Architektura MuratorRealizacjeSukces ma wielu ojców – o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Łukasz Stepnowski

Sukces ma wielu ojców – o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Łukasz Stepnowski

Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom. Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w krótkim czasie umożliwiła jedynie sprawna współpraca szeregu ludzi – pisze główny projektant Łukasz Stepnowski.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Przystanek Gdańsk Rębiechowo powiązano z rozległym parkingiem, zrealizowanym w systemie Park&Rail, obsługującym strefę podmiejską Trójmiasta; fot. Marcin Czechowicz
Pomorska Kolej Metropolitalna – odcinek od stacji Gdańsk Wrzeszcz do stacji Rębiechoworewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej, budowa linii kolejowej na odcinku od Portu Lotniczego w Gdańsku do włączenia się w linię Gdynia – Kościerzyna Gdańsk
Autorzy projektu konkursowegoBiuro Projektów Budownictwa Komunalnego
Autorzy projektu budowlanegoTransprojekt Gdański, architekt Łukasz Stepnowski (główny projektant)
Grafika ścian osłonowychAnna Waligórska
Generalny wykonawcaBudimex
InwestorPomorska Kolej Metropolitalna
Długość linii kolejowej19,5 km
Całkowita długość33 km
Liczba stacji8
Projekt konkursowy2011
Projekt2011-2015
Data realizacji (początek)2008
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji720 500 000 PLN (projekt został w 70% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej)

Kiedy przystępowaliśmy do projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej byliśmy świadomi, że inwestycja będzie szczególnym wyzwaniem. To pierwsza od lat nowo projektowana linia kolejowa w kraju, przecinająca miasto, oraz pierwszy tak duży projekt kolejowy w Transprojekcie Gdańskim. Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom.

Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Prace nad projektem budowlanym ruszyły w maju 2011 roku, przy czym na jego przygotowanie mieliśmy niecałe 12 miesięcy. Co więcej, wprowadziliśmy kilka znaczących zmian w stosunku do koncepcji przekazanej przez zamawiającego.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Pierwszy w Polsce zintegrowany przystanek kolejowo-tramwajowy Gdańsk Brętowo, dzięki któremu pasażerowie na jednym peronie mogą przesiąść się z pociągu na tramwaj; fot. Marcin Czechowicz

Niektóre z nich, jak wiaty przystanków w kolorze czerwonym, były inspirowane przez zamawiającego, inne – zmiana wiaduktów WK2 czy WK11 z prostych, belkowych obiektów w charakterystyczne konstrukcje łukowe – były pomysłem naszych projektantów. Projekt budowlany, a właściwie siedem projektów, z których największy liczył 21 tomów, złożyliśmy w Urzędzie Wojewódzkim 30 kwietnia 2012 roku, a pozwolenia na budowę w imieniu zamawiającego uzyskaliśmy 17 grudnia 2012 roku.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Na pierwszym planie perony z wiatami, w głębi tereny przeznaczone pod nową zabudowę mieszkaniową i przestrzeń rekreacyjną w miejscu dawnego poligonu wojskowego; fot. Marcin Czechowicz

Kolejnym wyzwaniem był projekt wykonawczy. Na początku maja 2013 roku rozpoczęliśmy prace na podstawie umowy z firmą Budimex. Projekty powstawały sukcesywnie w miarę postępu robót. Realizacja w formule „projektuj i buduj” dała nam możliwość projektowania w tempie harmonogramu całej inwestycji. Dzięki temu jeszcze na etapie budowy mogliśmy reagować na potrzeby wykonawcy, co znakomicie skróciło czas realizacji.

Mówi się, że sukces ma wielu ojców. W przypadku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej te słowa są jak najbardziej właściwe. Sprawna współpraca szeregu ludzi umożliwiła przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w tak krótkim czasie. Dziękujemy za to, że mogliśmy wspólnie przetrzeć szlak.

Tagi:
Gdańsk szuka architekta Władze Gdańska ogłosiły konkurs na stanowisko architekta miasta: po raz pierwszy od 1989 roku. Zakres jego obowiązków i kompetencji magistrat wzorował na modelu łódzkim i wrocławskim. Ważne jest nadanie decyzyjnej roli architektowi miasta, aby miał wpływ na kreowanie wizerunku, charakteru oraz skali miasta – mówi „A-m” Zbigniew Reszka.
Lahdelma & Mahlamäki projektują w Gdańsku Fińska pracownia Lahdelma & Mahlamäki Architects, znana w naszym kraju przede wszystkim z realizacji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, zaprojektowała nowy kwartał na terenie Stoczni Gdańskiej. Zespół o funkcji mieszkaniowo-biurowej otrzymał właśnie pozwolenie na budowę.
Centrum Kompetencji STOS Politechniki Gdańskiej Na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej rozpoczęła się budowa Centrum Kompetencji STOS według konkursowego projektu biura Arch-Deco. Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych ośrodków informatycznych w Europie.
DOKI Gdańsk: wielofunkcyjny zespół projektu trzech pracowni architektonicznych Na postoczniowych terenach Młodego Miasta w Gdańsku powstanie wielofunkcyjny zespół mieszkaniowo-usługowy pod nazwą DOKI. Projekty budynków przygotowały trzy biura architektoniczne: FORT, Rayss Group i APA Wojciechowski.
Konkurs na projekt cmentarza wojskowego na Westerplatte rozstrzygnięty Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku rozstrzygnęło konkurs na projekt nowego cmentarza wojskowego na Westerplatte. Jury pod przewodnictwem Bolesława Stelmacha za najlepszą uznało pracę biura NM architekci.
Zespół mieszkaniowy Dawna Poczta w Gdańsku Trwa budowa zespołu mieszkaniowego Dawna Poczta w Gdańsku według projektu biura Proconcept. W ramach inwestycji, realizowanej przez spółkę Euro Styl, zmodernizowany i dostosowany do nowej funkcji zostanie zabytkowy budynek pocztowy z 1929 roku.