Architektura MuratorRealizacjeTeatr Kwadrat w Warszawie

Teatr Kwadrat w Warszawie

Dominującą estetyką wnętrza jest styl glamour. Kontrastowo zestawione kolory, fiolet, biel oraz czerń, połączone są z motywem rombów inspirowanych postacią arlekina – pisze Dominika Olszyna.

Teatr Kwadrat w Warszawie
W projekcie wykorzystano płyty okładzionowe Cembrit, fotele Megan Seating, oświetlenie Lira Lighting. Fot. Marcin Czechowicz
Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego – przebudowa pawilonu dawnego kina BajkaWarszawa, ul. Marszałkowska 138
AutorzyARÉ Stiasny/ Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, Jan Bagiński
Współpraca autorskaarchitekci Izabela Bartosik, Alicja Ostafin, Michalina Salamandra, Paweł Artyfikiewicz, Piotr Dziedzic, Adam Kluczek, Maciej Sawiński, studenci Martyna Dziurska, Karolina Krupa, Justyna Lebiedzik
KonstrukcjaArtur Sieczkowski; KBiI Sieczkowski i Nikoniuk
Generalny wykonawcaKartel S.A.
InwestorTeatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego
Powierzchnia zabudowy933.0 m²
Powierzchnia użytkowa1517.0 m²
Powierzchnia całkowita2022.0 m²
Kubatura9700.0 m³
Projekt (data)2012
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2016

Koncepcja przebudowy warszawskiego kina Bajka była nie lada wyzwaniem. Pracownia architektoniczna ARÉ Stiasny/ Wacławek musiała nie tylko dostosować bardzo zaniedbaną przestrzeń do nowego przeznaczenia, ale stworzyć również nowoczesny ośrodek kultury w konkretnym stylu, oddającym charakter instytucji. Miejsce dopasowane do repertuaru i gustu licznie odwiedzającej je publiczności. Teatr Kwadrat słynie z komediowych przedstawień skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Potrzebował nowej sali teatralnej z nowczesną akustyką, większą ilością miejsc, zorganizowanego zaplecza technicznego, a także eleganckiego foyer.

Budynek kamienicy przy ulicy Marszałkowskiej 138, w której jest wejście do teatru oraz jego przestrzeń zaprojektowano jeszcze w latach 60. Autorami koncepcji był tercet warszawskich architektów: Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokrzyński, Eugeniusz Wierzbicki. Kino Bajka działało do lat 90., a później w jego miejscu funkcjonował Teatr Bajka z prowizorycznie zorganizowaną sceną przed kinowym ekranem.

Teatr Kwadrat w Warszawie
Wyposażenie sali głównej sprzyja dobrej akustyce. Fot. Marcin Czechowicz

Architekci musieli zmienić geometrię sali kinowej na teatralną. W rezultacie została wyburzona do konstrukcji i zaplanowana od początku. Zmieniony został również kształt widowni, wyjście ewakuacyjne przesunięto, storzono system akustyki oraz oświetlenia dostosowany do potrzeb teatru. Dzisiaj sala może pomieścić 360 osób. W dawnej wentylatornii udało się zrealizować dodatkową salę zwaną kameralną dla 80, 100, a nawet 130 osób – zależnie od ustawienia konstrukcji widowni. W miejscu usuniętych wentylatorów pojawiła się klimatyzacja, a cała część techniczna teatru została umieszczona na dachu budynku. Przy sali głównej, za sceną powstały kulisy oraz tzw. kieszenie sceniczne, w których można przechowywać dekoracje. Wcześniej przebiegały tamtędy ciągi komunikacyjne i drogi ewakuacyjne. Teraz wyjścia ewakuacyjne są wybite w ścianach bocznych, dlatego można korzystać z całej przestrzeni otaczającej scenę. Od strony ulicy Szkolnej powstał specjalny dok ładunkowy, przez który ekipa techniczna może przenosić scenografię prosto z ulicy. Zaadaptowane na nowo zostały również piwnice oraz schrony, a w nich urządzono garderoby oraz zaplecze sceniczne.

Teatr Kwadrat w Warszawie
System mebli mobilnych w szatni umożliwia zwiększenie powierzchni podczas premier i bankietów. W foyer zastosowano różne rodzaje światła. Dekoracyjne żyrandole z kryształami Murano, LED-y oraz oprawy RGB sterowane z komuptera technika oświetlenia. Fot. Marcin Czechowicz

Architekci zdecydowali się wykończyć wnętrze w stylu glamour. Kontrastowo zestawili kolory: fiolet, biel oraz czerń („ukrywa” wszystkie elementy techniczne) w połączeniu z pojawiającym się konsekwentnie motywem rombów inspirowanych postacią Arlekina. W sali głównej wzór użyty został na suficie i ścianach tworząc wizualnie bardzo dynamiczny efekt. Przy wejściu publiczność witają zachowane warszawskie mozaiki ceramiczne autorstwa Zbigniewa Brodowskiego. Nowe oblicze Teatru Kwadrat to projekt dobrze zaplanowany i urządzony zgodnie z potrzebami inwestora. Eklektyczne i nowocześnie wyposażone wnętrze jest nie tylko przestrzenią na miarę czasów, ale także pasuje do charakteru instytucji i realizowanej konwencji.

Rozbudowa Portu Lotniczego Lublin [WIZUALIZACJE] Wkrótce rozpocznie się rozbudowa lotniska w Świdniku według projektu ARÉ Stiasny / Wacławek. Powierzchnia obiektu zwiększy się o prawie 2,2 tys. m2, co znacznie poprawi jego przepustowość i komfort pasażerów.
Zespół mieszkaniowy na warszawskim Bemowie Projekt budynku na wszystkich etapach powstawał w ścisłej współpracy z przyszłymi użytkownikami – od programowania mieszkań i ich struktury, po dobór i kolorystykę zewnętrznych i wewnętrznych wykończeń.
Projekt zadaszenia dziedzińca - lapidarium Muzeum Warszawy I nagrodę w konkursie architektoniczny na projekt aranżacji i zadaszenia dziedzińca-lapidarium Muzeum Warszawy otrzymała pracownia ARÉ Stiasny Wacławek.
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku O terminalu pasażerskim Portu Lotniczego Lublin, zaprojektowanym przez pracownię architektoniczną Aré Stiasny/Wacławek piszą Hubert Trammer i Roman Rutkowski