Architektura MuratorRealizacjeTerminal Kultury Gocław w Warszawie

Terminal Kultury Gocław w Warszawie

Założeniem było stworzenie obiektu przejściowego, transformowalnego. Obiekt nie zwraca na siebie uwagi krzykliwą elewacją, nie epatuje detalem. O nowej realizacji biura 87a architekci pisze Sonia Prószyńska.

Terminal Kultury Gocław w Warszawie
Terminal Kultury Gocław w Warszawie, proj. 87a architekci; fot. Marcin Czechowicz

Rozstrzygnięty w 2017 roku przetarg na dokumentację projektową centrum edukacyjno-kulturalnego na Gocławiu wygrało Biuro 87a architekci, autorzy projektu PROM-u Kultury Saska Kępa, siedziby instytucji nie tylko pokrewnej, lecz także położonej po prawej stronie Wisły. Wybrana przez mieszkańców nazwa – Terminal Kultury Gocław – dobrze wpisuje się w historię dzielnicy, w której tuż przed II wojną światową rozpoczęto budowę międzynarodowego lotniska dla Warszawy (zrealizowana część wykorzystywana była po wojnie przez Aeroklub Warszawski). W latach 70. tereny przekształcono na cele mieszkaniowe, a lotniczą historię upamiętniają nazwy gocławskich ulic i osiedli.

Bezpośrednie sąsiedztwo działki przeznaczonej pod inwestycję nie dało architektom zbyt wielu punktów odniesienia. Teren jest zdominowany przez położone tuż obok centrum handlowe, przylega do skrzyżowania dwujezdniowych ulic, którym towarzyszą rozproszone obiekty o dość przypadkowym charakterze: m.in. stacja paliw LPG, pawilon gastronomiczny czy wybieg dla psów. To jednocześnie położenie centralne dla liczącego ponad 50 tys. mieszkańców Gocławia, w sąsiedztwie popularnego parku Balaton, oddalonego o pięć minut spacerem.

Ponieważ nie było planu miejscowego, wytyczne dla realizacji określono w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Umiejscowienie budynku w obrębie działki zależało od konieczności zachowania odpowiedniej odległości od naziemnej linii energetycznej. Zajął on zachodnią część działki, wschodnią przeznaczono na parking.

Tagi:
Będzie nowe muzeum TVP. Stalowa elipsoida projektu PIG Architekci Muzeum TVP powstać ma tuż obok tzw. wieży Babel Czesława Bieleckiego. Projekt architektoniczno-budowlany opracowało biuro PIG Architekci.
Zielona Warszawa: spacerem po parkach, nabrzeżach Wisły i ogródkach działkowych Tereny zielone zajmują 25% powierzchni stolicy, a turyści zwracają uwagę, że jesteśmy wyjątkową pod tym względem metropolią. Nakładem Domu Spotkań z Historią ukazał się właśnie alternatywny przewodnik „Zielona Warszawa”. Autorka publikacji, Agnieszka Kowalska, zabiera nas w podróż po zielonych zakamarkach miasta. Spaceruje po parkach, wędruje wzdłuż nadwiślańskich brzegów, odwiedza działkowców, zagląda na podwórka i balkony.
Nowa koncepcja dla fabryki Perun: tym razem od WWAA Właściciel terenu po dawnej fabryce Perun przy ul. Grochowskiej w Warszawie przedstawił nową koncepcję zabudowy działki. Projekt opracowany przez biuro WWAA zakłada wzniesienie obiektów o wysokości od 3 do 6 pięter wkomponowanych w zabytkowe hale. Inwestycja miałaby być realizowana w trybie lex deweloper.
Parking na placu Powstańców Warszawy: rusza budowa podziemnego garażu w centrum stolicy Podziemny parking na placu Powstańców Warszawy powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ma zacząć działać na przełomie 2024 i 2025 roku. Ratusz zapowiada, że przy okazji plac zyska nowe zagospodarowanie.
Z archiwum „Architektury”: Zachodni Rejon Centrum Warszawy Przypominamy artykuł na temat Zachodniego Rejon Centrum Warszawy autorstwa Jerzego Skrzypczaka, projektanta wielu stołecznych wieżowców. O współczesny komentarz do publikacji poprosiliśmy Grzegorza A. Buczka.
Wokół stołecznego Centrum Dwa nowe warszawskie wieżowce – Generation Park i Warsaw UNIT – to flagowe projekty w swojej kategorii, materializacja idei współczesnego miejsca pracy. O realizacjach JEMS Architekci oraz Projekt Polsko-Belgijskiej Pracowni Architektury pisze Grzegorz Stiasny.