Sukces ma wielu ojców – o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Łukasz Stepnowski
Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom. Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w krótkim czasie umożliwiła jedynie sprawna współpraca szeregu ludzi – pisze główny projektant Łukasz Stepnowski.
Przystanek Gdańsk Rębiechowo powiązano z rozległym parkingiem, zrealizowanym w systemie Park&Rail, obsługującym strefę podmiejską Trójmiasta; fot. Marcin Czechowicz
Pomorska Kolej Metropolitalna
– odcinek od stacji Gdańsk Wrzeszcz
do stacji Rębiechoworewitalizacja Kolei
Kokoszkowskiej, budowa linii
kolejowej na odcinku od Portu
Lotniczego w Gdańsku
do włączenia się w linię
Gdynia – Kościerzyna
Gdańsk
Autorzy projektu konkursowegoBiuro Projektów Budownictwa
Komunalnego
Autorzy projektu budowlanegoTransprojekt Gdański,
architekt Łukasz Stepnowski
(główny projektant)
Grafika ścian osłonowychAnna
Waligórska
Generalny wykonawcaBudimex
InwestorPomorska Kolej
Metropolitalna
Długość linii kolejowej19,5 km
Całkowita długość33 km
Liczba stacji8
Projekt konkursowy2011
Projekt2011-2015
Data realizacji (początek)2008
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji720 500 000 PLN (projekt został w 70% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej)
Kiedy przystępowaliśmy do projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej byliśmy świadomi, że inwestycja będzie szczególnym wyzwaniem. To pierwsza od lat nowo projektowana linia kolejowa w kraju, przecinająca miasto, oraz pierwszy tak duży projekt kolejowy w Transprojekcie Gdańskim. Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom.
Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Prace nad projektem budowlanym ruszyły w maju 2011 roku, przy czym na jego przygotowanie mieliśmy niecałe 12 miesięcy. Co więcej, wprowadziliśmy kilka znaczących zmian w stosunku do koncepcji przekazanej przez zamawiającego.
Pierwszy w Polsce zintegrowany przystanek kolejowo-tramwajowy Gdańsk Brętowo, dzięki któremu pasażerowie na jednym peronie mogą przesiąść się z pociągu na tramwaj; fot. Marcin Czechowicz
Niektóre z nich, jak wiaty przystanków w kolorze czerwonym, były inspirowane przez zamawiającego, inne – zmiana wiaduktów WK2 czy WK11 z prostych, belkowych obiektów w charakterystyczne konstrukcje łukowe – były pomysłem naszych projektantów. Projekt budowlany, a właściwie siedem projektów, z których największy liczył 21 tomów, złożyliśmy w Urzędzie Wojewódzkim 30 kwietnia 2012 roku, a pozwolenia na budowę w imieniu zamawiającego uzyskaliśmy 17 grudnia 2012 roku.
Na pierwszym planie perony z wiatami, w głębi tereny przeznaczone pod nową zabudowę mieszkaniową i przestrzeń rekreacyjną w miejscu dawnego poligonu wojskowego; fot. Marcin Czechowicz
Kolejnym wyzwaniem był projekt wykonawczy. Na początku maja 2013 roku rozpoczęliśmy prace na podstawie umowy z firmą Budimex. Projekty powstawały sukcesywnie w miarę postępu robót. Realizacja w formule „projektuj i buduj” dała nam możliwość projektowania w tempie harmonogramu całej inwestycji. Dzięki temu jeszcze na etapie budowy mogliśmy reagować na potrzeby wykonawcy, co znakomicie skróciło czas realizacji.
Mówi się, że sukces ma wielu ojców. W przypadku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej te słowa są jak najbardziej właściwe. Sprawna współpraca szeregu ludzi umożliwiła przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w tak krótkim czasie. Dziękujemy za to, że mogliśmy wspólnie przetrzeć szlak.
Pomorska Kolej Metropolitalna to 18-kilometrowa linia między Gdańskiem Wrzeszczem i Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, dalej łączy się z istniejącym szlakiem kolejowym Gdynia – Kościerzyna; widok przystanku Gdańsk Niedźwiednik z lotu ptaka; fot. dzięki uprzejmości firmy Budimex
Stacja Gdańsk Strzyża z lotu ptaka; fot. dzięku przejmości PKM S.A.
Mapa przebiegu kolei. Oznaczenia stacji: 1 – stacja Gdańsk Strzyża; 2 – stacja Gdańsk Niedźwiednik; 3 – stacja Gdańsk Brętowo; 4 – stacja Gdańsk Jasień; 5 – stacja Gdańsk Kiełpinek; 6 – stacja Gdańsk Matarnia; 7 – stacja Gdańsk Port Lotniczy; 8 – stacja Gdańsk Rębiechowo
Przystanek Gdańsk Strzyża stanowi węzeł integracyjny z linią tramwajową w ciągu ul. Wita Stwosza. Wiadukt nad ulicą nawiązuje stylistycznie do konstrukcji mostowej zrealizowanej na początku XX wieku i zburzonej w związku z realizacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej; fot. Marcin Czechowicz
Peron z oznakowaniami dla niewidomych. Ze względu na realizację linii na estakadzie, zastosowano tory bezpodsypkowe; fot. Marcin Czechowicz
Wnętrze wiaty. Pochwyty na różnych wysokościach będące wynikiem rozwiązań narzuconych dyrektywą unijną TSI PRM w zakresie obowiązku stosowania projektowania uniwersalnego; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Gdańsk Strzyża
Przekrój A-A prze stację Gdańsk Strzyża
Przystanek Gdańsk Niedźwiednik powiązany jest z wiaduktem nad ulicą Słowackiego; fot. Marcin Czechowicz
Przystanek stanowi przykład całościowego rozwiązania kompozycyjnego linii PKM w zakresie architektury krajobrazu i komponowania zieleni; fot. Marcin Czechowicz
Plac przed wejściem na przystanek, po prawej lokal komercyjny zlokalizowany pod estakadą; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Niedźwiednik
Przekrój podłużny B-B
Przekrój poprzeczny C-C
Pierwszy w Polsce zintegrowany przystanek kolejowo-tramwajowy Gdańsk Brętowo, dzięki któremu pasażerowie na jednym peronie mogą przesiąść się z pociągu na tramwaj; fot. Marcin Czechowicz
Kompozycja perforacji na czerwonej wiacie, będąca wynikiem międzynarodowego konkursu plastycznego. Z boku widoczne zniszczenia nasypu w wyniku ulewy stulecia; fot. Marcin Czechowicz
Fragment perforacji „Czerwona wstążka” autorstwa gdańskiej artystki Anny Waligórskiej; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Brętowo
Przekrój poprzeczny D-D
Przystanek Gdańsk Jasień komunikujący nowe osiedla mieszkaniowe z centrum miasta; fot. Marcin Czechowicz
Na pierwszym planie perony z wiatami, w głębi tereny przeznaczone pod nową zabudowę mieszkaniową i przestrzeń rekreacyjną w miejscu dawnego poligonu wojskowego; fot. Marcin Czechowicz
Detal przystanku; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Jasień
Przekrój podłużny E-E
Przekroj poprzeczny F-F
Główne wejście na piąty przystanek – Gdańsk Kiełpinek; fot. Marcin Czechowicz
Przystanek zrealizowany został w miejscu historycznej stacji kolejowej na trasie Kolei Kokoszkowskiej; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Kiełpinek
Przekrój poprzeczny G-G
Przekrój podłużny H-H
Szósty przystanek Gdańsk Matarnia powiązany jest z wiaduktem ul. Budowlanych i parkingiem zrealizowanym w systemie Park&Rail; fot. Marcin Czechowicz
Stacja zlokalizowana jest na przecięciu z ulicami w celu ograniczenia do minimum dystansów pomiędzy wszystkimi przystankami komunikacji miejskiej; fot. Marcin Czechowicz
Szósty przystanek Gdańsk Matarnia powiązany jest z wiaduktem ul. Budowlanych i parkingiem zrealizowanym w systemie Park&Rail; fot. Marcin Czechowicz
Rzut peronu stacji Matarnia
Przekrój podłużny I-I
Przystanek Gdańsk Port Lotniczy zintegrowano funkcjonalnie i architektonicznie z bryłą Terminalu Lotniczego im. Lecha Wałęsy; fot. Marcin Czechowicz
Wejście z poziomu placu przed terminalem lotniczym; fot. Marcin Czechowicz
Typowe rozwiązanie peronów stosowane na przystankach metra i kolei na całym świecie; fot. Marcin Czechowicz
Rzut antresoli stacji Port Lotniczy
Przekrój J-J
Przystanek Gdańsk Rębiechowo powiązano z rozległym parkingiem, zrealizowanym w systemie Park&Rail, obsługującym strefę podmiejską Trójmiasta; fot. Marcin Czechowicz
Przystanek Gdańsk Rębiechowo powiązano z rozległym parkingiem, zrealizowanym w systemie Park&Rail, obsługującym strefę podmiejską Trójmiasta; fot. Marcin Czechowicz
Władze Gdańska ogłosiły konkurs na stanowisko architekta miasta: po raz pierwszy od 1989 roku. Zakres jego obowiązków i kompetencji magistrat wzorował na modelu łódzkim i wrocławskim. Ważne jest nadanie decyzyjnej roli architektowi miasta, aby miał wpływ na kreowanie wizerunku, charakteru oraz skali miasta – mówi „A-m” Zbigniew Reszka.
Fińska pracownia Lahdelma & Mahlamäki Architects, znana w naszym kraju przede wszystkim z realizacji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, zaprojektowała nowy kwartał na terenie Stoczni Gdańskiej. Zespół o funkcji mieszkaniowo-biurowej otrzymał właśnie pozwolenie na budowę.
Na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej rozpoczęła się budowa Centrum Kompetencji STOS według konkursowego projektu biura Arch-Deco. Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych ośrodków informatycznych w Europie.
Na postoczniowych terenach Młodego Miasta w Gdańsku powstanie wielofunkcyjny zespół mieszkaniowo-usługowy pod nazwą DOKI. Projekty budynków przygotowały trzy biura architektoniczne: FORT, Rayss Group i APA Wojciechowski.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku rozstrzygnęło konkurs na projekt nowego cmentarza wojskowego na Westerplatte. Jury pod przewodnictwem Bolesława Stelmacha za najlepszą uznało pracę biura NM architekci.
Trwa budowa zespołu mieszkaniowego Dawna Poczta w Gdańsku według projektu biura Proconcept. W ramach inwestycji, realizowanej przez spółkę Euro Styl, zmodernizowany i dostosowany do nowej funkcji zostanie zabytkowy budynek pocztowy z 1929 roku.