Architektura MuratorRealizacjeSukces ma wielu ojców – o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Łukasz Stepnowski

Sukces ma wielu ojców – o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Łukasz Stepnowski

Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom. Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w krótkim czasie umożliwiła jedynie sprawna współpraca szeregu ludzi – pisze główny projektant Łukasz Stepnowski.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Przystanek Gdańsk Rębiechowo powiązano z rozległym parkingiem, zrealizowanym w systemie Park&Rail, obsługującym strefę podmiejską Trójmiasta; fot. Marcin Czechowicz
Pomorska Kolej Metropolitalna – odcinek od stacji Gdańsk Wrzeszcz do stacji Rębiechoworewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej, budowa linii kolejowej na odcinku od Portu Lotniczego w Gdańsku do włączenia się w linię Gdynia – Kościerzyna Gdańsk
Autorzy projektu konkursowegoBiuro Projektów Budownictwa Komunalnego
Autorzy projektu budowlanegoTransprojekt Gdański, architekt Łukasz Stepnowski (główny projektant)
Grafika ścian osłonowychAnna Waligórska
Generalny wykonawcaBudimex
InwestorPomorska Kolej Metropolitalna
Długość linii kolejowej19,5 km
Całkowita długość33 km
Liczba stacji8
Projekt konkursowy2011
Projekt (data)2011-2015
Data realizacji (początek)2008
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji720 500 000 PLN (projekt został w 70% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej)

Kiedy przystępowaliśmy do projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej byliśmy świadomi, że inwestycja będzie szczególnym wyzwaniem. To pierwsza od lat nowo projektowana linia kolejowa w kraju, przecinająca miasto, oraz pierwszy tak duży projekt kolejowy w Transprojekcie Gdańskim. Nasz stosunek do tego zadania był bardzo osobisty – zmienialiśmy krajobraz naszego miasta, pragnąc, aby te zmiany spodobały się mieszkańcom.

Poprowadzenie nowoczesnej linii w połowie po trasie dawnej kolei Kokoszkowskiej, w połowie po nowym terenie, również nadało temu zadaniu szczególny wyraz. Prace nad projektem budowlanym ruszyły w maju 2011 roku, przy czym na jego przygotowanie mieliśmy niecałe 12 miesięcy. Co więcej, wprowadziliśmy kilka znaczących zmian w stosunku do koncepcji przekazanej przez zamawiającego.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Pierwszy w Polsce zintegrowany przystanek kolejowo-tramwajowy Gdańsk Brętowo, dzięki któremu pasażerowie na jednym peronie mogą przesiąść się z pociągu na tramwaj; fot. Marcin Czechowicz

Niektóre z nich, jak wiaty przystanków w kolorze czerwonym, były inspirowane przez zamawiającego, inne – zmiana wiaduktów WK2 czy WK11 z prostych, belkowych obiektów w charakterystyczne konstrukcje łukowe – były pomysłem naszych projektantów. Projekt budowlany, a właściwie siedem projektów, z których największy liczył 21 tomów, złożyliśmy w Urzędzie Wojewódzkim 30 kwietnia 2012 roku, a pozwolenia na budowę w imieniu zamawiającego uzyskaliśmy 17 grudnia 2012 roku.

Pomorska Kolej Metropolitarna
Na pierwszym planie perony z wiatami, w głębi tereny przeznaczone pod nową zabudowę mieszkaniową i przestrzeń rekreacyjną w miejscu dawnego poligonu wojskowego; fot. Marcin Czechowicz

Kolejnym wyzwaniem był projekt wykonawczy. Na początku maja 2013 roku rozpoczęliśmy prace na podstawie umowy z firmą Budimex. Projekty powstawały sukcesywnie w miarę postępu robót. Realizacja w formule „projektuj i buduj” dała nam możliwość projektowania w tempie harmonogramu całej inwestycji. Dzięki temu jeszcze na etapie budowy mogliśmy reagować na potrzeby wykonawcy, co znakomicie skróciło czas realizacji.

Mówi się, że sukces ma wielu ojców. W przypadku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej te słowa są jak najbardziej właściwe. Sprawna współpraca szeregu ludzi umożliwiła przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej inwestycji w tak krótkim czasie. Dziękujemy za to, że mogliśmy wspólnie przetrzeć szlak.

Tagi:
Konkurs na projekt cmentarza wojskowego na Westerplatte Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ogłosiło konkurs na projekt nowego cmentarza wojskowego na Westerplatte. W jury m.in. Bolesław Stelmach, Andrzej M. Chołdzyński, Stanisław Fiszer, Oskar Grąbczewski i Marta Sękulska-Wrońska. Składanie wniosków do 27 sierpnia.
Osiedle Riverview w Gdańsku Osiedle Riverview w Gdańsku to kolejna inwestycja zrealizowana nad Motławą. Apartamentowce z widokiem na rzekę i Stare Miasto zaprojektowała warszawska pracownia APA Wojciechowski.
Izba Lekarska w Gdańsku według Toprojekt: wyniki konkursu W zamkniętym konkursie na projekt ośrodka szkoleniowego Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku jednogłośnie wygrała pracownia Toprojekt z Rybnika.
Architektura i budownictwo proekologiczne: rusza nabór na studia podyplomowe Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej ogłasza nabór na drugą edycję studiów podyplomowych „Architektura i budownictwo proekologiczne”.
Z wizją w przyszłość: Garnizon w Gdańsku [FILM] Na terenach dawnego garnizonu we Wrzeszczu od 2007 roku powstaje nowy zespół biurowo-mieszkalny z funkcjami usługowymi i kulturalnymi. W jubileuszowym cyklu z Wizją w przyszłość prezentujemy znaczące inwestycje, które na przestrzeni ostatnich 25 lat zmieniały przestrzeń polskich miast.
Heweliusza 18 – JEMS Architekci zaprojektowali nowy biurowiec w centrum Gdańska We wrześniu oddano do użytku budynek Heweliusza 18, który jest częścią nowego kompleksu biurowo-mieszkalnego projektu studia JEMS Architekci. Jednym z pierwszych najemców obiektu jest redakcja portalu Trojmiasto.pl.