowni WWAA.
Zespół mieszkalny W Apartments w Warszawie Na warszawskiej Woli planowany jest kolejny apartamentowiec. Za projekt kompleksu odpowiada pracownia WWAA.
Apartamentowiec Topiel N°18 na warszawskim Powiślu Na warszawskim Powiślu powstaje nowy budynek mieszkalny projektu pracowni WWAA. Rozrzeźbiona bryła o zaokrąglonych narożnikach stanowić ma autorską interpretację modernistycznej zabudowy dzielnicy.
Boris Kudlička – scenograf pod presją Bardzo trudno przy tylu spektaklach cały czas oszałamiać talentem. Są momenty, gdy kondycja artysty słabnie i brakuje sił na zaskakiwanie publiczności. Wiem, że ten moment nadejdzie i próbuję go wyprzedzić. Z tego powodu przerzucam się z działalności teatralnej na architektoniczną i z powrotem – o pracy na pograniczu scenografii i architektury z Borisem Kudličką, znanym słowackim scenografem, współprowadzącym warszawskie biuro WWAA, rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Zawód Architekt: Marcin Mostafa Dojrzewamy do architektury kubaturowej. W architekturze interesuje nas jednak głównie jej sposób działania.